Autistisch zoontje wil alleen uit fles drinken

<p>Beste ouders, </p><p>Ik heb een zoontje van 22 maanden met ASS (autisme spectrum syndroom). Wij zijn bezig met een traject om hem te helpen in zijn ontwikkeling. Alleen lopen mijn man en ik tegen een probleem aan, namelijk dat ons kindje alleen maar uit zijn ene groene fles wil drinken. Wij willen dit liever niet, omdat hij sinds kort zijn spenen stuk bijt. En dat is natuurlijk gevaarlijk i.v.m. stikgevaar. Wij willen dus van de fles af. We hebben alles al geprobeerd, een tuitbeker, met een rietje, een gewone beker, een oefen beker, noem maar op. Alleen onze zoon kan niet tegen de verandering en word hysterisch als hij z'n fles niet krijgt. We hebben hem al laten huilen en alleen de andere soorten bekers aangeboden, maar dan drinkt hij dus de hele dag niks. Ik vroeg mij af of andere ouders met kinderen met ASS dit herkennen. Wij zijn ten einde raad. Dus vandaar dat ik toch maar een keertje wel iets op een forum schrijf :). Enige tips voor ons misschien?</p><p> </p><p>Groetjes Layla </p>
 
Allereerst; wat goed dat je om hulp vraagt en al zo in een traject zit. Ook goed dat je niet volledig mee gaat in het toch uit die ene fles drinken. 
Wat zou kunnen helpen, is dat je hem laat zien dat wat er in de groene fles zit, ook in iets anders zit. Stap voor stap. Door de ass leggen kinderen vaak andere verbanden: de groene fles=drinken, de rest niet. Je zou de fles kunnen vullen, hem een slok laten nemen en dan samen met hem de fles openen en overgieten in een tuitbeker/glas/ect. Vervolgens kun proberen hem te laten drinken uit het nieuwe attribuut. Een andere strategie is werken met belonen, ik geloof dat ABA hier op gebaseerd is: je moet eerst een slok uit de beker, dan pas krijg je de fles/snoepje/mag je op de schommel.
Beide zijn kwestie van lange adem, maar hopelijk slaat het aan! Heel veel sterkte
 
Terug
Bovenaan