AU! Borstontsteking

Hallo allemaal,

Eergisteren ging ik naar bed met een erg pijnlijke borst. Die nacht slecht geslapen en de volgende dag koorts gekregen. Omdat ik al het vermoeden had van een borstontsteking, ben ik meteen naar de huisarts gegaan. Omdat bij een  borstontsteking  een harde schijf en een rode plek hoort (die ik niet had), moest ik het nog even aankijken en wachten wat de koorts zou doen. Vannacht weer slecht geslapen en mijn borst gaat steeds meer pijn doen en daarbij ook het drinken van mijn 10 weken oude dochter. Daarom dus weer de dokter gebeld die mij een antibiotica-kuur heeft voorgeschreven van een week. Bij de apatheek vertelden ze net dat het voor drie dagen was. Vreemd! Daarom besloot de apotheker contact met de huisarts te zoeken, maar omdat deze op visite is moet ik dus nog even wachten wat ik krijg. Ik vind het wel vervelend, dat mijn dochtertje er ook wel wat van binnen zal krijgen, maar 't is niet anders   . . .

Groeten van Martine

Hoi Martine,
Wat naar joh, een borstontsteking; daar kun je je zo ziek van voelen . Heb je enig idee wat de oorzaak van de borstontsteking is? Als je de oorzaak kunt achterhalen, kun je het daadwerkelijke probleem aanpakken, zodat je het genezingsproces kunt bespoedigen en een borstontsteking in de toekomst kunt voorkomen.  Een goed borstvoedingsbeleid is hierin een erg belangrijke factor, dus goed aanleggen, vaak genoeg aanleggen en lang genoeg laten drinken. Als daar iets niet goed gaat, bijvoorbeeld de borst wordt frequent niet goed geleegd omdat de baby niet goed, niet vaak genoeg of niet lang genoeg wordt  aangelegd dan kan dat uiteindelijk resulteren in een borstontsteking. Andere oorzaken zouden kunnen zijn: knellende kleding (of een prop kleding onder je arm tijdens het voeden), een slecht passende bh, de banden van een babydrager of de borst indrukken om het neusje van de baby vrij te houden (als je de billetjes van de baby wat naar je toetrekt, komt het neusje automatisch vrij te liggen), het overslaan van (nacht)voedingen, het gebruik van tepelhoedjes.

Er zijn twee soorten borstontsteking, een steriele (dus zonder wondjes/kloofjes) en een bacteriële (met wondjes/kloofjes) ontsteking.  Een steriele borstontsteking is vaak goed te genezen door een effectief borstvoedingsbeleid in te zetten en bedrust te nemen, medicatie is in eerste instantie niet nodig.  Als de koorts langer dan 24 uur aanhoudt, is het aan te raden om een huisarts te raadplegen.  Als er sprake kan zijn van bacteriële borstontsteking, dan is het belangrijk om gelijk met medicatie te beginnen en tevens een effectief borstvoedingsbeleid in te zetten.

Het is ontzettend belangrijk dat de baby goed wordt aangelegd, zodat hij de borst ook daadwerkelijk goed kan leegdrinken. Meer informatie hierover en meer informatie  en tips m.b.t. borstontsteking  kun je vinden op bv.com en op het borstvoedingsforum. Je kunt uiteraard ook altijd bellen met de borstvoedingsorganisaties (VBN of LLL).

Sterkte en beterschap!

Groetjes van Yvonne

Hoi Martine,

Ik wil je niet bang maken, maar hou het alsjeblieft heel erg goed in de gaten. Bij mijn schoonzusje heeft een borstontsteking namelijk geleid tot een abces in haar borst en dit is erg gevaarlijk.
Dit lees je nooit ergens, zodat je het idee hebt dat het met wat slikken van antibiotica verder wel weer goed komt. Maar hou het goed in de gaten en verwaarloos het niet!
Veel sterkte, want een borstontsteking is helemaal geen pretje.

Groetjes,
Marianne

Daar ben ik weer!
Ik heb inmiddels een anti-biotica-kuur van een week gekregen en na twee dagen merkte ik al dat de ontsteking weg trok. Het vervelende is, dat ik ontzettend veel last van de bijwerkingen heb (slecht eetlust, diaree, braken en misselijk).  Met twee kleine kinderen kan dat er ook nog wel bij. Toch moet ik de kuur helemaal afmaken om de onsteking geen kans meer te geven. Ik heb geen idee hoe ik aan de borstontsteking ben gekomen. Ik heb mijn oudste (nu 21 maanden) een jaar lang borstvoedong gegeven en dit is altijd prima gegaan. Ik heb gelezen, dat oververmoeidheid ook een oorzaak kan zijn. Dat zou best kunnen. Nou ja, ik ga proberen  wat meer fruit te eten en veel rusten. Dit laatste ga ik dan nu  maar even doen.

Groeten van Martine

Hoi Martine,

Gelukkig dat het beter met je gaat. Wel heel vervelend van de bijwerkingen. Je bent nu helemaal gestopt met de bv?
Ik heb ook begrepen dat het met stress, vermoeidheid, niet goed aanleggen, o.i.d. te maken kan hebben.

Sterkte nog even!

Marianne

Hai Martine,

Beterschap meis, hoop dat je snel weer opknapt. Er zijn meerdere antibioticakuren die mogen in samenwerking met borstvoeding, zo ook kuren die minder bijwerkingen hebben. Snap dat de de kuur moet afmaken, maar overstappen op andere kuur mocht ik toen wel.

Spruw kan ook nog een oorzaak voor borstontsteking zijn... hou jezelf iig goed in de gaten, je bent nu ook vatbaarder voor spruw.

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan