Baby 10 maanden doet geen enkele poging om zichzelf te verplaatsen

<p>Goedenavond,</p><p>Van mijzelf ben ik een vrij nuchter persoon, maar inmiddels maak ik me toch een beetje zorgen om de motorische ontwikkeling van mijn 10 maanden oude dochter. Ze wil namelijk alleen op haar rug liggen of door ons zittend neergezet worden (ze kan dit nog niet zelf). Als ze een tijdje zit, kan ze zichzelf plots hard (met een gespannen lijfje) achterover gooien. Met regelmatig gehuil als gevolg. Op haar buik liggen heeft ze nooit leuk gevonden en nu ze sinds 2 weken van buik naar rug kan draaien, blijft ze nog geen seconde op haar buik liggen.</p><p>Ook doet ze geen enkele poging om zich te verplaatsen door de ruimte. Niet zichzelf omhoog drukken, optrekken ect. Ook blijft ze niet op haar voetjes staan als we haar ondersteunen. Haar knietjes gaan op slot en haar kontje naar achteren. Vervolgens zakt ze door haar benen en gaat zitten.</p><p>Mijn vraag is nu: moet ik hier iets mee en zo ja, wat? Mijn man vindt dat we het gewoon moeten aankijken en denkt dat het vanzelf bij trekt. Maar ik twijfel...Wat als er wel een oorzaak is of als we de ontwikkeling kunnen stimuleren? Ik gun haar dat ze wat meer bewegingsvrijheid krijgt. </p><p>Herkent iemand dit of heeft iemand tips?</p><p>Alvast bedankt! Van een bezorgde nuchtere moeder.</p>
 
Hi,

Ik herken je zorgen. Mijn zoon deed ook niet zoveel. Daarom uiteindelijk een kinderfysiotherapeut ingeschakeld. Zij kwam aan huis en was fantastisch! Het lag er bij hem aan dat hij geentertaind werd door z'n grote zus en aan z'n gewicht (hij is nogal groot) dat hij nog niet zoveel ondernam. Ik zette hem neer in de woonkamer en dan bleef hij ook gewoon zitten. Als hij omviel deed hij ook verder weinig. Ik had hem al een syndroom aangepraat in m'n hoofd, als je eenmaal gaat googlen...

Nou, lang verhaal kort; ze is een keer of 12 geweest (zit allemaal in de basisverzekering) en hij ging al vrij vlot kruipen, denk rond zijn eerste verjaardag, op een gegeven moment ook zichzelf optrekken en met iets meer dan 1,5 jaar ging hij lopen. Vrij laat nog steeds, mijn dochter liep op haar eerste verjaardag, dus dat contrast was groot. Maar ieder kindje ontwikkeld op zijn of haar eigen tempo, alleen hier had hij wat hulp nodig. Zonder was het ook wel gelukt, maar later en met een hoop frustratie denk ik zo. Ik raad je dus aan om een kinderfysiotherapeut in te schakelen (aan huis, anders heeft het mijns inziens weinig zin, eigen omgeving is het best) en ook vooral om je zorgen bij hem of haar te uiten. Dat luchtte hier enorm op.

Succes en het komt vast goed!!
 
Zeker een kinderfysio inschakelen. Die kunnen hier zo goed bij helpen en je voorkomt een hoop problemen op latere leeftijd. 
 
Ik heb met mijn 2e zoontje ook eindeloos bij de kinderfysio gelopen. Deed ook nog niet veel met 10mnd. Heb toen veel behandelingen gehad, die inderdaad vergoed werden. Maar de kinderfysio zei al snel, meneer doet alles graag in zijn eigen tempo. Ze had wel veel fijne tips. Zoals tummy time niet plat op zijn buik aanbieden, maar op een skippybal. Zodat je de bal ten opzichte can je kind naar achteren kan rollen zodat het makkelijker is om het hoofdje op te tillen. Maar toen kwam de eerste Corona lockdown, en toen moest de fysio dicht…

Maar wat mij opviel, toen ineens ging mijn zoontje vooruit! Dus ja, een kinderfysio kan helpen om het te stimuleren, maar uiteindelijk moet het kind ook echt willen. Hij liep uiteindelijk ook pas met 19 maanden. Mijn kinderen zijn wat betreft grove motoriek gewoon laatbloeiers.

Het komt vast goed!!
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het stelt me gerust (ik dacht ook al dat ze een syndroom had ofzo, maar dr. Google is geen goede raadgever) en bevestigt wat ik van plan was: contact opnemen met de kinderfysiotherapeut.
Als er nog meer mensen hoopvolle verhalen hebben, ik hoor het graag!
 
Terug
Bovenaan