astma tijdens de zwangerschap en bevalling

Hallo Allemaal,
Heeft er iemand van jullie ervaring met Astma tijdens de zwangerschap.
Ik heb vanaf 24 weken zwangerschap last van astma aanvallen.
Nu moet ik vanaf volgende week gaan afbouwen van mijn pufjes. Dan ben ik 31 weken in verwachting.

Heeft iemand hier ook ervaring mee.
Ik mag voor nu alleen niet meer onder controle staan van de verloskundige en ben nu door verwezen naar de geneaycoloog

groetjes maaike
 
Hoi Maaike,

Waarom moet jij afbouwen met je pufjes? Ik neem aan dat jij dan behoorlijk zware medicatie gebruikt. Ik heb zelf ook astma maar ik gebruik Ventolin en dat mag je gewoon gebruiken tijdens de zwangerschap. Wel heb ik sinds 2 weken (ik ben nu 29 wk) meer last van mijn astma als de weken ervoor maar ja dat kan ook toeval zijn.
Ik kan je vraag dus niet beantwoorden maar lees graag mee of anderen er wel ervaring mee hebben.

Groetjes
 
Hoi,

Ik lees al even mee en heb zelf ook astma. Ik had ook pufjes (ventolin en flixotide) maar mocht deze van de vk liever niet meer gebruiken tijdens de zwangerschap, mits ik tenminste zonder kon. De vk vroeg hier ieder bezoek naar, hoe het ging. Naarmate de zwangerschap vorderde was ik wel benauwder en kortademiger maar geen echte aanvallen. Tijdens de bevalling had ik minder lucht bij het persen, maar toch heeft het persen maar 20 minuten geduurd toen onze zoon geboren werd. Ik kreeg zelf wel extra zuurstof tijdens de bevalling, maar of dit met de astma te maken ha? Ik ben er nogal nuchter onder en vind dat ik er zelf niet zoveel last van heb dus voor mij valt het allemaal mee.
 
Hoi

ook ik gebruik ventolin en flixotide en nog eentje...met een zeer lage dosis ventolin en hogere combi flixotide als onderhoudt.
Als ik het benauwd heb gebruikt ik mijn medicijnen. Dat heb ik ook afgesproken met de harts en de vk. Betergezegd zo doe ik het al sinds jaar en dag. Bij de bevalling van mijn beide jongens heb ik 2x ventolin achter elkaar genomen bij het begin ook op aanraden van de vk en om lucht te hebben tijdens de bevalling. Dat is dus wat ik nu bij de derde ook weer ga doen. Ik ben het liever voor dan dat ik een aanval krijg want dan moet ik met spoed naar het ziekenhuis en met bevallingen van 2.5 uur is dat niet echt fijn lijkt mij. Maar ieder naar eigen inzicht natuurlijk.
 
Hoi hoi,

Volgens mijn verloskundige kan ventolin gewoon gebruikt worden. Alleen gebruik ik die al jaren niet meer. Heb nu symbicort en als ik die 1x per dag gebruik, blijft het goed onder controle. Vorige zwangerschap ook gewoon gebruikt, dus nu ook weer.

Kreeg toen wel van de ha het advies als ik wel last van benauwdheid zou krijgen ik er wel ventolin moest gebruiken en niet vaker de symbicort.

groeten Kabo
 
Terug
Bovenaan