Avondritueel

<p>Hoi allemaal,</p><p>vraagje, we zijn al enige tijd bezig met hoe we het beste de kinderen naar bed kunnen krijgen. Liggen ook niet helemaal op 1 lijn.</p><p>De kindjes zijn bijna 2 jaar en iets meer dan 3 jaar. De oudste is laatste maanden ineens erg bang, moet overal mee naartoe, Bv naar de hal durft ze niet alleen te gaan. Zo ook niet in eigen beda ze sliep voorheen bij ons maar is nu gelukt in eigen bed. Ik slaap dan ook bijna elke nacht naast haar op een matras wanneer ze snachts wakker wordt.</p><p>de jongste is tegenwoordig ook bezig om niet in zijn eigen bed te willen slapen. Slaapt nu geregeld bij mijn man. Enerzijds voelt dit niet goed, ook voor de relatie. Ook al is die wel goed maar samen slapen is ook fijn.</p><p>mag ik vragen hoe andere dit aanpakken met deze leeftijden.. en ze zijn erg aanhankelijk naar mij.. </p>
 
Ons zoontje is nu 21 maanden en zit op dit moment even in rustig vaarwater met slapen, maar wat wij al maanden doen:

2 uur voor slapengaan geen schermen meer (blauw licht breekt melatonine af)
Bij veel energie nog even een half uurtje wandelen voor bedtijd
Boven op de kamer bij gedempt licht (wij gebruiken een kaarsje) een boekje lezen
De dag doornemen, gewoon normaal vertellen, ook negatieve ervaringen, maar deze stukjes positief afronden
In bed, knuffels aangeven en zeggen dat hij zijn belevingen aan zijn knuffels moet vertellen, omdat ze alles willen horen
Deur dicht en ganglicht aan (streepje licht onder de deur door)
Op slechte dagen blijf ik boven in de buurt, zodat ik hem verbaal vanaf de gang kan sussen als hij mij roept

Hopelijk kun je hier iets mee!
 
Dank je!
Wat ik zo lastig vind is om een goed avondritueel te vinden wat ik alleen kan doen ( man werkt en is rond 19.00 pas thuis) maar dat met 2 kindjes. 
zo jong allebei.. 
 
Gaan ze tegelijkertijd naar bed? Anders zou je beiden klaar kunnen maken voor bed, op de kamer van de kleinste aan hen samen voorlezen (mijn kleine jongen van 21 maanden kan wel heel lang naar verhalen van Winnie de Poeh luisteren), samen de dag doornemen en dan je 2 jarige in bed leggen, desnoods de oudste in de stoel laten zitten met een boekje, of als ze toch durft, alvast naar haar bedje met een klein boekje. Daarna kun je haar nog instoppen en een kus geven.
Het belangrijkste denk ik, is zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Ik zeg op slechtere dagen altijd tegen mijn zoontje dat ik gewoon beneden ben en niet wegga, dat ik er ben als hij me nodig heeft, maar dat de dag nu op is en het tijd is om lekker te gaan slapen. 
 
Ik moet doordeweeks ook alleen de kids naar bed brengen. Oudste is 2.5 en de jongste 6 maanden. De oudste gaat meestal eerst naar bed en daarna de jongste.

Ik neem de jongste mee en leg haar in het bed van de oudste terwijl ik bij de oudste kan tanden poetsen, pyama aandoen. Dan gaan ze naast elkaar liggen en lees ik een verhaaltje voor. Dan de grote lamp uit en alleen nog nachtlamp aan. Ik zing een liedje, haal de jongste uit het bed en geef de oudste een knuffel en een kus. Dan zeg ik dat ik de jongste naar bed ga brengen, en dat zij lekker kan gaan slapen.

Als het een keer voorkomt dat de jongste eerder naar bed gaat, dan laat ik de oudste beneden nog even een rustig programma op tv kijken, zoals tiktak. Ze weet dat ze bij me mag komen als er iets is, maar eigenlijk blijft ze altijd netjes beneden tot ik eraan kom.

De oudste vraagt ook wel eens of ik bij haar in bed kom slapen. Ik blijf daar altijd consequent in en zeg dat mama in haar eigen bed slaapt en zij ook in haar eigen bed. Bij ons in bed laten slapen is geen optie, dan blijft ze wakker en wordt steeds vervelender omdat ze dan te moe is.
 
Wat wij standaard doen is s avonds in bad. Rustig worden. Daarna boekje lezen en dag doornemen, dan lekker slapen.
Misschien kan de oudste dan nog iets langer in bad blijven, of zelf zijn pyjama aantrekken?
 
Terug
Bovenaan