Baas werkt niet mee...

Hoi meiden,

Alles gaat prima hier, ben nu bijna 24 weken zwanger. Ik moet wel even wat kwijt... We dachten alles goed geregeld te hebben, mijn man 1 dag in de week verlof en het kindje dan 4 middagen per maand naar een gastouder.
Komt mijn man thuis vandaag en die geeft aan dat hij voorzichtig het ouderschapsverlof heeft laten vallen op zijn werk, bij zijn baas. Nu gaat het daar niet allemaal even goed qua regelingen en zijn er veel dingen die wettelijk gezien wel geregeld zijn maar zijn baas zich daar weinig van aantrekt. Ben in ieder geval wel blij dat hij werk heeft want het is niet makkelijk in deze tijd maar de baas werkt dus niet echt mee. Zo ook niet met het ouderschapsverlof. mijn man gaf aan dat ze het er maar eens over moesten
hebben hoe ze dat gingen doen, zegt zijn baas dood leuk; nou dan zal ik maar opzoek gaan naar een andere baan...
Wat een botte lul zeg, heb er geen andere wooren voor. Ik heb net opinternet gekeken en er bestaat dus een regeling die de wet der Nederland voorschrijft dat het gewoon kan.
Nou, ik laat het nog maar even bezinken en mijn man gaat het nog even aankaarten en gewoon schriftelijk aanvragen dan maar. Dan moet hij aantonen dat het niet kan, dat hij dus echt onmisbaar is op het werk. Nou, dat is niet echt het geval hoor...

Zo, ik ben even van mijn frustratie af en jullie horen nog hoe het allemaal afloopt.

Liefs een gefrustreerde Sas
 
Hmm.. ik meen dat een werkgever ouderschapsverlof niet kan en mag weigeren. Ze kunnen wel een bepaalde wens/invulling daarvan afwijzen. Ik zou het e.e.a. eens goed uitpluizen als ik jullie was. Je hebt als werknemer ook rechten. Weet de bond daar geen antwoord op te geven, of personeelszaken? Succes! Hoop dat het los zal lopen!

Floor.
 
Hoi Sas, Ik heb al van veel vrienden en kennissen hetzelfde verhaal gehoord. Zoals jullie inderdaad zeggen, het is gewoon je goed recht. Alleen die bazen willen het natuurlijk tegenghouden omdat het ze slecht uitkomt. Bij alle kennissen is het uiteindelijk goed afgelopen. Ze kunnen het inderdaad niet weigeren, en uitieindelijk zijn ze overstag gegaan. Het is wel even vervelend voor je vriend, want hij moet het er echt even doorheen duwen. Ik hoop ieder geval dat het bij jou net zo goed afloopt. Sterkte met je zwangerschap!
 
Hai Sas,

Heeft je man geen rechtsbijstands verzekering? Die moeten met zo iets toch kunnen helpen?

Bij mijn man gaat het ook heel slecht met de zaak waar hij werkt, daar zouden ze juist blij zijn als iedereen een dag minder ging werken.

Liefs
Lot
 
Hoi Sas,

Zijn werkgever mag dat inderdaad niet weigeren hoor, mits je man min. een jaar in dienst is bij het bedrijf. Hij doet er inderdaad goed aan om het schriftelijk aan te vragen bij zowel de afdeling P&O als zijn baas. Je kan ook meer info vinden op www.szw.nl (arbeid en zorg) maar wellicht dat je daar al op gekeken hebt.
Heel veel succes er mee en geniet verder lekker van je zwangerschap!

Groetjes,

Sanne (ook 24 weken)
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben nu al wat meer afgekoeld en heb de aanvraag in concept af. Hierbij verwijs ik ook naar het recht op een half jaar. Mijn man wil overigens maar 9 uur per week terwijl bij er 22,5 kan claimen (hij werkt 45 uur per week) dus waar zeurt die baas nou over!!!!!
Nou, ik houd jullie op de hoogte hoe het is afgelopen.

Liefs Sas
 
Terug
Bovenaan