Autostoel

Goedenavond,

Mijn dochter is 8,5 maand en weegt 10 kg en is best lang voor haar leeftijd.
Wij zijn sinds gisteren overgestapt op autostoelen want ze word echt veel te groot en te zwaar voor de maxi cosi.

Mijn vriend heeft de autostoel maxi cosi tobi hierbij zit ze voorwaarts in de auto en ik heb de joie i spin 360 graden en hierbij zit ze achterwaarts in mijn auto.

Dit is geen probleem toch ? dat ze bij mijn vriend voorwaarts zit. Op internet staat dat dat bij deze autostoel vanaf 9 maanden is. En in mijn auto zit ze dan achterwaarts als we weg gaan.

Dit zegt Maxi cosi er zelf over: https://www.maxi-cosi.nl/c/wat-zijn-de-regels-voor-autostoeltjes-voor-voorwaarts-en-achterwaarts-reizen
Wij hebben er bewust eentje gekocht die achteruit kan omdat dit beter is voor het nekje. Maar tot een paar jaar geleden was deze richtlijn we nog niet en zaten kindjes al heel snel vooruit. Maar tja, de richtlijn is natuurlijk niet voor niks aangepast.
Dus het is even zelf een keuze maken hierin. Het mag in de Tobi wel vanaf 9 maanden maar ze omschrijven het niet voor niks als "peuterstoeltje". Misschien bij je man in de auto toch nog in de maxi cosi zo lang het kan?

Ik heb exact dezelfde stoel (de Tobi) en m'n kinderen zaten daar ook met precies 8.5 maand in! Heerlijk! Tot ruim 3 jaar kunnen ze prima in die stoel.

De regels hierover zijn wat vaag, of ze écht achterwaarts vervoerd MOETEN worden. Ik heb een keer controle gehad door politie toen m'n dochter van 9 maanden in die stoel zat (voorwaarts dus) en t was allemaal prima. Ze mogen dus gewoon voorwaarts vervoerd worden. Anders zou zo'n stoel toch ook niet verkocht worden voor kindjes vanaf 8/9 maanden denk ik maar..

@Romyvm dat denk ik dus ook, mijn dochter heeft er vanmiddag in gezeten en keek haar ogen uit dat ze alles goed kon zien en überhaupt iets kon zien. In mijn stoel vervoer ik haar gewoon achterwaarts. En missvhien vanaf 9 maanden ook gewoon voorwaarts.

Hier was de maxi cosi ook echt niet meer 'veilig' vanaf 8.5 a 9 maanden want ze krijsten alles bij elkaar, duwden continu hun hoofd omhoog en drukten zich op in de maxi cosi. Mijn dochters wogen ook 10-11 kilo al met 8.5 maand en waren behoorlijk lang. Ik vond dat absoluut niet meet veilig rijden en door een krijsende baby steeds achterin kreeg ik veel stress tijdens het rijden en dat is ook niet echt veilig.

Zoals ik in het artikel lees mag het dus gewoon voorwaarts. Ik heb het altijd gewoon gedaan ja. Op m'n werk in de kinderopvang zie ik ook kindjes tot 15/18 (ja echt!!) maanden nog in de maxi cosi vervoerd worden terwijl dat écht niet meer past. Dat lijkt me dan ook weer zeer onveilig. Er zijn 2 uitersten he..

Het advies is tot 15 maanden achterwaarts. Als de oortjes van je kindje nog niet boven de maxicosi uit komen is ze nog niet te groot voor de maxicosi.
Ik ken wel veel mensen die al voor 12 maanden zijn overgestapt. Wij zelf toch voor de zekerheid tot 15 mnd gewacht.
Dit advies is o.a. omdat de fontanel tot 15 maanden nog niet volledig dicht is. Als je kindje achterwaarts zit kan het nekje,/rugje/hoofdje de klap na hevig remmen beter aan. Je kindje word dan als het ware in het stoeltje gedrukt ipv voorover geslingerd.

Ik vindt dat je als ouder zelf een beetje moet kijken wat nog kan. Natuurlijk is veiligheid belangrijk maar als je kindje in elkaar gepropt in de maxi cosi zit kan je mij niet vertellen dat dat nog veilig is. Een autoritje moet ook nog wel beetje leuk blijven voor ouders en kindjes. Ik heb mijn kindjes gewoon voorwaarts vervoerd maar die lopen allebei ruim 2 maanden voor met groei en het gaat prima. Als je een ongeluk zou krijgen ben ik van mening dat de klap voor of achterwaarts net zo hard aan komt. Je krijgt zwz een klap. Doe wat je denkt dat goed is. Ieder kindje is anders en groeit anders. Verschillen zijn soms zo groot.

Ze adviseren wel je kind zo lang mogelijk achterwaarts te vervoeren.

Bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik haar gewoon vervoeren in d'r autostoelen.

Het was niet meer volledig, ze had echt in de maxi cosi gepropt en begon ook steeds te huilen als ze daarin zat. Haar voeten en hoofdje staken uit dus wij wilde er ook mee stoppen om haar hierin nog te vervoeren.

Nogmaals bedankt

Terug
Bovenaan