AUW!!!!!!!!!!tepelkloof

auw auw auw, ik heb sinds gisteren volgens mij gigantisch last van een flinke tepelkloof!!!!!! Al weet ik niet hoe het zou voelen eigenlijk. Ik heb op m'n tepel een hrd heeeeeeel pijnlijk knobbeltje. In het begin dacht ik aan een vertopte melkklier maar dat is het echt niet. Als ik Norah aanleg is het alsof er honderden messen in gestokken worden en spingen de tranen echt in m'n ogen van de pijn. Bij elke keer dat ze zuigt voel ik het weer. Ik vind het heeeerlijk om bv. te geven maar hoe ik dit vol moet houden weet ik echt niet meer. Ik heb al creme voor tepelkloven maar ik zie echt elke keetr tegen het voeden op nu.
Wie heeft een gouden tip voor mij!!!!!???????????HELP

Groetjes, Ank
 
Hoi Ank,

Inderdaad, tepelkloven doen ontzettend veel pijn! Ik had er ook veel last van toen Stan net geboren was. Ongeveer de eerste drie weken van de BV had ik er veel last van.
Een tepelkloof is een soort wondje op je tepel of tepelhof als gevolg van onder andere verkeerd aanleggen. Op de volgende site staat nog wat extra info over wat te doen bij kloven: http://www.borstvoeding.ecoparents.com/kloven.html
Wat ik deed bij mijn tepelkloven is goed opletten of je goed aanlegt; mondje van je baby goed open doen voordat hij/zij toehapt. En ik smeerde me te pletter met Bepanthen zalf. Had altijd een tubetje op zak... De eerste slokjes van Stan deden inderdaad ontzettend veel pijn, zat krom met mijn tenen en inderdaad tranen in de ogen. Maar na een paar teugen werd de pijn minder en kon ik mijn tenen ontspannen. Na een tijdje waren mijn tepels gewend aan het voeden en werden de kloven minder.
Ik hoop dat dit je wat kan helpen!
Succes!

Groetjes Marieke
 
Nog een kleine aanvulling:
Als de kloven echt heel erg zijn, dan kan je een tijdje de voedingen gaan afkolven en op die manier je tepels rust gunnen. Zorg er wel voor dat de zuigkracht van de kolf niet te groot is anders is het nog pijnlijker.

Groetjes!
 
Tarwekiemolie!

Echt een wondermiddeltje bij mij. Het is te koop bij bijvoorbeeld 'de Tuinen' of een andere reformzaak. Misschien heeft de drogist het ook wel. Regelmatig voor en na het voeden je borsten ermee insmeren. Voordeel is dat het een natuurlijk product is dus het is helemaal niet erg als je kindje het binnen krijgt. Het heeft mijn kloven goed gedaan en bij dreigende kloofjes een hoop leed voorkomen!

Succes en sterkte

Louise
 
Hallo Ank,
Wat vervelend zeg, misschien heb je iets aan de volgende tips!

Je kunt in verschillende houdingen voeden, (zittend, liggend, rugby) zodat de tepel niet steeds aan dezelfde kant wordt belast door de kaakjes en let inderdaad goed op dat je kindje de tepel goed in de mond heeft. Evt opnieuw aanleggen bij twijfel!
Voed   (als het even kan) 1 borst per voeding, zodat de andere tepel als het ware een rust periode heeft.
Na het voeden kun je wat moedermelk op de tepel uitsmeren en dit zeker 5 min aan de lucht laten drogen (dit blijkt beter te werken dan zalf, want zalf maakt de huid week)


Veel sterkte, het zou jammer zijn als het de rede zou zijn om te stoppen!
Als laatste redmiddel kun je een paar dagen een tepelhoedje gebruiken, maar ook hier zitten nadelen aan.

Debby

 
Hai Ank,

Door de toevoeging die je doet over steken in je borst, moet ik gelijk aan spruw denken. Spruw is een schimmelinfectie die vaak voorkomt. De meeste mensen denken dat je baby dan witte puntjes/vlekjes in zijn/haar mondje heeft, maar dit is niet altijd het geval. Ik heb het ook gehad en niemand had het door, omdat mijn dochter dus niet van die puntjes in haar mond had. Het kan inderdaad echt vreselijk pijn doen, maar is gelukkig redelijk snel en eenvoudig op te lossen.

Op het borstvoedingsforum (www.vbn.borstvoeding.nl en dan naar forum) kan je wel vragen wat precies de kenmerken zijn van spruw en kan je nagaan of die je bekend voorkomen. Je kan bij LLL ook een folder over spruw bestellen. Daarin staan de kenmerken en wat je eraan kan doen. Als dat zo is, snel naar de huisarts om iets te halen. Let op, je moet iets krijgen waarmee zowel jijzelf als het mondje van je kindje wordt behandeld, anders kan je elkaar over en weer blijven besmetten. Verder kan het helpen om geen suiker te eten (schimmel houdt van een zoete omgeving), na elke voeding je borstcompressen te wisselen, elke dag een schone BH aan en wassen op 60 graden, elke dag schone handdoek, als je   zelf of je man/ vriend bv een voetschimmel of vaginale schimmel heeft/hebt deze ook laten behandelen, alles wassen op 60 graden en de dingen die niet op 60 graden kunnen, naspoelen met azijn.

En als het spruw is, geen moedermelk op je kloof doen, want dan infecteer je jezelgf alleen maar. Ook afgekolfde melk met spruw moet je wegdoen, of verhitten tot 60 graden en dan weer laten afkoelen voor gebruik om besmetting te voorkomen.

Heel veel succes en ik hoop dat je zenl zonder pijn kan voeden.
Willemijn
 
Terug
Bovenaan