Baarmoederhals meten?

<p>Ik ben nu 31 weken zwanger en heb veel last van harde buiken, buikpijn en bloedverlies en hier al 2 keer voor naar het ziekenhuis geweest maar daar mocht ik na wat onderzoeken weer weg. Nu hoorde ik van mijn moeder dat zij een verkorte baarmoederhals had. Daar heb ik niemand over gehoord in het ziekenhuis. Weet iemand of ze dat standaard bekijken bij een inwendige echo? </p>

Bij een standaard echo krijg je geen inwendige echo. Je krijgt enkel een inwendige echo indien er aanleiding toe is. Als ze een verkorte bm hals vermoeden dan zullen ze hem ook opmeten en je de lengte vertellen.

Ik heb 2 keer een inwendige echo gehad maar nog nooit wat gehoord over een baarmoederhals dus vroeg me af of ik daar dan naar moet vragen of ze ernaar gekeken hebben of dat ik er vanuit kan gaan dat s dat automatisch doen

Nee dat doen ze niet standaard bij een inwendige echo. Ik heb een aparte meting gehad rond 22 week. 
Je zou nog even je vk kunnen vragen, maar aangezien je al 31 week bent denk ik dat ze er niet heel veel meer aan kunnen doen. 

Bedankt voor je bericht. Nee ik denk inderdaad ook niet dat ze wat kunnen doen alleen ze konden geen verklaring vinden voor het vele bloedverlies dus toen ik dit hoorde vroeg ik me ineens af of dat het kan zijn. Ik ga het na het weekend maar gewoon navragen 

Baarmoeder die begint te verkorten daar kunnen ze heus wel wat aan doen en ik vind het straf dat ze daar nog nooit van gehoord hebben!
Ik heb bij beide zwangerschappen last van een verkorte baarmoeder.
Wat ze in eerste instantie doen is dat heel goed opvolgen met om de twee weken een nieuwe meting. Als de verkorting blijft voortzetten starten ze meestal met Utrogestan (extra progesteron). Dat doen ze tem 36 weken. Soms naaien ze je baarmoedermond zelfs dicht (maar daar ben jij al te ver voor)
En zoals bij mij, op 31 weken was mijn baarmoederhals zo verkort dat ze longrijping gestart zijn zodat mijn kindje toch nog het meeste kans kreeg op een goede start moest hij te vroeg geboren worden. Nadien heb ik 7 weken plat gelegen en is mijn zoontje pas geboren op 38 weken.
Ik zou het precies toch nog eens navragen of ze je baarmoederhals al gemeten heben.

Ok mijn eerste zin mag je negeren, ik had het verkeerd gelezen. Dacht dat je ernaar gevraagd had en ze er nog nooit van gehoord hadden ;-)

Nee volgens mij doen ze dat niet standaard maar dit kunnen ze dit wel doen wanneer ze dit vermoeden. Ik heb ruim een week geleden een inwendige echo gehad, omdat ik ook pijnlijke harde buiken heb die op een zeker moment ook regelmatig kwamen. Bij de verloskundige werd daarop inwendig onderzoek gedaan en toen zij dacht te voelen dat mijn baarmoederhals wat korter was ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis en hebben ze diezelfde dag nog een inwendige echo gedaan om het exacte aantal cm te bepalen. Mer inwendig onderzoek is dat namelijk erg lastig te bepalen. Ik zou het aan je verloskundige voorleggen.

Terug
Bovenaan