Avond voedingen

<p>Onze dochter van bijna 11 weken was tot voor 2 weken geleden heel onrustig in het begin van de avond. Ze wilde niet slapen en tot de laatste fles tussen 22.00 en 23.00 huilde ze constant. Na deze fles ging ze dan wel rustig naar bed en sliep ze meteen. Nu is ze gelukkig na de fles van 18.00/19.00 uur rustig geworden en gaat ze ook meteen slapen. Alleen nu krijg je haar bijna niet wakker voor de late fles en laten we haar maar liggen. Vaak slaapt ze dan wel 6 uur achter elkaar maar ik heb liever dat ze dit na een late fles van 23.00 uur doet. Alleen als ik haar dan wel wakker krijg dan komt ze alsnog 4 uurtjes later weer. Ze heeft dus haar nacht naar voren geschoven. Heeft iemand een tip hoe ik dit naar de nacht kan verschuiven?</p>

Komt ze die 4 uurtjes later dan ook weer voor de fles of is ze gewoon wakker? Kun je dat dan met een speen oplossen?

Dit was ook zo bij onze dochter. Inmiddels een aardig schema en heeft ze bij 21 weken ook nog wel een avond voeding. Dit omdat ze anders de nacht niet door trekt.
Ze is tussen 22/23 ook erg moeilijk wakker te krijgen en vind het ook wel sneu om haar wakker te maken. Alleen is het wel beter (voor onze dochter iig) omdat ze anders in de nacht komt voor een voeding.

De laatste weken is het op en af of ze in de nacht nog wakker wordt. Als ze wakker wordt is het met een speen op te lossen en valt ze weer in slaap. Ik geef nooit meteen een voeding maar loop er heen, speen erin even beetje sussen en dan valt ze snel weer in slaap.
Behalve bij de groeispurt afgelopen week, toen zat ik een paar keer weer met nachtvoedingen.
Ze is dan voor de avond voeding ongeveer 45 minuten en max een uur wakker en gaat dan weer naar bed. Ze slaapt echt meteen weer.

Het is straks de 'bedoeling' dat ze rond 8 naar bed gaan tot de volgende ochtend. Natuurlijk is dit bij elk kindje anders en is het niet vanzelfsprekend dat het zo gaat.

Hoelang is ze wakker om de voeding van 18/19 uur heen?
Ik zou de avond fles blijven geven en haar (wat je denk ik al doet) echt heel rustig wakker maken. Beetje over haar buikje wrijven en rustig praten. Dan de fles en hoe je het normaal doet en zo snel mogelijk weer op bed leggen zodat ze haar nacht verder kan pakken.
Als ze dan in de nacht wakker wordt dan met een speen het proberen op te lossen en kijken wat ze doet.
Wat je zegt kan dat haar nacht wat verschoven is en hier moet ze dan even aan wennen. Dit was bij ons ook zo maar het is snel goed gekomen.
Krijg ze ook genoeg voedingen voor haar gewicht?

Dankje voor de tips!
in de nacht ga ik altijd ook eerst een speentje doen. Vaak rekt dit het nog met maximaal een half uur. Soms nog een 2e keer een speentje maar als dat niet lukt doe ik de fles.
ik denk dat het dan misschien inderdaad een kwestie van wennen is en dat ze het dan ook langer in de nacht gaat doen.
ze krijgt nu ongeveer 5/6 voedingen over de hele dag van 150+5 en die drinkt ze bijna helemaal op maar nog niet helemaal.

Dit heb ik ook gehaf met mijn dochter. Ik heb me er maar gewoon bij neergelegd, geen voeding meer gegeven om 23.00. Zelf lekker om 22.00 naar bed en afwachten wanneer ze weer komt in de nacht, ze komen sowieso wel een keer.. ook als je die fles van 23.00 wel geeft

Een hele nacht zonder voeding is voor zo'n ukje nog wel lang hoor. Je kan natuurlijk proberen een speentje te geven, heb ik ook wel eens gedaan.. maar dan kwam ze 1-2 uurtjes later vaak alsnog wel voor een voeding. Die nachtvoeding hebben ze best nog wel lang nodig. Soms een paar weken niet, dan ineens weer wel. Ik gaf de fles op den duur wel gewoon in haar eigen bedje, zonder haar helemaal eruit te halen. Zelf op mn knieën ernaast en als de fles leeg was, sliep ze gelijk door. 

[quote quote=10165054]Dit heb ik ook gehaf met mijn dochter. Ik heb me er maar gewoon bij neergelegd, geen voeding meer gegeven om 23.00. Zelf lekker om 22.00 naar bed en afwachten wanneer ze weer komt in de nacht, ze komen sowieso wel een keer.. ook als je die fles van 23.00 wel geeft[/quote]

Hier sluit ik mij volledig bij aan, precies hoe wij het hier ook doen. 
Maar ieder kindje is anders en ik heb nu wel door dat ik moet doen wat voor ons goed voelt en dat werkt vaak het beste.
De kinderarts bij CB zei me; Als jouw baby honger heeft dan meldt hij zich wel, hier hoef je hem niet perse voor wakker te maken.
Wij hebben beide geprobeerd; wakker maken om 23:00u en laten slapen en zien wanneer hij komt. In beide gevallen komt meneer tussen 3 en 4 snachts.
Dus voorlopig doe ik gewoon zoals meneertje het wil; slaapt hij nog lekker, dan laat ik hem lekker liggen, wordt hij toch tussen 22:00u en 23:00u wakker dan krijgt hij gewoon de fles.
Heel af en toe slaapt hij door, dwz 5 á 6 uurtjes. 
Ze zijn nog zo klein (onze man is nu 14 weekjes oud), het komt vanzelf.?

Jep, sowieso wanneer nodig lekker de fles geven.
Je hebt nu denk ik ook nog verlof dus dan scheelt dat.

Dat 'ritme' komt ook echt wel een keer en veranderd dan weer een dag later haha.
Bij ons met de 21 weken zit er wel een aardig ritme in qua nachten.
Dit ook omdat ze ruim 6,5 kilo weegt en dus eigenlijk al goed de nacht kan doorkomen.

Ik zag/zie de nachvoeding dan als cadeautje dat ik haar extra zie :)
Nu ik weer werk zie ik haar soms maar 1,5 uur op een dag. We maken haar wel wakker voor de laatste fles nu omdat het geen doen is om elke nacht een fles te geven als je moet werken.

Het is een kwestie van wennen ook. Misschien kun je de laatste fles ook naar wat later verschuiven dat ze uit zichzelf wakker wordt?
Hoeveelheid lijkt me dan genoeg idd als ze dit niet altijd op drinkt :)

Het is ook al fijn dat ze in de avond niet meer zo huilerig is, die stap is al gezet!

Terug
Bovenaan