autovakantie met baby?

Hoi
Wij zitten er over na te denken om in september 8 dagen op vakantie te gaan. We zouden dan met de auto naar Spanje willen. Maar.... onze baby zal dan ongeveer 2 maanden zijn. Toch twijfel ik wel.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wel te doen om zo ver te rijden?
Ik zou graag ervaringen horen.   WEL of NIET doen??
Ik heb ook gelezen dat er reiswiegen bestaan voor in de auto. Dus geen maxi-cosi. Iemand hier ervaring mee?
Ik hoor graag jullie ervaringen / reacties.

groetjes Inge

Een enkele lange autorit met een baby kan prima. De maxi-cosi is het veiligst in de auto. Die reiswiegen zijn niet veilig. De anwb test ze niet eens, toen mijn oudste net geboren was heb ik er ook naar gekeken, omdat we naar Oostenrijk gingen toen ze 10 weken was. Het advies was toch de maxi-cosi, bij een stop lekker in de kinderwagenbak leggen of op een kleed, dan gaat het prima.
Ik zou me niet te druk maken over zo'n autorit, als ze zo klein zijn slapen ze bijna heel de reis, tussendoor voeden, even liggen en weer de auto in en 3 tot 4 uur later weer voeden en lekker liggen.
Het lijkt me in Spanje wel erg heet voor zo'n klein babietje, maar ja ik vind het ook te heet voor mezelf.

Ik heb zelf geen ervaring met het maken van zo'n verre auto rit met een kleine van 2 maand. Maar heb wel al 1 kleine en tweede is opkomst. Weet dat het wordt afgeraden om een baby langer dan 2 uur in een maci-cosi te leggen. En zou er zelf niet aan moeten denken met zo'n kleintje helemaal met de auto naar spanje te gaan. Je begint zelf net te wennen aan het ritme van de kleine, ik zou zeggen blijf lekker in de buurt. Er even tussen uit is wel lekker, maar helemaal naar Spanje zou ik niet gaan.

groetjes Plat

Op zich heb je in september als het goed is het heetste al gehad, dus dat is wel lekker denk ik en toch er elke dag uit kunnen (pas wel goed op met de zon, kleintjes tot een half jaar zouden het best helemaal niet in de zon komen!).

Aangezien je zelf dan ook pas 2 maand ervoor bevallen bent zou ik zeggen: trek lekker de tijd uit voor de reis er naar toe. Hoort ook bij de vakantie. Overnachting in een F1 hotel of een 'echt' hotelletje is wel zo ontspannen.
Kleintje gewoon in de maxi cosi vervoeren en regelmatig stoppen (ook voor jezelf en man/vriend goed natuurlijk om elke 2 uur ongeveer even de benen te kunnen strekken), kindje er lekker uit, voeden, knuffelen en even liggen op kleedje oid. Komt echt wel goed. Als je op de plek van bestemming bent stap je waarschijnlijk minder in de auto en zal je kindje dus niet teveel in de maxi cosi liggen.

groetjes,
Marije

Hoi,

Ik zou als ik jou was eerst gewoon je bevalling afwachten en kijken hoe je hersteld.
Stel dat je kindje nog niet lekker doorslaapt of moeite heeft met de voedingen. Dan ben je liever thuis in je eigen omgeveing dan ook nog van huis te zijn.  Teveel prikkels voor de baby zijn dan ook niet fijn.
Snap goed dat je er even uit wil, maar zoek het dichter bij huis en wacht eerst je bavlling even af. Verder zijn de adviezen van mijn voorgangers prima, gewoon in de maxicosi en om de 2 á 3 uur even stoppen om je benen te strekken en de rug van je baby .
Wij slaan dit jaar een warme vakantie ook over , maar hopen eind juli misschien iets lastminute te boeken bij center parcs ofzo, vooral voor onze zoon.

Evelien mv Dylan en 32 wk zwanger

Het is ook heel erg afhankelijk van je kind. Toen wij onze eerste kregen, bleek dit een kindje met een gebruiksaanwijzing te zijn. Ze huilde ontzettend veel en werd van het minste of geringste overprikkeld.

Wij hebben haar tot ongeveer een leeftijd van anderhalf echt moeten afschermen van allerlei prikkels en laten wennen aan nieuwe dingen. Ze moest ook echt op tijd in haar eigen bedje naar bed (ze sliep ook nergens anders). We konden dus nooit ergens met haar heen, ook op visite was vaak een drama, omdat ze dan hooguit tussendoor twee uur wakker was.  Ik snap dat dit soort kindjes een uitzondering zijn, maar je zult het maar treffen...

Inmiddels is ze bijna twee en is een heel lief meisje wat alles nu aan kan, omdat ze alles nu begrijpt.

Groetjes, Marisa

ik heb heeeeel veel reis-ervaring met kinderen en zelfs ik vind dit een slecht plan. Je bent zelf "net" bevallen, zo lang in de auto is funest voor het ruggetje van je baby (ook met tussenstops is het gewoon te lang) en je hebt geen idee hoe je baby het zal vinden. Echt niet elke baby van 2 maanden slaapt overal doorheen. Mijn dochter heeft toevallig echt de reis-geest van haar ouders, maar mijn zoon werd vreselijk boos in de auto. Alleen maar geschreeuw, de hele weg lang, waar we ook heen gingen. Het kan natuurlijk ook heel goed gaan, maar het is wel erg ver weg voor zo'n kleintje  hoor met de auto! Ook worden babies gemakkelijk overprikkeld en hij of zij zal daar weer moeten wennen aan een aner bed, andere huis, andere temperatuur etc. Ik zou dus zeggen: ga lekker volgend jaar op vakantie en kies dit jaar voor een weekje Texel ofzo! ;)

Hoi,

Als je maar 8 dagen weggaat, zou ik er nog heel hard over nadenken om niet gewoon te gaan vliegen. Dat is voor een baby (en zeker voor jezelf!) veel comfortabeler. Het is niet alleen zwaar vermoeiend maar het kost je heel veel reistijd met een auto, aangezien je geregeld zult moeten stoppen zodat de baby kan liggen in de kinderwagenbak, gevoed en verschoond kan worden. Je kunt jezelf ook na twee maanden nog best gammel voelen. Ik had bijvoorbeeld rond die tijd nog last van bekkenpijn en bloedde nog steeds.

Wij gingen met onze zoon toen hij 3 maanden  oud was vliegen naar La Palma. We hebben toen vroeg ingecheckt zodat we konden vragen om met onze baby voor in het vliegtuig te mogen zitten. Voor de voorste stoelen kunnen ze een bassinet (wiegje) ophangen tijdens de vlucht. Op de heenweg mocht hij gewoon in de maxi cosi op een vrije stoel naast ons zitten tijdens start en landing. En toen hij slaperig werd, heeft hij heerlijk in dat bassinet geslapen. Voeden kon lekker op schoot. Op de terugweg idem dito. We hadden van iemand een adapter geleend om de maxi cosi op het ondersstel van de kinderwagen te klikken en zo ging het prima op de luchthavens, de wagen geef je af bij de gate. De kinderwagenbak hadden we in een tas ingepakt en met de bagage afgegeven. Zoveel extra bagage extra heb je ook weer niet mee met zo'n kleine baby. Het gaat allemaal prima.

Groetjes, Sara

Terug
Bovenaan