Baby 'schokt' in slaap

<p>Hoi allemaal,</p><p>Vorige week is onze kleine meid Sofia geboren via een keizersnede. Al vanaf het begin viel het op dat ze in haar slaap af en toe 'schokt' met haar armpjes, beentjes en soms ook haar hoofdje. De afgelopen twee dagen lijkt het steeds erger te worden. Het is meestal als ze net wakker wordt of in slaap valt maar ook gewoon tijdens haar slaap. Dit kan gepaard gaan met een zware ademhaling. </p><p>De verloskundige maakt zich voor nu nog geen zorgen maar ik vroeg me af of dit bekend voorkomt bij andere moeders? </p><p>Ze zit verder goed op gewicht, temp is ok en ze is heel alert. </p>

Is het steeds eenmalig een schokje? Dat herken ik wel bij mijn dochtertje ik had altijd het idee dat het een beetje een waak slaap fase is. Net zoals volwassenen af en toe het gevoel hebben dat ze vallen in hun slaap. 

Nee het is niet eenmalig helaas maar het houdt ook niet super lang aan en zijn gelukkig geen heftige schokjes. Als ze diep slaapt heeft ze er geen last van, maar wanneer ze druk is (ogen bewegen in slaap) dan merk je het ook. 

Nee het is niet eenmalig helaas maar het houdt ook niet super lang aan en zijn gelukkig geen heftige schokjes. Als ze diep slaapt heeft ze er geen last van, maar wanneer ze druk is (ogen bewegen in slaap) dan merk je het ook. 

Ik herken dit zeker, volgens mij is het als ze niet in hun diepe slaap zitten. Mijn dochter heeft het namelijk vlak voordat ze in een rustige slaap komt dan is ze heel stil zelfs de ademhaling is nauwelijks hoorbaar. Vlak daarvoor schrikt ze nog af en toe en is haar ademhaling onrustig, ook als ze wakker begint te worden gebeurd dit weer met zelfs soms even een krijs ;) Volgens mij niets om je zorgen over te maken. Ik had overigens wel last van haar onrustige slapen dus hebben haar na 3 weken wel op haar eigen kamer gelegd?

Dit herken ik heel erg! Mijn tweede dochter (is nu 3.5 maand) deed dit ook in de kraamweek al. De verloskundige maakte zich er ook geen zorgen om. Het kon soms wel 15 minuten duren, gebeurde vaak in haar diepe slaap. Ze is ook geboren met keizersnede (lag in stuit) geen idee of het daarmee te maken heeft?
Ze heeft het de eerste 6 weken gehad denk ik. Soms een paar dagen niet en dan weer een dag heel erg. Ze leek er geen last van te hebben en sliep gewoon door. Verder ook niks aan de hand qua voeding/gewicht/alertheid ofzo. 
Maar het is vanzelf over gegaan. Ze doet het nu nooit meer! Vanaf 6 weken was het voorbij. Dus ik denk dat het bij jullie ook wel goed komt! Ik heb ook wel eens getwijfeld om naar de huisarts te gaan, niet gedaan en achteraf was er dus ook niks aan de hand.

@CvB fijn om te horen! Sofia lag ook in stuit dus wellicht dat het er inderdaad iets mee te maken heeft. Ik bel morgen nog wel even de verloskundige en zal het ook neerleggen bij het consultatiebureau volgende week. Het was vooral voor mij even schrikken de eerste 'heftige' keer. Ze lijkt er zelf gelukkig geen last van te hebben ?

Hier soms ook het geval! Toevallig ook een keizersnede maar geen stuit. Zijn het niet gewoon kleine stuiptrekkingen? Die kleintjes hebben daar nog wel eens last van dacht ik. Soms schrikken ze er zelf ook van omdat ze het nog niet onder controle hebben, zijn gewoon onschuldige samentrekkingen van de spiertjes. 

Terug
Bovenaan