Avent tepelbeschermers

Mijn zoontje is nu 2 en een halve week en ik kamp met een enorme tepelkloof. Tijdens iedere voeding was het voor mij huilen van de pijn. Ik heb nu tepelbeschermers van Avent en dat voelt al een stuk beter. Mijn vraag is wel of Rik genoeg melk binnen krijgt (mijn tepel komt namelijk nog niet tot de helft van de beschermer) Wel trekt hij vacuum dus Rik zuigt geen lucht.
Mijn 2e vraag is hoe ik de tepelbeschermer het beste schoonmaak. Moet ik die ook uitkoken na iedere voeding of volstaat omspoelen onder de warme kraan ook??
Graag hoor ik van jullie reacties en tips. Want zonder tepelbeschermer ga ik denk ik door de pijn heel snel over op flesvoeding.
 
Beste anoniem,
Ik gebruik ook de tepelbeschermers. Ik was ze steeds met warm water en sop af. Uitkoken hoeft volgens mij alleen als je de baby ook de lekmelk uit de schelp te drinken wil geven. Verder heb ik purelan t.b.v. de kloven. Wellicht ook iets voor jou?
Succes!
Groetjes,
Sora
 
Beste anoniem,

Ten eerste neem ik aan dat je tepelhoedjes bedoeld, waarmee je Rik laat drinken. Op zich kan je het beste proberen om zoveel/zolang mogelijk zonder te voeden, omdat ze er inderdaad voor kunnen zorgen dat Rik niet voldoende melk binnen krijgt. Aan de andere kant, als je qua pijn niet zonder kunt, is het natuurlijk beter zo, dan zonder. Heb je aan één borst een kloof of aan allebei? Als het aan één borst is, zou ik proberen om alleen een tepelhoedje te gebruiken bij de zere borst en bij elke voeding 2 borsten aan te bieden, zodat Rik aan kan vullen bij de 2e borst, mocht hij uit de borst met het tepelhoedje niet voldoende melk krijgen.

Verder is het misschien handig om eens te bellen met een vrijwilliger van LLL of VBN (centrale tel.nrs met daarop een bandje welke vrijwilligers dienst hebben, vind je op www.borstvoeding.nl) of misschien een lactatiekundige (consult kost meestal zo'n 50 euro, maar als je Rik daarmee 'aan de borst houdt, heb je dat er zo weer uit) te bellen, voor je overstapt op de fles, want misschien kunnen zij nog iets voor je betekenen. Soms kan het met aanleggen bijv. een paar millimeter schelen of je pijn krijgt of niet.

Heb je ook nog geprobeerd om in verschillende houdingen aan te leggen? Op die manier kan je de kloof een beetje ontlasten. Kijk evt. eens op http://www.borstvoeding.com/houdingen.html
En Purelan voor op je kloof vind ik ook een wondermiddel.

Hopelijk wordt de pijn snel minder, want zo is er natuurlijk niet zoveel aan.

Groetjes en liefs, Henrike, mv Justin (2,3 jr) en Anique (7 mnd)
 
O ja, de tepelhoedjes kan je het beste wel uitkoken, want dat komt toch steeds in aanraking met melk en het mondje van je kind. Een tip die ik van een vriendin kreeg, was om ze in een beker met water te leggen en dan een paar minuten op vol vermogen in de magno. De magno slaat vanzelf af als die klaar is. Ik doe meestal 5 min op 800 watt.

Gr. Henrike
 
Bedankt voor de reacties!
Ik gebruik het tepelhoedje inderdaad alleen aan de borst met de kloof. Mijn andere borst is nog "kloof-vrij" maar er begint al wel een heel klein wondje te komen. Vanochtend naar het cb geweest.
Rik drinkt uit 2 borsten, na 1 borst is hij niet tevreden. Meestal geef ik hem eerst de borst met het tepelhoedje en daarna de nog goede borst zodat hij het tekort van de ene borst aan kan vullen.
Morgen komt er een lactatiekundige langs. Zelf ben ik de bv eigenlijk een beetje zat. De pijn neemt nu, met tepelhoedje, niet af, maar wordt weer erger. Heb nu ook een kolf op advies van het cb zodat ik ipv aanleggen kan kolven zodat mijn borsten rust krijgen.
 
Beste Sandra,
Ik gebruik echt tepelbeschermers (borstschelpen) van Avent en geen tepelhoedjes, die doe je na het voeden over je tepel heen, zo kan deze droog blijven en drukt niet tegen je kleren aan. Ik heb trouwens ook een consult gehad bij een lactatiedeskundige, ik moet zeggen dat het sindsdien al stukken beter gaat. Geef dus niet op hoor, als het goed is wordt het vanzelf leuk! Bij mijn dochter van 3,5 jaar had ik ook een moeilijke start, heb uiteindelijk 1,5 jaar bv gegeven!
Mijn zoontje is ook 2,5 weken. Ik heb hem ook geregeld een flesje gegeven om mijn tepels te ontzien. Als je een fles en speen van Avent of Difrax gebruikt, schijnt dat geen probleem te zijn. Op advies van de lactatiedeskundige voed ik hem nu met gekolfde melk na de bortsvoeding bij omdat hij niet goed genoeg aankwam. Het drinken gaat echter steeds beter, hij wil nu nog maar zo'n 30 mm na de borstvoeding. Ook ben ik kloofvrij. Morgen wordt hij weer gewogen, dus ik ben benieuwd of hij genoeg aangekomen is.
Veel succes en laat je nog een weten hoe het gaat?
Groetjes,
Sora
 
Allemaal bedankt voor de tipt. Momenteel ben ik toch aan het afbouwen gegaan. Het voeden met tepelhoedje en het kolven overdag gaat toch weer steeds meer pijn doen. Ook krijg ik een beetje een brandend gevoel. In overleg met het cd ben ik af gaan bouwen en dit bevalt me heel goed. De 'angst' voor de pijn zit er zo diep in dat ik dat niet meer mee wil maken.
Verder gaat het met Rik prima, is goed gegroeid en schijnt weinig last van de overgang op de fles te hebben. Ivm de aanschaf van een andere pc zal ik helaas een tijd niet op dit forum kunnen verschijnen
 
Terug
Bovenaan