Auto v.d. zaak en zwangerschapsverlof

Even een berichtje voor iedereen die met zwangerschapsverlof gaat en een auto van de zaak heeft. Ik moest van mijn baas de auto van de zaak inleveren (en dat kwam slecht uit). Inmiddels ben ik erachter gekomen dat de auto helemaal niet ingeleverd hoeft te worden. Wellicht zijn er meer vrouwen die in een dergelijke situatie terecht zijn gekomen (of nog komen). Ik wil jullie daarom via deze weg wat informatie geven.

Werknemers aan wie een auto van de zaak (lease-auto) door de werkgever ter beschikking is gesteld zullen vaak aanvullende afspraken gemaakt hebben met de werkgever in een autoregeling (of onder welke benaming dan ook). In de autoregeling staat meestal opgenomen dat de auto door de werkgever aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld ten behoeve van de uitoefening van de functie van de werknemer. Heel vaak wordt enig privé-gebruik van de auto toegestaan. Het gebruik van de auto is derhalve een extra arbeidsvoorwaarde die de werknemer geniet. Een veelvoorkomende afspraak in de autoregeling is dat de lease-overeenkomst (het ter beschikking stellen van de auto door de werkgever aan de werknemer) kan/zal worden opgeschort ingeval van langdurige afwezigheid, op non-actief stelling ed. Soms wordt zwangerschapsverlof apart opgenomen in het rijtje.

De wet verbiedt het maken van onderscheid tussen mannen en vrouwen, onder andere met betrekking tot arbeidsvoorwaarden. Omdat zwangerschap iets is voor uitsluitend vrouwen is een bepaling die bepaald dat de lease-overeenkomst wordt opgeschort ingeval van zwangerschap nietig. Doet de werkgever een beroep op zo ’n bepaling uit de autoregeling, dan is dat hoe dan ook nietig. Maar wat nu als de werkgever de stelling inneemt dat je langdurig afwezig bent en derhalve hij de lease-overeenkomst wil opschorten en de werknemer de auto derhalve gedurende haar zwangerschapsverlof moet inleveren?

Een werkgever mag langdurige afwezigheid wegens zwangerschaps- en bevallingsverlof niet gelijk stellen aan een langdurige afwezigheid zoals mannen én vrouwen die kunnen genieten, denk aan ouderschapsverlof, sabatical en langdurige ziekte. Het zwangerschaps- en bevallingsverlof kan uitsluitend door vrouwen genoten worden. Een werkgever maakt derhalve onderscheid tussen mannen en vrouwen als hij op die grond de lease-overeenkomst wil opschorten. Een werkneemster die met zwangerschaps- en bevallingsverlof gaat hoeft de lease-auto derhalve niet in te leveren gedurende haar verlof.

Wie weet help ik anderen met deze informatie. Ikzelf heb uiteindelijk de auto mogen houden en de verhouding tussen mijn werkgever en mij is gelukkig heel goed gebleven.

Groeten Kim
 
Wow wat een verhaal joh!
Gelukkig heb je het nog voor elkaar gekregen.

Ik heb ook een auto van de zaak maar gelukkig mag ik die inderdaad gewoon houden tijdens het verlof.

Ik ga na het verlof part-time werken en heb wel getwijfeld of ik de auto dan ook zou houden omdat dat me bruto natuurlijk extra geld zou schelen. Maar na wat reken werk zijn we er uit dat er toch niets zo voordelig is als een auto van de zaak. Dus we houden hem maar.
(tja, geen auto is natuurlijk goedkoper maar dat vind ik nou niet bepaald een optie)

Succes met je zwangerschap
geniet er van (en van je auto haha!)

Groetjes Bieb.
 
Handige info van allebei! Bieb, jij hebt er zelf voor gekozen je auto na je verlof te houden, ondanks dat je parttime gaat werken. Weet je ook of dit altijd een keuze is? Of kan een werkgever zeggen, jij gaat drie dagen werken ipv 5 lever die auto maar in? Ben benieuwd!
 
Hi Anoniem,
Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Ik denk eigenlijk dat als je de auto niet (meer) nodig hebt voor het uitoefenen van je functie dat hij dat dan wel kan zeggen.

maar ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept.

Ik had de wagen al niet nodig voor mijn werk. Ik kon op een gegeven moment kiezen, of salaris verhoging of een auto van de zaak. Ik heb toen voor de auto gekozen.

Ik denk dat het misschien niet eens wettelijk is vastgelegd maar dat het aan het regelement ligt wat je werkgever heeft opgesteld toen je de auto kreeg.

Sorry kan dus niet echt helpen.
Succes.

Gr. Bieb.
 
Bieb,

Toch bedankt dat je de moeite hebt genomen om te antwoorden. Was gewoon benieuwd. Het speelt nog niet (heb het nog niet verteld) dus ik zie het tegen die tijd wel! Groetjes!
 
Ik ben een tijdje weg geweest omdat ik 7 december ben bevallen van een zoon, Max.
Als je minder gaat werken kan de werkgever de auto terugvragen of een compensatie/vergoeding vragen (als dat is overeengekomen).

Groeten Kim
 
Hoi Kim, dit bericht is inmiddels 14 jaar oud maar ik zit met hetzelfde probleem. Mag ik vragen waar jij van bovenstaand bevestiging hebt gehad? Juridisch loket of een andere instantie?
 
mocht iemand anders dit bericht lezen en mij verder kunnen helpen dan hoor ik het ook graag. Ik werd afgelopen dagen geconfronteerd met het feit dat ik mijn auto in moet leveren of de gehele leasekosten moet voldoen wil ik de auto behouden. Dit bericht komt in de laatste week voordat mijn verlof in gaat. Aangezien wij verder geen privé auto hebben komt dit nogal beroerd uit.
 
groetjes Iris
 
Terug
Bovenaan