Astma en zwangerschapswens

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

eerst even voorstellen: ik ben Ukkie 26 (nickname uiteraard), en ben 26 jaar. Mijn man en ik willen binnenkort proberen zwanger te raken. Slik al foliumzuur en ben gestopt met de pil.

Ik zit alleen met het volgende: ik heb astma en gebruik daarvoor flixotide. Weet iemand van jullie of dit schadelijk kan zijn voor 'het ongeboren kind' bij een eventuele zwangerschap? Mijn HA zegt van niet, maar op internet lees ik ook andere berichten...

Ukkie26

Hoi,

Je zou er toch van uit mogen gaan dat de HA weet wat wel en niet mag als je graag zwanger wil worden of bent.
Vreemd dat op internet andere verhalen staan.
Heb je al bij de apotheek navraag gedaan.
Zij kunnen je vast en zeker antwoord geven.
Succes.

Liefs Mickey79

Hoi Ukkie26

Ik heb al een kindje van twee en een half en we zijn bezig voor de wens naar een tweede kindje ik zelf heb ook al sinds mijn jeugd astma en gebruik al levens lang ventoline ook tijdens mijn zwangerschap dat op zich kan geen kwaad als je het in beperkte mate gebruikt maar ik gebruik nu omdat ik graag weer zwanger wil worden geen flixotide terwijl dat wel eigenlijk nodig is omdat ik grotere kans op ontstekingen aan mijn luchtwegen heb net als jij naar ik verneem. Mijn huisarts heeft mijn afgerade om ook tijdens het proberen zwanger te worden flexotide te gebruiken en  ook de apotheek omdat er een bepaalde ontstekinksremmend middel inzit wat naar horen zeggen schadelijk kan zijn. Ik zou me dus maar eens goed laten informeren en anders desnoods eens contact met de fabrikant opnemen. Succes en ik hoop dar je snel zwnager mag zijn want het is prachtig veel geluk.

groetjes tweedekindje

Hallo dames,

Ik heb ook astma mijn hele leven al en ik heb vorig jaar
een kern gezonde dochter op de wereld gezet.
Maar ik gebruikte ook ventolin en flexotide en ik moest
van mij longarts meteen mee stoppen.Ik wil je niet
bang maken hoor met flexotide is op pups getest en daar  
werden pups met open gehemeltje geboren HET WAS
NOG NOOIT BIJ MENSEN GEBEURD maar uit voor zorg.
Zei hij dus en ventolin moch ik vanaf wk  35 niet meer
gebruiken want het kan weeeen opwekken.Ik heb toen
andere medicijnen gekregen ook wel iets waar ontstekings
remmers in zat maar wel wat gebruikt mocht worden met
de zwangerschap die heet Symbicort en een vervanger
van ventolin werd bricanyl.Maar tijdens de zwangerschap
nergens geen last van gehad en mijn dochter was geboren
en daar begon het weer gelijk benauwd.Ik hoop dat je er wat
aan heb en mijn ha wist dit ook niet toen ik er achter kwam
dat ik zwanger was en ik moest toch naar mijn longarts toe
en die heeft meteen de medicijen gewisseld.En nu blijf ik hier
ook op zitten.Moet jij ook alle dagen de medicijen slikken???
En ben je ook onder controlle van een longarts????En heb
je daar bij ook EXCEEM????Zo ja even laten nakijken of je
die zalf wel mag gebruiken want ik had ook zalf die ik niet
mocht gebruiken( hormoonen zalf ).

Laat je goed voorlichten en als je zwanger bent extra controlle
is nooit weg terminste ik moest tijdens de zwangerschap om de 3 mnd
komen en nu om het half jaar.Ik weet niet in hoe verre jij er last van heb
maar het is als advies bedoeld.

Ik hoop dat je gauw zwanger mag zijn het is een mooie en fijne
ervaring geweest voor mij.

Groetjes Belinda Mama van Marissa nu 9mnd

Meiden,

bedankt voor jullie reacties.

Belinda 23: ik gebruik elke dag 2x (ochtend en avond) flixotide 100, ben niet onder controle van een longarts (heb weinig klachten) en heb geen eczeem (wel gehad, gelukkig de laatste paar jaren geen last meer van).

Ik ga e.e.a. maar eens uitzoeken via de apotheek, longarts of verloskundige (ook al ben ik nog niet zwanger). Wil zo weinig mogelijk risico lopen.

Ukkie26

Hoi ukkie,
Ik gebruik ook eigenlijk mijn hele leven al ventolin en becotide. Toen ik in verwachting was van mijn zoontje, moest ik direct stoppen met becotide en kreeg een vervangend middel. Dit was een vrij plostelinge zweangerschap. Bij mijn dochtertje had ik er nog niets eens weer bij stil gestaan, maar toen ik weer posi testte, ben ik direct gestopt en heb mijn huisarts gebeld waarvan ik weer een vervangend middel kreeg. Inmiddels was de becotide vervangen door flixotide. Nu ik voor de 3e keer in verwachting wilde raken ben ik eerst even langs de huisarts gegaan om andere medicijnen te krijgen voor mijn hooikoorts, eczeem en astma. Ik raad je aan om even je huisarts te bellen dat je probeert zwanger te worden en kijk of alle medicijnen goed zijn die je gebruikt.
VErder heb ik alle zwangerschappen door de ventolin mogen gebruiken, daar was van bewezen dat ie niet schadelijk is.
Succes met zwanger worden en bel je HA gewoon ff!
Groetjes ieniemienie

Hoi,

even een update. Ik heb mijn vraag per mail gesteld aan 2 verloskundigen bij mij in de buurt. Enja, jullie raden het al:
de ene meldde dat flixotide wel tijdens de zwangerschap gebruikt mag worden, de andere meldde van niet.

Het is duidelijk dat er veel onduidelijkheid is (hihi) over de schadelijkheid van flixotide tijdens een zwangerschap.

Ga binnenkort de HA maar vragen om een vervangend medicijn dat zeker NIET schadelijk is.

Ukkie26

Terug
Bovenaan