Avondritueel baby en peuter

Ik heb 2 zoontjes, van 2,5 jaar en 3 maanden.
Maar vind nu wel Lastig om een avondritueel te maken voor mijn jongste zoon.

Toen mijn oudste zoon zo jong was ging ik rond 19.00 naar boven: wassen met washandje, pyjama aan, de fles in de schemer, liedje zingen en op bed.

Maar mijn jongste vind ik het nog lastig.
Mijn man is niet altijd thuis en ik straks ook niet ivm avonddiensten.
Ook doet mijn jongste zoontje nu nog meestal een dutje tussen 6 en 7uur.
En meestal als hij wakker word heeft ie ook honger + hij doet wel 20a25 min over een fles, dus boven in de rust de fles geven terwijl mijn andere zoontje beneden is vind ik een beetje lang duren....

Ik kan hem wel even beneden laten voor een filmpje....

Mijn oudste zoon gaat om kwart voor 8 naar boven, tanden poetsen, wassen pyjama aan, voorlezen en op bed

Maar toch wil ik nu wel een beter ritueel gaan doen voor de jongste.
Nu doe ik nadat hij wakker word iets lengen naar half 8 met de fles als niet lukt eerder, deze geef ik gewoon beneden.
En zodra hij moe word naar boven, slaapzak aan een op bed met een liedje en daarna muziekdoos...

Maar wil ook wel een pyjama gaan aandoen, zodat het duidelijk is dat hij voor de nacht gaat, maar ben bang door al die bewegingen dat hij dan weer onrustig/wakker word en dan niet gaat slapen....

Iemand tips hoe ik een ritueel kan inbouwen, maar niet te lang duurt ?
Of hoe ik het samen kan doen met 2 kinderen tegelijk...

Mijn zoon is 2 dochter 2 maanden ze gaan tegelijk naar boven ik laat hen filmpje kijken samen in bD indien en hij nog langer dan de kleine fles geven en bed doen ondertussen de andere er uit omkleden filmpje kijken bed doen

Wat een zoektocht he.. bedenk wel dat tijden en ritmes telkens veranderen.
Ik doe (baby 12 weken) rond 18.45 klein flesje 60 ml, naar boven, slaapzakje aan, liedje zingen/bidden, Slaaplekker.
Peuter 3 jaar 19.15 warme melk, boekje lezen, 19.30 naar boven, tandenpoetsen handjes wassen, luier slaapzak, even knuffelen em bidden, en 19.45 slaaplekker

Oh ik weet ook dat ik het zo lastig vond in het begin met baby en peuter om het bedritueel te doen. Het lostte zichzelf op toen de jongste zichzelf beter kon vermaken en onze oudste geen middagdutje meer deed. Zonder middagdutje ging ze om 18.00 uur slapen en dan sliep ze meteen. Daarna kon ik rustig het bedritueel met de baby doen. Onze jongste is nu 2 en gaat nog steeds later naar bed dan haar zus. Dat maakt het voor ons wel makkelijk, want de jongste is een draakje en maakt overal een strijd van. En daar hebben we dan gelukkig ook tijd voor.
Ik heb niet perse tips, maar succes! En weet dat de ritme’s van de kinderen weer gaan veranderen en het dan wellicht weer makkelijker wordt. En hoe ouder ze worden hoe makkelijker het wordt.

Waarom een klein flesje van 60cc? Omdat ze/hij dan al aan zijn tax zit??

En 18.45 naar bed ongeacht of ze net nog geslapen heeft?

[quote quote=10540285]Waarom een klein flesje van 60cc? Omdat ze/hij dan al aan zijn tax zit??

En 18.45 naar bed ongeacht of ze net nog geslapen heeft?[/quote]Het ritme is hier nu op een gemiddelde dag
07.30 120 ml
1,5 u Slapen
11.00 120 ml
1,5 u Slapen
14.00 120 ml
Kort slaapje
17.30 120 ml
Klein flesje 60 ml voor naar bed gaan
Ergens tussen 22.00 en 00.00 flesje 120
En dan vaak nog een keer snachts een beetje.

De peuter mag hier na 15.30 niet meer slapen en de baby haal ik er echt uiterlijk 17.30 uit.

Klein flesje doen we omdat het anders in de weg zit qua reflux. 60 ml kan er nog net bij en dan wel gelijk daarna plat liggen zonder spugen ;-)

Maar dit zal binnenkort ook wel weer veranderen, net nu we eraan gewend zijn...

Hier nu een meisje van 2 jaar en 3 maand. Onze kraam verzorgster moest erg lachen weet ik nog omdat ik onze mini keurig omkleden in pyama. Maar wij slapen toch ook niet in onze spijkerbroek een trui. Met 6 weken lag ze in haar eigen bed. Ze lag er dan 19:00 in. Fles, naar boven tutten, pyama aan, verhaaltje, even kroelen slaap liedje en welterusten. Dit gebeurd nog steeds, behalve de fles natuurlijk. Al is douchen er aan toegevoegd nu. Dus voor een ritme zou ik kiezen voor.

Voor het eten mini, wassen en kleden, pyama aan.

Mini en Peuter nee baar boven. Mini even in ledikantje of wagen. Peuter wassen/douchen, kleden, tandenpoetsen, samen met mini verhaaltje liedje 19:00 welterusten.

Dan mini nog een fles geven schone luier, liedje welterusten. Dan heb je ook nog eens een vrije avond.

Wij hebben een dochter van 2 en een zoon van 7 maanden. Wij brengen de kinderen wel eerder naar bed maar komt op hetzelfde neer. Ik start altijd met de pyjama's pakken schone luier aan voor de kinderen. Ondertussen mag de oudste even tv kijken. Ik maak dan de fles voor de jongste en geef die dan tijdens het tv kijken. Daarna naar boven, jongste in bed leggen en z'n slaapknuffel geven. Met de oudste poets ik nog de tanden (in het zicht van de jongste, ze liggen samen op 1 kamer) dan vind hij het leuk om te kijken. Lees een klein boekje (in het zicht van de jongste) met de oudste en leg die ook in bed. Muziekje aan en lampje aan en geef dan de kindjes nog een kus. 

We hebben het geluk dat beide kindjes normaal gesproken direct in slaap vallen. hopelijk heb je er wat aan :) 

Terug
Bovenaan