<p>Goedenavond,</p><p>Van mijzelf ben ik een vrij nuchter persoon, maar inmiddels maak ik me toch een beetje zorgen om de motorische ontwikkeling van mijn 10 maanden oude dochter. Ze wil namelijk alleen op haar rug liggen of door ons zittend neergezet worden (ze kan dit nog niet zelf). Als ze een tijdje zit, kan ze zichzelf plots hard (met een gespannen lijfje) achterover gooien. Met regelmatig gehuil als gevolg. Op haar buik liggen heeft ze nooit leuk gevonden en nu ze sinds 2 weken van buik naar rug kan draaien, blijft ze nog geen seconde op haar buik liggen.</p><p>Ook doet ze geen enkele poging om zich te verplaatsen door de ruimte. Niet zichzelf omhoog drukken, optrekken ect. Ook blijft ze niet op haar voetjes staan als we haar ondersteunen. Haar knietjes gaan op slot en haar kontje naar achteren. Vervolgens zakt ze door haar benen en gaat zitten.</p><p>Mijn vraag is nu: moet ik hier iets mee en zo ja, wat? Mijn man vindt dat we het gewoon moeten aankijken en denkt dat het vanzelf bij trekt. Maar ik twijfel...Wat als er wel een oorzaak is of als we de ontwikkeling kunnen stimuleren? Ik gun haar dat ze wat meer bewegingsvrijheid krijgt. </p><p>Herkent iemand dit of heeft iemand tips?</p><p>Alvast bedankt! Van een bezorgde nuchtere moeder.</p>