Avondeten blijft een ramp.. iemand tips??

Hoi hoi,

Mijn dochtertje is nu 8 maand en ze eet alles heel goed behalve een prakkie ik kook elke avond een maaltje maar ze eet er maar 1 hap van (als ik dat er al in krijg) en dan houd ze stijf haar lippen op elkaar en ze draait haar hoofdje weg ik heb al van alles geprobeerd zoals een appel erdoor heen enz
Het enige wat ze lust is bruine bonen uit een potje,de rest van de potjes lust ze ook niet ik heb ook liever niet dat ze daar aan went..
Heeft iemand nog tips??

groetjes geertruida

een bekend "probleem" die ondanks dat ie van ons al 4 is
nog steeds regelmatig aanwezig is.
het voordeel bij een jong kindje (ieder zijn eigen manier van aanpak
ik wil niemand voor t hoofd stoten maar ik ga even uit van mijn ervaring
en alleen aan jou wat je er mee doet) is geef haar wat in handen als
jullie aan tafel zitten het leid een beetje af van de lepel die steeds(voor
haar misschien wel als vervelend iets)naar haar mondje komt.
Ik heb dit ook bij de nanny gezien en het helpt bij ons ook redelijk dat je als
t ware met jou en haar aandacht naar het geen gaat wat zij in handen heeft
terwijl jij er wat over verteld een lepel eten naar haar mondje doet let maar
op automaties happen ze als dit niet helpt of jullie zijn er op tegen om iets
aan tafel in handen te hebben tijdens het eten (dat kan natuurlijk) dan doe
je er in ieder geval goed aan om haar wel concequent aan tafel bij jullie te
laten tijdens t eten dat ze dus weet ooo we zitten nu bij tafel dit betekent dat
we gaan eten nu moet het natuurlijk geen etentje van 3 uur worden niet te veel aandacht aan haar "eetprobleem" schenken dwz constant met een hapje
bezig zijn of constant mopperen als ze weigerd of reageren als ze een keel op
zet dus gewoon bij tafel opscheppen ook voor haar uiteraard bied haar een
hapje aan hapt ze? mooi zo die zit er in hapt ze niet of protesteerd ze? lepel weer op haar bord leggen zelf verder gaan eten en praat desnoods wat met je
partner of begin over een vogeltje in de tuin tegen haar na ong een minuut
doe je t zelfde weer neemt ze een hap? prijs haar of applautiseer desnoods
maar negeer negatief gedrag (ik weet uit eigen ervaring dat t moeilijk is) hou het
gezellig PAS OP bij boze /driftige kleintjes hou het bord eten buiten bereik van de grijpgrage handjes voor je t weet kun je dweilen of muren sauzen en vooral
(bij jou eigenlijk nog niet zo van toepassing ivm leeftijd) zorg dat je met je partner op 1 lijn zit dat is erg belangrijk mijn dochter is 4 en vanaf de geboorte al
een slechte eter ieder hapje die zij s avonds eet prijs ik en is meegenomen daar
integen kan mijn man wel elke avond mopperen en zeuren kind eet toch eens
fatsoenlijk je bord leeg man man waar leeft dat kind van of zeggen zo dame
slecht gegeten weer zo word je nooit groot en daar hebben we vaak ruzie over
ze eet tenminste iets ze toont dus wel belangstelling voor het eten en ja eten kunje nou eenmaal niet dwingen ik hamer dus elke dag weer op zijn uitspraken
wat het eten betreft want dat komt echt niet ten goede van t kind en haar
"eetprobleem" dus nu is het bij ons elke dag een complimenteuse moeder en
een zwijgende van binnen opvretende vader hahah succes

Hoi,

Bij ons staat de gezelligheid aan tafel voorop. Of en heoveel mijn zoontje eet (2,5 jaar) is bijzaak. Wij hebben nooit een strijd gemaakt van eten. Je weet natuurlijk niet of het daardoor komt, maar het is een geode eter. Maar hij heeft ook tijden gehad dat hij lastiger at of bepaalde dingen niet. Door het te blijven aanbieden, maar niet op te dingen ging hij het vanzelf eten.

Je kleintje kijgt toch nog wel genoeg andee dingen op een dag die hij wel eet. Dus over echte honger hoef je je geen zorgen te maken.

Speelgoed aan tafel hebben wij ook nooit gedaan. Eten is eten en gezellig kletsen. Andere tijden zijn er om te spelen. Ben bang dat je anders nooit meer van speelgoed aan tafel af komt.

Veel sterkte en suc6 met je slechte eteretje!

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik maak er ook geen probleem van dat heb ik en doe ik ook niet bij mijn zoontje van 3 want die kan er ook wat van.. tegen hem zeg ik ook altijd nou dan eet je niet maar je komt wel aan tafel zitten en dan eet ie de ene keer wel maar heel vaak ook niet maar mijn dochter moet natuurlijk nog leren eten maar als ik het er niet in krijg dan lukt dat niet maar ik forceer het niet hoor en ik leid haar ook wel af of ik geef haar een lepeltje zodat ze wat afgeleid is maar zodra ik in haar buurt kom met der prakkie dan gaan die lippen al weer op elkaar. ze zit trouwens ook in haar wippertje op tafel dus ik betrek haar er wel bij.
Misschien ligt het wel aan mijn kookkunsten hahaha nee hoor ik krijg van mijn man geen commentaar....
Nou ja ik blijf het proberen iig bedankt dat jullie gereageerd hebben.
groetjes

Hoi
Mijn zoontje wilde tot hij 7,5 maand was geen warm eten, wat ik ook probeerde. Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met proberen, anders wordt het soms een strijd.
Wel gewoon bij ons aan tafel gezet en op een dag opeens wilde hij eten. En sindsdien eet hij alles, hij is nu bijna 3.
Dus laat het maar, ze heeft gewoon nog wat tijd nodig.

Martine

Hoi,

Misschien helpt het om haar zelf proberen te laten eten?
Mijn dochter wilde ook niet eten (was trouwens ineens want ze at altijd super) en toen we een keer een lepel met eten aan haar gaven at ze wel!
Is een enorme knoeiboel, maar misschien het proberen waard?

En inderdaad wat je zelf al zegt, niet dwingen. Als mijn dochter niet wilt, dan niet maar ze blijft gezellig aan tafel.

Ander merk van potjes kan ook weleens helpen. En echt niet dat ze daaraan went en dan jouw eten niet wilt hoor. Mijn dochter wilde mijn etten ook nooit totdat ze een maand of 11 was. Nu eet ze met ons mee.

Succes

Reneke

Terug
Bovenaan