Baarmoederhals niet sterk genoeg

Zijn hier nog meer vrouwen die zwanger zijn of zijn geweest en waar blijkt dat de baarmoederhals niet sterk genoeg is/was. Hoe keken jullie naar de volgende zwangerschap en hoe is of verloopt deze zwangerschap?

Wat een eng nieuws he? 
Ik heb vanaf 17 weken met een verkorte baarmoederhals gelopen. Ik kreeg toen al weeenactiviteit, waardoor we erachter kwamen. De oplossing was heel veel rust in mijn geval. Ik mocht geen fysiek inspannende dingen doen, geen huishouden, geen lange wandelingen, geen seks, geen sport, niet tillen/bukken/trappen lopen/rennen, en ook psychische stressfactoren vermijden. Ik mocht enkel werken omdat ik al parttime werkte en op kantoor. Maar de coronacrisis en thuiswerken deden me meer goed dan ik van tevoren toe wilde geven. Ik heb veel series gekeken en boeken gelezen. 
Het werd maar een klein beetje erger gedurende de zwangerschap. En ik heb nog 2 keer vroegtijdig weeenactiviteit gekregen. Die 3e keer was met 35 weken en toen was het niet meer te remmen en kwam ze gewoon. Gelukkig gezond en wel, en ze kon zich redelijk goed redden al. 
Ik heb destijds me wel verdiept in behandelingen. Totale bedrust werkt niet, is ook best wel slecht voor je. Afbinden is geen enkel bewijs voor dat dat iets doet om het te vertragen. Sommige vrouwen reageren goed op rust, en bij anderen heeft het een progressief karakter. Maar zelfs met een klein beetje ontsluiting kun je soms nog weken rekken zei mijn verloskundige. 
In mijn geval heb ik enkel erg vaak een inwendige echo gekregen om het te monitoren. Als de weeen erg vroeg toch doorzetten kunnen ze met weeenremmers afremmen, en als het kindje komt krijg je ook nog prikken voor longrijping. Zo is het mij verteld. 
Hoever ben je? Zit je al in de gevarenzone?
Sterkte en probeer je rustig te houden, het loopt vaak genoeg gewoon goed af.

Overigens was er met 35 weken geen remmen meer aan omdat ik ook een zwangerschapsvergiftiging ontwikkelde. Ik vraag me nog steeds af welke van de 2 de vroeggeboorte heeft getriggerd. Misschien wel beiden. Maar voor mij is het juist goed gelopen zo.  
Edit: ik wil graag een tweede en ben best bang dat het daar weer bij gebeurt, en dat die echt te vroeg gaat komen. Als je het had is de kans dat je het bij een volgende zwangerschap krijgt iets groter. Maar de kans is nog steeds het grootst dat het niet gebeurt. Daar hoop ik op. En anders zullen we er weer doorheen moeten. Het is eng, maar het houdt me niet tegen.

Ja een heel eng idee. Helaas is het bij ons mis gelopen met 23 weken en hebben wij onze tweeling moeten laten gaan. Ons is verteld dat er hulpmiddelen zijn om dit bij een eventuele nieuwe zwangerschap te "proberen" te voorkomen. Het zal wel een zware zwangerschap worden denk ik als je dit al eens hebt meegemaakt. Het klopt idd dat de kans nog steeds groter is dat het wel goed gaat, maar het blijft nu je angst dat het weer gebeurd.

Wat heftig blondine. Dat was mijn grootste angst waar ik meer dan de helft van mijn zwangerschap mee gelopen heb. Heel erg dat het bij jou wel zo gegaan is. Beide kindjes verloren. Ik kan me voorstellen dat de angst dan nog dieper zit. 
Ben je je aan het orienteren? Of al aan het proberen? Misschien kun je ook eens overleggen over psychische hulp om je tijdens je zwangerschap te begeleiden. En deze keer sta je denk ik direct al onder controle om te zien hoe het zich ontwikkelt en kunnen ze misschien eerder wat doen, kun jij eerder rust houden. 

Onze kinderwens is heel groot en willen dan graag weer een nieuwe zwangerschap. Zijn het nog niet aan het proberen, maar willen ons eerst meer verdiepen in de ervaringen van anderen en tips van andere stellen. Bedankt voor je tip om te kijken voor hulp voor tijdens de zwangerschap. Altijd handig dat je met iemand kan praten.

Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik opgenomen ivm een verkorte baarmoederhals bij 28 weken. Achteraf gezien had ik ook al weeën, maar zelf niet herkend. Met de ambulance naar het ziekenhuis en gelijk longrijping en weeënremmers gekregen. Na een aantal dagen mocht ik weer naar huis maar wel met bedrust. Hier gelukkig een goede afloop, want onze zoon is blijven zitten tot 39 weken.

Inmiddels zwanger van de tweede. Ze houden het extra in de gaten, maar tot nu toe iedere keer goed nieuws gehad. Het kan dus gelukkig ook goed aflopen .

Wat fijn dat het bij jou wel goed afgelopen is en dit gelukkig ook kan! Controleren ze het nu ook bij elke controle bij jou?

Terug
Bovenaan