astma?!

A

Anoniem

Guest
LIeve dames,

Ik moet dit echt even van me af schrijven, anders denk ik dat ik gek wordt. En misschien kunnen jullie me moet inspreken.

Mijn zoontje (23mnd) heeft astmatische bronchitisch in best behoorlijke maten. Nu is het redelijk rustig geweest de  laatste tijd en heeft er weinig last van gehad. We hebben een paar keer gepuft omdat hij wat benauwd was van het spelen. Maar niets om je druk om te maken.  
Zo maakte ik me dus tot nu toe ook  erg  weinig zorgen om de volgende, al weet ik wel dat hij het  waarschijnlijk ook heeft (in meer of mindere maten). Maar zoals het tot nu toe ging met Christijan viel het nogal mee, dat kan ik een 2e keer ook wel aan (dacht ik). Nu heb ik sinds 2 dagen weer een echt DOODZIEK kind in mijn armen. Normaal is het echt een actief manneke en nu ligt hij in bed of op de bank en komt er niet van af. Zelfs het puffen wil op het moment niet verlichten.  HIj heeft ook al 2 nachten niet durven slapen, gewoon omdat hij weet dat hij dan benauwd is. Hier en daar heeft  hij een dutje gedaan, maar niet echt denderend.
Jullie snappen dat ik (met minder dan een maand te gaan) me echt mega veel zorgen maak om 'nummer 2', ik weet wel dat mijn slaapgebrek daar ook niet aan mee werkt. Maar wat nou als  de 2e het  nog erger heeft als Christijan, wat dan???! Ik weet niet of ik dat aan kan.  En wat moet  ik dan!!!?

Sorry voor deze uitbarsting, maar ik moet het echt  even kwijt!!
Memmeh chantal  

Hoi Chantal,

Kan het heel goed begrijpen. Maar het hoeft niet zo te zijn is mij verteld.
Want ik heb nu ook astma (gelukkig lichte vorm) en allergie voor bepaald eten.
Ik ben/was ook erg bang dat onze kleine het krijgt. Maar volgens de vk en ha is dat
afwachten. Maar zei zeggen dat er kans is natuurlijk maar het hoeft niet.
Ik hoop voor jouw dat nummer 2 het niet krijgt.
Maar de tijd zal het uit wijzen. Is erg vervelend die onzekerheid.

Heel veel sterkte meid!

Heel veel liefs An 38 weken zwanger

Lieve Chantal,

Dat is echt balen zeg! Helemaal nu je ook nog op het laatst met nummer twee loopt. Ik heb helemaal geen verstand van astma en weet dus ook niet wat de kans is dat de nieuwe kleine het ook krijgt maar uiteindelijk moet je het toch afwachten. Maar kan me wel voorstellen dat je je zorgen maankt. Heel veel sterkte met de zieke kleine en probeer je niet te sruk te maken.

36 weken en 5 dagen

Hoi Chantal,

Wat rot he, als zo'n kleintje astma heeft! Hoe oud was jouw zoontje toen het zich openbaarde? Ons zoontje was 5 maanden toen hij begon te hoesten, dit werd steeds erger en erger. Wekenlang liep ik 5 uur per nacht met hem op mijn arm, hij stikte af en toe bijna en hij raakte dan helemaal in paniek.

Hij kreeg toen combivent zodat hij wat meer lucht kreeg en pulmicort om ontstekingen te remmen. We gingen toen precies de herfst/wintermaanden in en het was toen echt heel erg heftig! Eigenlijk redde hij het niet met 6 keer per dag 2 pufjes en 2 keer per dag ontstekingsremmers. Hij kreeg er ook eczeem bij, heeft jouw zoontje dat ook?

Meerdere keren hebben we geprobeerd te stoppen met de medicijnen maar dat lukte steeds niet. Nu gaat het gelukkig heel goed. Hij is in mei 3 geworden en sinds april is hij pufvrij (en eczeemvrij), nu maar afwachten of het deze winter goed blijft gaan.

Ons dochtertje (in mei 1 jaar geworden) heeft er dus helemaal geen last van. Ze is het eerste jaar wel heel gevoelig geweest voor koemelk dus kreeg ze pepti. Ik ben zelf heel allergisch dus er is wel aanleg. Maar het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat jullie tweede kindje ook astma heeft.

Ik hoop dat het snel beter gaat met je kleine mannetje en dat jullie tweede kindje er geen last van heeft. Zoals je ziet kan het dus best zijn dat je zoontje er overheen gaat groeien (ik dacht dat dat bij ons niet zou gaan gebeuren maar het gaat nu heel goed).

Sterkte met de laatste loodjes.

Syl
33+2

hoi hoi
ook ik heb 2 kids gehad met zware astma
dat was ook de reden om zolang te wachten met een een derde we zijn nu 16 jaar verder en het gaat nu goed
maar ik weet uit ervaring dat je er gek van wordt
ik had zon pariboy die ze in het ziekenhuis ook hebben en moest op een geven moment om het uur sprayen dag en nacht
ik deeed dat want wilde niet dat ze weer naar het ziekenhuis moesten maar het is niet vol te houden
ik weet dat ik 70 a 80 kans heb om weer een kind met astma te krijgen
ík neem wel veel dingen weg uiit de omgeveing die het enigst sinds zouden opwekken en ik hoop dat ik zelf rustiger ben als bij mijn   eerste 2
maar eigenlijk kan je er weinig mee rustig blijven en als je het niet vertouwd aan de bel trekken
ik herken je verhaal want toen beviel van mijn 2 de lag lag mijn zoon er blaffende naast
paar tips
laat hem wat rechterop slapen
kussen onder het matras
geef hem geen melkproducten daar wordt hij benauwdwer van dat wordt slijmerig in zijn keel
haal rook of andere spuitbussen of bakluchtje uit zijn omgeving
probeer samen met hem overdag extra uurtjes te slapen
geef hem kamile thee als hij het lust te drinken
sterkte marina

hoi,

Ik heb als kind erg veel last gehad van astmatische bronchitis.
Ook had ik veel last van exzeem enz.

Maar hoe ouder ik werd, hoe beter het ging.
Ik kan me zelf de astma die ik als kind had niet meer herinneren. (hoewel die goed heftig was)
Dus ik ben daar vrij jong al aardig overheen gegroeid.
De exzeem heb ik de hele basisschooltijd door gehad, en ik ben er nog steeds erg gevoelig voor.
Wat er nu aan over heb; exzeem aan mijn handen, bepaalde vorm van inspanningsastma en stress astma.
Voor dat laatste ben ik een beetje bang voor de bevalling. Want als ik erg gestressed ben dan kan ik bijna niet ademen.
Normaal gebeurt dat gelukkig niet meer dan één keer per jaar. Maar ja...een bevalling is wel heftig.

Ik hoop dat je oudste er snel overheen groeit en je jongste er niet gevoelig voor blijkt te zijn!!!

lieve dames,
allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie oppeppende woorden. Ik weet dat het afwachten wordt of de 2e ook last heeft van astma (en dat het niet perse hoeft), maar dat is iets wat in de afgelopen dagen niet echt in mijn hoofd zat. Ik dacht meer van :" ojee, dadelijk de 2e ook en misschien wel erger!! AAAHHHHHH".
Het is mogelijk, maar ook goed mogelijk dat de 2e er geen last van heeft of in mindere maten. Normaal moet ik zeggen dat ik er (vindt ik zelf) best goed mee om kan gaan, ik raak niet makkelijk in paniek. Maar toen ik 3dgn geleden nergens geen reactie meer op kreeg van mijn zoontje, dan schrik je je eigen echt lam! Zo erg is het nog nooit geweest, hij  raakt wel eens ooit in paniek ('s nachts als het los komt), maar dan heb ik hem zo weer rustig, maar nu... het leek wel een dode vogel en wanneer hij reageerde was het echt vol paniek en angst. Niet echt heel leuk.  

Christijan had al heel jong last van  astma, ik denk eigenlijk al meteen na de geboorte. Hij kon niet drinken en was al na een week of 2 snot verkouden. En dan heb je van die ....(piep) doktoren die dan zeggen ach niets aan de hand. Gewoon een beetje verkouden, gaat wel over. En ja, wat moet je als 'overbezorgde moeder", zo'n dokter weet het wel. Ik heb veel heen en weer gesleept met hem totdat hij een half jaar was en ik de dokterspost heb gebeld dat  hij zo ongeveer geen adem aankon. Hun eerste reactie was, nou dan bel je morgenvroeg maar naar je eigen huisarts en die kijkt wel even naar hem stop hem maar weer in bed. Nou, ik was die doktoren zo spuugzat dat ik gewoon ben gegaan. en  toen ik daar aankwam, kreeg die muts van een telefoniste wel de schrik van haar leven. Hij ademd  wel echt heel slecht zegt ze! Nou hehe, ik bel toch niet  voor piet snot. Ik lig 's nachts ook liever iets anders te doen dan naar de dokterspost te bellen, toch?! OOk de huisarts (toevallig de collega van onze eigen huisarts) die schrok zich lam, hij heeft ons zelfs nog met spoed doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ze waren bang voor een longontsteking. Hartelijk bedankt jongens!!!
gelukkig was dat niet het geval, al hebben ze hem wel extra in de gaten gehouden of het toch niet  doorzetten en heeft hij echt zwaar  aan de medicatie gezeten.  
Sindsdien is het duidelijk en heeft hij bronchitische astma. We hebben het 1e jaar  bijna dagelijks gepuft en vaak vaker dan 1 of 2x daags, en heeft hij vaak aan de antibiotica gezeten omdat hij tegen een longontsteking zat.  
Nu heeft hij het regelmatig, maar puffen we niet meer dagelijks, gelukkig. Hij leek de   kant in te gaan dat hij er straks overheen groeit, maar nu beginnen ze weer te twijfelen. Nou ja, we zien wel, zolang het maar niet meer zo heftig is als  de afgelopen dagen.  
Ik ben gelukkig een sterke vrouw, (want als ik op mijn man moet vertrouwen, die kan het echt niet!!) maar het gaat je niet in de koude kleren zitten. Zeker niet als al die hormonen door je lijf gieren.
LAten we hopen op een goede afloop voor christijan en in elk geval een goed begin voor ... (nummer 2).

groetjes, chantal
PS tips altijd meer dan welkom!!

Hoi Memeh,

Mijn zoontje heeft vanaf dat ie 7maand was ook astma gekregen. Peuterastma noemde de kinderarts het, en als ie wat ouder werd zou die er ws. wel over heen groeien. En ja hij is nu 4 jaar en is puf vrij en is niet meer benauwd. Hij heeft vorig jaar de amandelen er uit gekregen en daar is ie ook erg van op geknapt.
Maar goed toen ie nog erg klein was, vond ik het ook verschrikkelijk om aan te zien hoe hij lag te "smoegen".
Ik ben toen begonnen met Soja melk, en later met Paardemelk.
En ik moet zeggen dat hielp goed,hij knapte zienderogen op,ook had hij flink last van ezceem en dat knapte er ook flink mee op.
Had van de huisarts hormoonzalf mee gekregen, maar daar vond ik hem toen nog te klein voor. Ben toen naar een homeopatische arts gegaan (huisarts die alleen maar homeopatische med./zalfjes voorschreef). En heb toen een hele goede zalf mee gekregen, dit hiep heel goed, en we konden snel resultaat zien.

Mijn zoontje heeft geen koemelk allergie maar als ie teveel yoghurd e.d krijgt begint ie toch weer wat symptomen van benauwdheid en exceem te krijgen, dus hij krijgt dit met mate.

Veel sterkte met je zoontje en ik hoop voor je dat het niet erger word nu het vochtige weer, weer aankomt.

Gr.Meintje

Terug
Bovenaan