AVDVIES?? 15 weken zwanger en niet meer kunnen werken

<p style="text-align: left;">Zoals de titel al zegt ben ik dus 15 weken zwanger, dit is al mijn 3e week dat ik bij huis zit. Mijn hele zwangerschap ben ik al misselijk en beroerd. 3 weken geleden begon ik ineens heel veel over te geven, werkelijk niks hield ik binnen ook ben ik erg duizelig en vermoeid dus heb ik mij ziek moeten melden. Nu heb ik medicijnen gekregen. Ik hoef niet meer zoveel over te geven maar de misselijkheid is nog sterk aanwezig, duizeligheid ook. Op het etiket staat dat ik geen auto mag rijden ivm een verminderd reactie vermogen. Ben gewoon niet in staat om normaal te functioneren. Nu zijn er afgelopen week collega's op ziekenbezoek geweest en hun conclusie was: Het gaat redelijk met haar. Nou sorry hoor, douche is al een opgave. Nu willen ze dat ik deze week weer begin met werken. Morgen heb ik weer een afspraak bij de verloskundige staan en moet ook naar een bedrijfsarts toe. Wat is jullie advies? Ik voel me niet in staat om te gaan werken. Bovendien Ben ik 45 minuten onderweg met de auto en voel ik mij daar niet goed bij.</p>
 
Vervelend zeg!
Zeg dit vooral tegen de bedrijfsarts, dat je het niet ziet zitten. Als hij aan jou kant staat, kun je dit makkelijker tegen je werk zeggen.
Sterkte!
 
 
Ik zou ook met de bedrijfsarts een plan maken over hoe je denkt te kunnen reintegreren. Als je een goede werksfeer wilt houden zou ik daar gewoon open in zijn. Vertel gewoon dat je je voorlopig nog niet goed voelt. En neem het etiket van je medicatie serieus, ik heb in mijn laatste zwangerschap onze nieuwe auto langs een muurtje gereden, gelukkig alleen blikschade maar schrok er wel van. 
En ik snap hen ook wel, ze willen ook weten waar ze aan toe ivm de extra werkdruk die ze hebben momenteel dus zo gek is het niet dat ze je het liefst weer terugzien. 
 
Vervelend dat jij je zo rot voelt, fijn dat de medicatie werkt.
Ook ik zou het gesprek open in gaan en er niet nu al vanuit gaan dat je de aankomende 20 weken niet kunt werken. De kans is namelijk groot dat jij je in die tijd wel beter gaat voelen. Zo voelde ik me de eerste 18 weken hondsberoerd en vanaf 20 weken gewoon weer fit. Een kleine aanpassing, bijv. dat je iets later begint of eerder eindigt kan dan, als je wel vermoeid bent, helpen. 
Soms hebben bedrijven afspraken over bijv. vergoeding van OV of taxi als je door ziekte niet kunt autorijden. Of is er een mogelijkheid om een deel van je werk thuis te doen.
 
Dit gaat via de bedrijfsarts en hebben je collega’s niks over te zeggen. Raar dat ze een verborgen agenda hadden bij hun ziekenbezoek. 
Schrijf alvast dagelijks op wat wel en niet lukt. Zoals douchen, je eigen ontbijt/ eten verzorgen, boodschappen. Wat neemt je partner nu bijv. over waardoor het thuis nog enigszins soepel loopt. Het kan ook dat je je beter voelt omdát je thuis zit, en door de med. niet te vergeten.
Bedenk bij wat voor werkzaamheden je je wel goed zou (kunnen) voelen, evt. op langere termijn. Bijv taken waar geen haast bij is, wat je alleen kunt doen en altijd los kan laten en weer op kan pakken. 
Een bedrijfsarts kiest niet jouw kant of die v h bedrijf maar kijkt naar de realiteit. Zij/hij wil ook van jou horen wat jíj nodig hebt, ervan uitgaande dat je de beste intenties hebt. Maak dat concreet, met uiteindelijk beter worden en reintegreren als richting. 
Wacht als je kan het gesprek af voordat je aan slag gaat. Volgens mij mag je 6w ziek zijn voordat er een bedrijfsarts bij komt kijken, maar het lijkt me prettig als er idd zsm een tussenpersoon bij komt. 
Bedenk: dit is ook niet jóuw ideale/gewenste situatie maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.
 
Terug
Bovenaan