baas spelen

Wie kan mij helpen met het volgende; mijn zoontje van bijna 5 jaar wil graag de baas spelen tijdens het spelen op school. Als dit niet mag tijdens het spel van de andere kinderen dan doet hij heel lelijk, boos en schreeuwend tekeer gaan. De kinderen worden zo bang voor hem. Soms slaat hij erbij. Hoe kan ik dit aanpakken. Thuis doet hij dit bijna nooit, indien wel dan spreken wij hem hier opaan.
Maar hoe kunnen   we dit het beste aanpakken.

Graag je / jullie advies.

grt
Patries

Patries,

Het lijkt mij dat als dit zich op school plaatsvindt dat je de juf/meester moet benaderen.
Thuis heb je het zelf onder controle maar op school moet je ervan uit kunnen gaan dat de leerkracht dit toch wel in redelijke goeie banen weet te leiden.
Misschien voelt hij zich niet op zijn gemak in de klas en is dit een manier die hij heeft
gevonden om zich te uiten, voelt hij zich misschien zelf wat veiliger door. Heeft hij in iedergeval de boel onder controle.
Het gedrag is herkenbaar, mijn 5-jarige zoon doet het ook, alleen dan minder op school,
maar meer thuis, dus samen met vriendjes spelen blijkt nogal eens lastig, want hij wil alles bepalen en elk spelletje winnen.
Wat (soms) ook wel eens helpt is er even goed voor gaan zitten met je zoon en het uitleggen.....dat het vervelend is voor andere kinderen...etc. Soms zeg ik er ook wel bij
dat als hij zo doorgaat niemand meer met hem wil spelen, maar ik weet niet of dat wel zo pedagogisch correct is.
Als het goed is moeten de jongens zich nu bijna gaan realiseren dat de hele wereld niet om hun   draait, maar dat is inderdaad nog wel eens lastig.

good luck!
bettie

Hij is bijna 5 zeg je, dus hij zit ook nog niet zo heel erg lang op school. Het is ook best moeilijk om je plek te vinden in zo'n klas. Ik zou er zeker contact over houden met zijn juf of meester. Gaan er wel eens kindjes mee naar huis om te spelen? Dat kan ook een goede oefening voor hem zijn, dan ben je er wel zelf bij, en kun je af en toe ingrijpen. Succes!

je zegt dat hij thuis aangesproken wordt op dit gedrag. Misschien kun je thuis nog meer oefensituaties creeeren. Je zoontje geeft toe aan zijn impulsen van de baas willen zijn, logisch op die leeftijd, maar hij heeft ook de leeftijd om te moeten leren deze impulsen te beheersen en daarbij kun je hem helpen. Misschien kun je kindjes uitnodigen die een 'sterke' tegenstander zijn en zo thuis oefenen. Gedrag dat niet juist is ook consequent en duidelijk afstraffen.
succes

Terug
Bovenaan