Aspirine

Hoi Allemaal,

Ik ben de laatste tijd wat meer gaan lezen over miskramen maar nu zie ik steeds vaker dat als je herhaalde miskramen hebt gehad je wordt aangeraden om bij een volgende zwangerschap elke dag een aspirine te slikken. Het heeft betrekking op de witte bloedlichaampjes in je lichaam. Indien je hiervan teveel hebt kan dat lijden tot een miskraam. Ik zal dit ook zeker is aan mijn arts voorleggen want ik heb van kinds af aan al een teveel aan witte bloedlichaampjes. Maar ik ben even benieuwd of er hier mensen zijn die dit verhaal ook kennen.

Alvast bedankt voor jullie reakties,

Corina

HIer ff een stukje wat ik op internet vond. Teveel aan bloedlichaampjes worden geconstateerd via bloed onderzoeken.

Behandeling van auto-immuunafwijkingen
Er wordt veel onderzoek gedaan met behandeling van auto-immuunafwijkingen door toedienen van combinaties van lage doses aspirine en prednison of van aspirine en heparine. Ook aspirine alleen wordt wel voorgeschreven. Vooral de combinatie blijkt de kans op een goed verlopende zwangerschap te kunnen verhogen tot 80 of 90 %. Opvallend is hierbij dat ook vrouwen bij wie geen auto-immuunafwijking is vastgesteld goed blijken te reageren op deze behandeling. 2

De voornaamste werking van aspirine en heparine is dat ze bloedverdunnend werken en zo voorkomen dat bloed klontert in de baarmoederwand waar het vruchtje bezig is met innestelen en de vorming van een placenta. Prednison is een zwaar middel dat veel complicaties in de zwangerschap kan geven en wordt om die reden liever alleen voorgeschreven als gebleken is dat heparine niet werkt. Veel zwangerschappen die begeleid worden met aspirine en heparine krijgen wel complicaties, mogelijk in elke fase van de zwangerschap. Daarom is goede gynaecologische controle vereist.3

Ook is er onderzoek gedaan naar behandeling met intraveneuze immunoglobuline (IVIg), het toedienen van antilichamen van donoren die de antilichamen in het lichaam van de vrouw tegen moeten houden. De resultaten hiervan zijn niet onverdeeld positief. Coulam en Hemenway 1 zijn enthousiast over de resultaten, maar ander onderzoek wijst uit dat IVIg lang niet altijd helpt

Dit verhaal komt me niet geheel onbekend voor.
Ik weet dat aspirines bloedverdunnend werken en dat is dus gunstig tegen bloedstolling tijdens de zwangersschap.

Ik ben dan nu ook zeer benieuwd naar de uitslag van dat stollingsonderzoek bij mij. Als het dan al zo is, is het dus een questie van elke dag een aspirine slikken.

Maar wordt hier echt aspirine bedoelt of paracetamol? Want daar zit een groot verschil tussen, he? Want in al die zwangersschapsboeken staat dat je alleen maar paracetamol mag slikken tijdens zwangersschap.
Mocht het zover zijn, dan zal de gynaecoloog het vast wel weten, denk ik.

Aar

Terug
Bovenaan