autoreis temperatuur verschil

<p>Hi allemaal! We hebben een vakantie naar Zuid-Frankrijk gepland staan als onze dochter 2 en een halve maand oud is. We zijn alleen nog niet zeker of we ook echt gaan. We zouden er met de auto heen gaan verdeeld over twee dagen rijden. Nu heb ik het idee dat ze nog veel te kwetsbaar zal zijn voor zo’n grote reis en verschil van omgeving. Maar ik ken genoeg mensen die met hun pasgeboren baby op vakantie gaan, dus het zou moeten kunnen? Mijn grootste zorg is vooral het temperatuur verschil van in de auto en in de buitenlucht tijdens een tussenstop. De laatste paar keren op vakantie is het zo wel eens 40 graden geweest. En mijn tweede zorg is dat het natuurlijk niet echt goed is voor haar om zo lang in een autostoeltje te zitten, ook al heeft ze genoeg pauzes. Waarschijnlijk dat we dus nog een jaartje wachten. Maar hoe dan ook zou ik graag jullie tips en ervaringen horen! </p>

Toen onze dochter 2 maanden oud was, hebben we in de zomer een 9 uur durende (gerekend zonder pauze) autorit gemaakt in 1 dag. Simpelweg omdat mijn schoonfamilie in het buitenland woont en we hen graag wilden bezoeken. Ging eigenlijk echt heel goed! Idd op tijd pauze maken en van de baby af laten hangen wanneer en hoe lang je pauze houdt. Als je dus ruimt plant, kan het prima. Te lang in een autostoeltje is idd niet goed, maar als je regelmatig stopt en zo'n reis niet elke week doet, kan het volgens mij prima. Geef je borstvoeding? Dan vraagt de baby met het warme weer gewoon meer en je borstvoeding past zich ook aan. Toen onze dochter 3 weken oud was hadden we een hittegolf (gewoon thuis, dus hoef je niet voor op vakantie) en ze leek er weinig last van te hebben. Natuurlijk hangt het van je kind af, maar als je volgend jaar gaat, denk ik dat je voor meer uitdagingen komt te staan. Onze dochter trok op die leeftijd de warmte minder goed en een lange autorit op die leeftijd is ook een uitdaging. Die kleine baby's slapen bijna de hele weg.. Natuurlijk moet je vooral doen wat goed voor jezelf voelt, maar ik zou het niet per se afraden. Wij gingen als gezin vroeger altijd kamperen en dan ging de pasgeboren baby ook gewoon mee... Maar vooral niet doen als het voor jezelf niet goed voelt.  Hoe dan ook, fijne vakantie ?

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het volgend jaar veeeeel pittiger is. Nu heb je nog een baby die veel slaapt en hoef je eigenlijk alleen maar te stoppen voor flesjes elke 3 a 4 uur.

Volgend jaar zit je met een krijsende en stampende dreumes die al z'n stoel uit wil voordat jij de provincie uit bent en die al z'n speelgoed binnen 5min beu is en eeeecht niet gaat slapen in de auto, geloof me ;)

Echt, met een baby is dit veel makkelijker dan met een dreumes of peuter! Maar dat besef je natuurlijk pas als je volgend jaar een dreumes hebt ;)

Toen mn dochter 4 maanden was hebben we een flinke autorit gemaakt van 11 uur, ging best goed. Ze sliep toch veel.

Ondertussen heb ik 2 kids, 3.5 jaar en 22 maanden oud en een ritje naar mijn ouders (2 uur rijden) is al een flinke uitdaging. Dus echt, met een baby is het écht het meest relaxed!

Wij hadden dit met onze snel overprikkelde huilbaby niet moeten proberen... Waar je overal leest dat kinderen slapen in de auto, ging onze dochter enkel krijsen. Ik heb de grote fout gemaakt om te denken: andere ouders kunnen dit ook, dus bij ons niet het toch ook zo gaan. Rust, regelmaat en ritme hebben hier uiteindelijk het verschil gemaakt. Oh ja, en het drastisch verlagen van mijn verwachtingen. Nu een heerlijk kind van 1,5 jaar. Maar slaapjes zijn nog steeds heilig in te voorkomen dat we een overprikkeld draakje krijgen.
Met andere woorden: pin je nog niet vast en kijk naar je kind. Lukt het , mooi. Lukt het niet? Niet forceren! Dan maar op een ander moment

@Mama van Yara
Bedankt voor je reactie! En was het dan wel goed te doen als ze tijdens zo'n tussenstop naar buiten ging in de hitte? Het lijkt me dat de airco (niet volop) aanstaat in de auto. Is het dan niet een te grote shock voor haar?

@LEvB
Ja, daar zou je inderdaad gelijk in kunnen hebben haha! Dit is ons eerste kindje dus we moeten het nog allemaal meemaken. Ze slaapt overdag alleen in onze armen als we met haar rondlopen. Misschien dat ze door al het gerommel van de auto wel goed zal slapen maar ik weet het niet. Ik denk dat het voor ons nog net te riskant is om het erop te wagen. In ieder geval bedankt voor de reactie! 

@Bezig bijtje 
Het zou me niet verbazen als dat bij ons ook zo het geval is. En het is zo'n ontzettend lange autorit ik denk dat het alleen maar erger en erger zal worden ? We gaan denk ik inderdaad tegen die tijd kijken hoe we er dan overna denken. Bedankt voor de reactie :)

Terug
Bovenaan