Avondeten

Essil

Moderator
Onze dochter van 2 eet vaak geen of nauwelijks avondeten en drinkt dan alleen melk.
Helemaal geen melk geven voor avondeten, betekent dat ze niet eet voor ze melk krijgt. haar fles rond die tijd is ineens verdubbeld. Maar iets wat ze echt lekker vind past er nog wel goed achteraan.
Iemand tips om dit bij te sturen? Zomaar stoppen met melk gaat hem niet worden.
Ze zit altijd al onderaan de gewichtscurve. Dus dit vind ik erg moeilijk.
 
Mijn ervaring is: Met 2 jaar alles aanbieden, overal wel een hap van laten proeven, maar niets forceren en dan komt uiteindelijk de interesse weer terug. Ik snap wel dat je niet met de melk wilt stoppen. En als ze echt honger heeft eet ze wel, op die leeftijd spelen ze nog niet bewust de spellen van het wel of niet willen eten in mijn mening. Onze dochter deed dit ook, ze is nu 3 en nu hebben we afspraken met haar als: Je bent 3 jaar dus je eet 3 happen. Met 2 jaar lieten we alles proeven en wilde ze niet, dan niet. De rest van de dag vulde ze het met fruit, brood en komkommer toen best goed op.
 
En de fles in 2 delen dan aanbieden? Minder melk voor het eten, gelegenheid tot eten geven en dan daarna nog wat melk? 
Dat je ook kan zeggen joh als je wat hapjes geproefd hebt, mag je nog wat extra melk? Misschien kun je dan uiteindelijk de fles helemaal verschuiven tot na het eten? 
 
 
Onze dochter is nu 5 en heeft nu zo'n fase zodra het avond eten al op haar bord komt zegt ze al lust ik niet met moeite eet ze dan 2 happen maar moet die echt dan voeren anders eet ze helemaal niks.
 
 
Mijn kids krijgen warm op de opvang tussen de middag. Daar eten ze syper goed. Dus thuis maakt het veel minder uit. Ze moeten wel een hapje proeven, maar hoeven dit niet door te slikken. Verder zorgen dat je er gedurende de rest van de dag al wat groente in hebt gekregen, dan ligt s avonds daar niet zo de focus op.
Je zou het CB kunnen vragen om eens te helpen tijdens een eetmoment? Ze hebben vaak goede tips
 
Meestal weigert ze dus te proeven tegenwoordig. Eerder at ze nog alles wat haar voorgezet werd.
Cb komt niet verder dan niet meer dan een halve liter melk per dag. Komt ze tegenwoordig net aan.
Over de hele dag verspreid gezond eten komt er meestal niet van. Ze krijgt 's ochtends pap en tussen de middag brood met pasta. En soms wat fruit tussendoor. 's midags slaapt ze en krijgt thuis fles bij wakker worden. Op kdv doen ze geen fles meer. Dus dan moet fie vlak voor het eten nog. Ze drinkt verder weinig als je de fles niet meerekent.
 
Ik zou geen fles meer aanbieden. Dit wel evt afbouwen. Om de honger te overbruggen wat tomaatjes/ paprika/ komkommer oid aanbieden.
En overdag meer groente en fruit verwerken.
Dus pap met fruit erdoor. Op brood bv geprakte avocado of banaan of andere gezonde beleg.
Neem aan dat ze op het kdv wel fruit en groente aanbieden.
Halve liter melk/ zuivel is overigens veel. Moet dat geen 300 zijn? Ochtend en middag beker melk en avond een yoghurt of een andere combi.
 
Terug
Bovenaan