Aspirine slikken?

<p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Goedenavond iedereen!</span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal; min-height: 20.3px;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik ben vandaag naar de verloskundige geweest voor de termijn echo en intake. Omdat bij mijn vorige bevalling mijn zoontje is geboren met dysmaturie (laag geboortegewicht) 2814 gram gaan ze overleggen met de gynaecoloog of ik ascal (aspirine) moet gaan slikken voor een betere doorbloeding naar de placenta. Heeft iemand dit misschien ook geslikt en inderdaad kinderen gekregen met een gemiddeld geboorte gewicht? </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal; min-height: 20.3px;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ook las ik in de uitslag van mijn placenta van de vorige bevalling het volgende: Er is een chorioamnionitis en funiculitis met ontsteking in</span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">1 vat. Er zijn geringe tekenen van doorgemaakte foetale trombose. Weet iemand wat dit betekend? Ik raak nogal bezorgd??‍♀️</span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal; min-height: 20.3px;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span></p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; line-height: normal;"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Groetjes,</span></p><p> </p><p style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; font-family: '.SF UI Text'; color: #454545; min-height: 20.3px;">D</p>

Chorioamnionitis is een infectie van de vliezen of de vruchtzak van de baby. Het is ook eigenlijk een infectie/ontsteking in je baarmoeder. Deze infectie zat dus ook in 1 van de vaten van de navelstreng (funiculitis). Geringe tekenen van doorgemaakte foetale trombose is eigenlijk dat er weinig bloedklonters aanwezig waren in de navelstreng of bij je kindje zelf.
Dus als ik het goed begrijp is je eerste kindje geboren met een te laag geboorte gewicht geboren vanwege een afwijking door een bacterie/infectie in de baarmoeder/navelstreng en daarbij waren er dus misschien een aantal bloedklonters aanwezig die eventueel de bloedtoevoer naar je kindje hebben belemmerd. Vandaar het lage geboortegewicht. 
Daarom gaan ze je nu ook ascal voorschrijven zodat de kans op bloedklonters verkleind wordt. Nu ben ik zelf maar verpleegkundige dus weet ik niet of ik de info goed heb vertaald. Je kan altijd nog even je gynaecoloog of vk vragen!

Hee Valerie,
sinds de twaalfde week van mijn zwangerschap slik ik ook ascal/acetylsalicylzuur. Nu ben ik 33w4d zwanger dus het uiteindelijke resultaat is nog niet bekend, maar ons kindje groeit prima zover ze kunnen beoordelen en mijn bloeddruk is elke keer netjes laag.
Ik heb het gekregen omdat ik in een risicogroep zou zitten vanwege mijn schildklier werking, maar de VK gaf aan dat ze dat eigenlijk heel snel voorschrijven. Het is een hele lage dosis en kan zowieso geen kwaad voor jou of je kindje. Het is een lichte bloedverdunner die er dus voor zorgt dat het bloed makkelijker naar de placenta stroomt en een hoge bloeddruk voorkomt. Dit zou zuurstoftekort (bij de baby) en zwangerschaps vergiftiging voorkomen. Ik heb er veel over gelezen in het begin en bijna alle vrouwen die dit slikken van week 12 tot week 36 hebben geen last van hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging. (Of ze t zonder de ascal wel gehad hadden weet je dus niet). 
Voor mij dus alle reden om het zeker te doen. 
Fijne zwangerschap!

Terug
Bovenaan