Wat een eng nieuws he?
Ik heb vanaf 17 weken met een verkorte baarmoederhals gelopen. Ik kreeg toen al weeenactiviteit, waardoor we erachter kwamen. De oplossing was heel veel rust in mijn geval. Ik mocht geen fysiek inspannende dingen doen, geen huishouden, geen lange wandelingen, geen seks, geen sport, niet tillen/bukken/trappen lopen/rennen, en ook psychische stressfactoren vermijden. Ik mocht enkel werken omdat ik al parttime werkte en op kantoor. Maar de coronacrisis en thuiswerken deden me meer goed dan ik van tevoren toe wilde geven. Ik heb veel series gekeken en boeken gelezen.
Het werd maar een klein beetje erger gedurende de zwangerschap. En ik heb nog 2 keer vroegtijdig weeenactiviteit gekregen. Die 3e keer was met 35 weken en toen was het niet meer te remmen en kwam ze gewoon. Gelukkig gezond en wel, en ze kon zich redelijk goed redden al.
Ik heb destijds me wel verdiept in behandelingen. Totale bedrust werkt niet, is ook best wel slecht voor je. Afbinden is geen enkel bewijs voor dat dat iets doet om het te vertragen. Sommige vrouwen reageren goed op rust, en bij anderen heeft het een progressief karakter. Maar zelfs met een klein beetje ontsluiting kun je soms nog weken rekken zei mijn verloskundige.
In mijn geval heb ik enkel erg vaak een inwendige echo gekregen om het te monitoren. Als de weeen erg vroeg toch doorzetten kunnen ze met weeenremmers afremmen, en als het kindje komt krijg je ook nog prikken voor longrijping. Zo is het mij verteld.
Hoever ben je? Zit je al in de gevarenzone?
Sterkte en probeer je rustig te houden, het loopt vaak genoeg gewoon goed af.