Baby ‘stikte’ half in melkslijm



Ons zoontje (8 weken) heeft sinds de geboorte last van veel spugen. De ene dag spuugt hij veel, maar lijkt er zelf geen pijn of last van te hebben. De andere dag komt het als een soort dikke kwark omhoog en huilt hij hard en zielig en heeft hij er duidelijk last van. De standaard dingen doen we uiteraard: rechtop houden (ook al gaat hij dan vaak juist spugen), bedje ietsje schuin, laten boeren. De ene keer spuugt hij direct na de voeding, de andere keer een uur of twee uur erna. De ene keer is het gewoon melk, de andere keer half verteerde melk met brokjes of als een soort dikke kwark.
Ik geef trouwens borstvoeding op verzoek.

Gisteren wilde ik hem gaan voeden, hij had 3 uur niets gegeten en rustig bij mij geslapen in de draagdoek. Opeens kwam er dik wit slijm omhoog uit zijn neus en mond en hij was in totale paniek. Hard hoesten en proesten, heel anders huilen dan normaal en grote bange ogen. Zo intens zielig (en schrikken!). Hij verslikt zich wel vaker en kucht dan een beetje, maar dit was veel heftiger en de melk was ontzettend slijmerig ipv brokkerig. Hij liet tussen het hoesten door twee hele harde boeren.

Kent iemand van jullie dit?

Een aantal andere omstandigheden: hij had ervoor een fles gehad met gekolfde melk, voor het eerst een iets grotere voeding (we zijn aan het oefenen met flesje) van 90 ml.

Ik heb eigenlijk alle weken aan blokvoeden gedaan, vanwege het spugen maar ook vanwege wat groenige poep. We dachten aan overproductie. En het blokvoeden ging eigenlijk heel goed. Maandag is er een lactatiekundige langs gekomen (wegens terugkomend verstopt melkkanaaltje) en met haar had ik het over vooral kijken naar hem en het blokvoeden niet perse te streng te volgen. Af en toe twee borsten aanbieden wanneer hij nog honger lijkt te hebben, etc. Ik heb het blokvoeden dus een beetje losgelaten. Maar nu had hij gisteravond ook weer groenige poep.

En daarnaast waren we eergisteren voor ‘t eerst bij een osteopaat. Die voelde wat spanning rondom de maag en heeft wat dingen ‘losgemaakt’.

Ik ga ook even de lactatiekundige vragen of zij dit herkent, maar wilde het ook even aan jullie vragen. Ik vond het flink schrikken, dus zou dit natuurlijk graag voorkomen. Maar geen idee wat de slijmerige consistentie heeft veroorzaakt. Hij is verder niet verkouden.

Iemand een idee?
 
Door de osteopaat kan het zijn dat er wat dingen los komen. Soms zit er van binnen wat slijm, hoeven ze niet perse verkouden om te zijn.
Al gedacht aan reflux?
Aan de manier van voeden maakt het niet uit of ze veel of weinig spugen. Ook met borstvoeding kun je proberen om ze zoveel mogelijk rechtop te houden tijdens voeding. Als ze op de linker zij liggen kunnen ze er wel minder last van hebben omdat de maag ook aan die kant zit
 
Beste anoniempje,
Het lijkt alsof we met identiek dezelfde problematiek te kampen hebben bij ons zoontje van 4 weken oud.
 
Van bij de geboorte heeft hij last van slijmpjes die hij oprispt. Soms weinig, soms heel veel, dan komt hij helemaal rood aan en lijkt wel te stikken.
Gepaard met deze slijmen bemerken we ook veel rommelingen in zijn buik.
Graag hadden we vernomen hoe het het momenteel gesteld is met jouw baby (die nu bijna een jaar moet zijn). Heb je de oorzaak van de slijmpjes ooit gevonden? Heb je tips hoe we het met de slijmpjes best kunnen omspringen?
Je zou voor ons een ontezettende hulp kunnen zijn.
Groeten,
Maxim en Charlotte
 
Bij het type spugen, groene ontlasting en slijmvorming denk ik eigenlijk meteen aan koemelkallergie/intolerantie. Je zou eens kunnen proberen om in geval van borstvoeding zelf koemelkvrij te eten en in geval van flesvoeding Nutrilon Pepti te proberen.
Ons zoontje had dit destijds ook namelijk en pas na overstap op Pepti ging het beter, was de ontlasting ineens de 'normale' gele kleur en veel minder spugen.
Ik heb zelf ook last van koemelkintollerantie en direct slijmvorming in mijn keel na het eten of drinken van iets met koemelk erin..
Succes!
 
Beste anoniempje,
Het lijkt alsof we met identiek dezelfde problematiek te kampen hebben bij ons zoontje van 4 weken oud.

Van bij de geboorte heeft hij last van slijmpjes die hij oprispt. Soms weinig, soms heel veel, dan komt hij helemaal rood aan en lijkt wel te stikken.
Gepaard met deze slijmen bemerken we ook veel rommelingen in zijn buik.
Graag hadden we vernomen hoe het het momenteel gesteld is met jouw baby (die nu bijna een jaar moet zijn). Heb je de oorzaak van de slijmpjes ooit gevonden? Heb je tips hoe we het met de slijmpjes best kunnen omspringen?
Je zou voor ons een ontezettende hulp kunnen zijn.
Groeten,
Maxim en Charlotte
Beste Maxim en Charlotte,

Ik ben benieuwd hoe het met jullie zoontje is gegaan.
Ik lees hier over last van slijmpjes en ik herken dit in mijn kleinzoon van nu net 7 weken.
Hij krijgt het nu regelmatig benauwd omdat er wat slijm dwars zit en hij het niet weggeslikt krijgt.
Soms lijkt het van zijn buik te komen en horen we borrelgeluiden en soms echt "zware ontploffingen" zoals mijn dochter die dan omschrijft.
Hoe zijn jullie hier verder mee om gegaan?
 
Beste Maxim en Charlotte,

Ik ben benieuwd hoe het met jullie zoontje is gegaan.
Ik lees hier over last van slijmpjes en ik herken dit in mijn kleinzoon van nu net 7 weken.
Hij krijgt het nu regelmatig benauwd omdat er wat slijm dwars zit en hij het niet weggeslikt krijgt.
Soms lijkt het van zijn buik te komen en horen we borrelgeluiden en soms echt "zware ontploffingen" zoals mijn dochter die dan omschrijft.
Hoe zijn jullie hier verder mee om gegaan?
Halverwege vorig jaar is het forum vernieuwd. Van topics van daarvoor krijgen gebruikers geen melding binnen.

Maar die borrel geluiden kunnen zeker duiden op lucht vast houden, wat vreselijke krampjes kan veroorzaken.
En misschien zoals in 1 van de oudere reacties staat, eens goed kijken naar de symptomen van KMA(koemelkallergie). Lactose zit ook in borstvoeding (vanuit je eigen voeding) en in flesvoeding.
 
Terug
Bovenaan