BABBELBOX

A

Anoniem

Guest
Bla, bla, bla, bla...................

Jarno is nu 20 mnd en praat je de oren vant hoofd. Hij verbeterd je zelfs met de woorden....nee, mama...nie aapie...sssssssaapie. ( lees schaapje )

Welke van jullie kinderen praat er ook al zo op los....ben best benieuwd want Jarno heeft een zeeeer grote woordenschat in bezit...hier onder een samenvatting:

tinken drinken..papa..mama..opa..oma..aajappel aardappel..vees vlees..auto..
kakajoni macaroni..soep..noepie snoepje..tug terug..doppie..bekej beker..boekie..
tafel..bank..soel stoel..ontie hondje..tekkej trekker..maties smarties..

Maar hij praat ook al met complete zinnetjes???????
Jano ma nie soeltie saan.....Jarno mag niet op stoeltje staan.
Jano daag kindjes spelen...Jarno vandaag met kindjes spelen.
Jaakie ma nie op bank...Jackie mag niet op de bank.

Wij zijn drenthen en praten thuis veel plat. Slikken veel woorden in en zo word het praten natuurlijk ook gemakkelijker. Daarom ben ik ook benieuwd of het werkelijk daar door komt of dat er meer kindjes zijn van zijn leeftijd die ook zo ´n woordenschat hebben. Van wat ik hierboven heb geschreven is niets van wat ik overdag uit dat praatgrage bekkie hoor.

Nou k ben benieuwd. Ilona

Hoi!

Tom is nu ook 20  maanden oud... en hij kletst me wat af.

Hij maakt ook al, een aantal maanden alweer, zinnetjes...

Wij wonen in de achterhoek, maar ik praat geen plat... mijn ouders wel, maar ik heb liever niet dat ze dat nu al doen tegen hem. Hij is nu net druk op weg woordjes goed uit te spreken..en ik heb zelf het idee dat als zij dat anders doen dan ons dat het er niet makkelijker op word. Maar das mijn mening.

Ik denk wel dat het te maken heeft met hoe je tegen je kind 'doet', en waar je je kindje in betrekt. Ik vertel alles tegen Tom.. wat we gaan doen, als we bijv. boodschappen gaan doen, vertel ik hem dat eerst..en opweg naar de winkel in de auto of op de fiets, gaan we al dingen opnoemen wat we moeten halen... en hij komt zelf echt met al heel veel... ei, melk, vlees, worst, biet = bietje, brood, boter, toetje, druifjes, appel, banaan, koek, totel = wortel, moes = appelmoes  enz. enz.

Mijn buurjongentje, is 1 maand ouder dan Tom. Zijn moeder, zegt niet veel tegen haar kindje, ondernemen ook niet veel... (ik bedoel hier gewoon de kleine dingen mee, wandelingetje, blaadjes/bloemen bekijken, langs de hertjes, boekje samen lezen, of puzzeltje doen) dat kind zit nu nog halve dagen in de box.

Ik weet niet of het echt aan de 'opvoeding' ligt... maar ik denk echt wel dat het helpt als je zelf ook veel met je kindje praat en hem er bij betrekt.

En ik vind het ook leuk. Je kan al hele gesprekjes voeren.

Groetjes NENS

Terug
Bovenaan