Autovakantie baby

Hi mommies en mommies to be,

Heeft een van jullie tips voor een autovakantie met een baby van 5 maanden oud? Er staat een autorit van 12u voor de boeg, daarna is het gelukkig enkele weken relaxen aan het zwembad.
Onze baby zit gewoonlijk achteraan in de auto met isofix-autostoel. Ik hoop vooral dat de rit meevalt en we niet teveel hoeven stoppen onderweg. Hebben jullie leuke ideetjes om de wakkertijd leuk in te vullen tijdens het rijden en hoe je je baby kan sussen zonder ze uit de stoel te moeten halen?
Ik geef ook nog borstvoeding, is het een goed idee om een flesje gekolfde melk geven in de autostoel?

Danku ?
 
Wij reden naar zuid Frankrijk toen onze dochter 5 maanden was. We hadden wat kleine speelgoedjes voor in de auto en als ze wakker was zat een van ons naast haar. We stopten juist wel regelmatig (iedere 2 uur) en hadden een groot kleed bij ons, zodat ze ook steeds plat kon liggen en vrij kon bewegen. Dat was voor ons veeeel vaker stoppen dan we normaal zouden doen, maar de reis ging wel super soepel, ze heeft echt geen kik gegeven in de auto..
 
Er zelf naast zitten. Rammelaar, zingen en vooral veel stoppen. Afgekolfde fles melk tijdens het rijden misschien, maar ga je dan ook kolven tijdens de reis? Lijkt geen voordeel t.o.v. borstvoeding.
Oordopjes voor jezelf mee.
 
 
We zijn niet zo ver weggeweest op die leeftijd, maar zou, zoals anderen ook zeiden juist vaak stoppen. Voor je baby is zo'n autostoeltje niet zo comfortabel en is het fijn om lekker vrij te kunnen bewegen op een kleedje. Daarnaast wil je ook op tijd kunnen verschonen om blaasontsteking (bij een meisje) te voorkomen. Kan je evt 2 dagen over de heen- en terugreis doen? Daarnaast hielp het hier iets als ik naast onze baby achterin ging zitten. Goede reis en fijne vakantie alvast!
 
Ik raad je aan snachts te rijden. Op die manier kun je de nacht slaap in de auto meepakken en zo al een grote ruk maken. Wij deden dit ook met onze baby van 7 maanden. Op die manier konden we de reis naar het Gardameer in een ruk maken vonden we prettiger dan de reis splitsen. Ik heb me ook niet te druk gemaakt om de tijd die ze in het stoeltje mogen zitten, het gebeurd niet dagelijks dat ze er zo lang geleden in zitten. Tegen de tijd dat ze wakker werd voor de ochtend fles waren we al bijna in Oostenrijk.
En daarna om de 3 uur stoppen en even lekker spelen.

.
 
Kan prima. Waar wij op een gegeven moment achter kwamen is dat in de auto makkelijker is om eten/drinken te geven. En als we gingen stoppen ook echt even tijd was om te spelen op het kleed. De eerste stops lieten we haar eten en bleef er weinig tijd over voor eten. De tip van Flip ? We stopten idd wel om de 2/2,5 uur. Maar hadden daardoor ook veel quality time en was de vakantie al echt begonnen. We zetten veel kleine dingen in met geluid: knisper boekjes. Had een leeg flesje gevuld met vermicelli, de hit tijdens het rijden. En we zaten er inderdaad veel naast daardoor voelde ze zich niet zo verloren op de achterbank . Fijne vakantie alvast
 
Gedaan met 3 maanden (Zuid-Frankrijk) en 7 maanden (Alpen), beide keren heel prima verlopen, wel beide keren heen een overnachting gedaan, terug niet. Maar dat is ook omdat ik graag wat relaxter aankom, naar huis maakt minder uit als je uur later bent…

Mijn ervaring is dat ze een groot deel slapen, meer dan normaal. Ik zat er niet naast, we stopten om de 3u. Dat betekent als je de reis in 2en deelt dat je 1 a 2 keer per dag stopt. Bij de stop, waar we vaak ook even tankten, deed ik de baby aan de borst terwijl manlief tankte. Verschonen deed ik met matje op de bijrijdersstoel, scheelde gezeul. En dan even knuffelen, beetje spelen, koffie halen én door.

Tips:
- extra setje schonen kleren, ook voor jezelf
- hang een muziekmobiel aan de stang van MC, biedt afleiding bij grote huilbui
- zorg voor spenen, heel veel en overal, want je kunt ze, zeker als je niet ernaast zit, nooit vinden. Ik heb er altijd 1 aan koord en nog extra bij de hand
- bind knisperboekje vast, zie hierboven
- stel stoppen niet uit. Beter al even op een aire een tiet erin en dan na kwartier stoppen om te tanken, dan een krijsend kind, geïrriteerde man en opgefokte moeder en doorrijden;)

Fijne vakantie!!
 
Terug
Bovenaan