Ons zoontje (8 weken) heeft sinds de geboorte last van veel spugen. De ene dag spuugt hij veel, maar lijkt er zelf geen pijn of last van te hebben. De andere dag komt het als een soort dikke kwark omhoog en huilt hij hard en zielig en heeft hij er duidelijk last van. De standaard dingen doen we uiteraard: rechtop houden (ook al gaat hij dan vaak juist spugen), bedje ietsje schuin, laten boeren. De ene keer spuugt hij direct na de voeding, de andere keer een uur of twee uur erna. De ene keer is het gewoon melk, de andere keer half verteerde melk met brokjes of als een soort dikke kwark.
Ik geef trouwens borstvoeding op verzoek.
Gisteren wilde ik hem gaan voeden, hij had 3 uur niets gegeten en rustig bij mij geslapen in de draagdoek. Opeens kwam er dik wit slijm omhoog uit zijn neus en mond en hij was in totale paniek. Hard hoesten en proesten, heel anders huilen dan normaal en grote bange ogen. Zo intens zielig (en schrikken!). Hij verslikt zich wel vaker en kucht dan een beetje, maar dit was veel heftiger en de melk was ontzettend slijmerig ipv brokkerig. Hij liet tussen het hoesten door twee hele harde boeren.
Kent iemand van jullie dit?
Een aantal andere omstandigheden: hij had ervoor een fles gehad met gekolfde melk, voor het eerst een iets grotere voeding (we zijn aan het oefenen met flesje) van 90 ml.
Ik heb eigenlijk alle weken aan blokvoeden gedaan, vanwege het spugen maar ook vanwege wat groenige poep. We dachten aan overproductie. En het blokvoeden ging eigenlijk heel goed. Maandag is er een lactatiekundige langs gekomen (wegens terugkomend verstopt melkkanaaltje) en met haar had ik het over vooral kijken naar hem en het blokvoeden niet perse te streng te volgen. Af en toe twee borsten aanbieden wanneer hij nog honger lijkt te hebben, etc. Ik heb het blokvoeden dus een beetje losgelaten. Maar nu had hij gisteravond ook weer groenige poep.
En daarnaast waren we eergisteren voor ‘t eerst bij een osteopaat. Die voelde wat spanning rondom de maag en heeft wat dingen ‘losgemaakt’.
Ik ga ook even de lactatiekundige vragen of zij dit herkent, maar wilde het ook even aan jullie vragen. Ik vond het flink schrikken, dus zou dit natuurlijk graag voorkomen. Maar geen idee wat de slijmerige consistentie heeft veroorzaakt. Hij is verder niet verkouden.
Iemand een idee?