Baby 10 maanden weigert meeste eten (groente, spreads, pasta, rijst etc)

<p>Ik hoop dat iemand van jullie het volgende probleem herkent. Ons zoontje van 10 maanden heeft een moeilijke relatie met (avond)eten. Al sinds we hem groenten en andere hapjes aanbieden lijkt hij geen zin in eten te hebben en lukt het ons moeilijk hem te laten eten. Ook heeft hij vrijwel geen hongerprikkel, ook toen hij alleen de borst had. Het gekke is dat hij het niet vies vindt: als we het in zijn mond weten te krijgen eet hij het op zonder kokhalzen en spelen ermee vindt ook leuk. Maar hij slaat 99% van de tijd het eten weg en houdt zijn mond stijf dicht. Hij eet dus nu nog steeds geen groenten en pasta etc en leeft op flessen melk en brood (en wat fruit). Hij slaapt goed, is heel actief en is altijd vrolijk. Ook is hij normaal op gewicht, en poept en plast normaal. We benaderen het eten ook altijd positief. Er zijn een paar uitzonderingen qua eten: Hij vindt brood met boter en pindakaas heerlijk, sojayoghurt gaat er ook vaak in, en sommige fruitsoorten zoals banaan, mango, frambozen etc. Het cb neemt het serieus, maar ze hebben het niet eerder meegemaakt. Heeft iemand dit meegemaakt  en een idee wat de oorzaak kan zijn?</p>
 
Hoe krijgt hij de maaltijden? Is het uit een potje? Of maak je het zelf, met/zonder pureren?
Onze kinderen weigerden potjes, de eigengemaakte hapjes gingen er meestal makkelijk in, maar was wel afhankelijk van de structuur. Dus sommige dingen even wat meer pureren. 
En wellicht doe je dat al, maar eten met ze allen aan tafel. En spelen er mee hoort er ook bij. Ik zou je adviseren blijven aanbieden. En zolang de melk goed gedronken wordt, komt het wel goed. Soms heb je weer een fase waar dan tandjes doorkomen en eten pijn doet, of andere dingen. Een idee is wellicht nog fruithapjes maken met iets wat hij lekker vindt en dan een groente erdoorheen pureren.
Succes!
 
Groente burgers?
Heb je al probeerde lekker te maken met wat kruiden ?
Die van mij eet alles waar kruiden aan zit wij zijn zelfs Chinees Surinaams dus alles met kruiden en vind die lekker droge troep zoals groente vlees aardappel moet hij niet ik zeg niet dat altijd kruiden in zit maar dan merk ik het verschil
 
Onze dame van 6,5 maand moet ook erg wennen aan avondeten. Zodra ze door kreeg dat ze een mening erover kon hebben, gingen die lippen op slot. 
Uiteindelijk heb ik het advies om alleen groenten zonder wat anders te geven in de wind geslagen en ben wat zoetere avondhapjes gaan maken. Bruine bonen met appel vindt ze heerlijk (wel echte appel, geen appelmoes uit pot). Ook zoete aardappel met bloemkool en wat nepkipstukjes. Of mais met paprika en amandel. Er kan steeds iets meer nu. 
Ik ontdekte dat ze aardappel echt vies vindt. Dus ik doe er iets van pasta doorheen, dat smaakt niet zo sterk. Ook de structuur helpt. Liefst zo glad mogelijk gepureerd en niet te droog. 
Lust je kindje bijvoorbeeld een groenten/noten spread op brood? Of iets als een brood van groenten bakken, a la bananenbrood? 
 
Zo herkenbaar! Mijn zoontje is inmiddels 11 maanden oud en weigert ook veel eten. Met de oefenhapjes ging het prima, hij was welwillend en at het op. Maar nu weigert hij structureel. Wat hij met 5/6 mnd lekker vond zoals wortel en aardappel eet hij nu niet meer. Ik heb er veel moeite mee. Veel fruitsoorten wil hij ook niet. Wat hij nu voornamelijk binnenkrijgt is borstvoeding, brood zonder beleg, beleg vind hij niet lekker, yogurt, tussendoortje en eet hij uit de pot. Sinds hij uit de pot eet is dit ietsies beter maar het blijft echt heeeel lastig om hem te voeden. cb heeft geadviseerd 2x aan re bieden en bij weigeren niet meer geven. Dit een aantal dagen doen. Heb dit niet gedaan, omdat hij de nachten nog niet doorslaapt. Hierdoor ben ik bang dat hij vaker wakker wordt.
 
ik begrijp je heel goed. Ik vind het zo jammer en lastig dat het niet goed gaat mwt het eten. Als ze nu al zo moeilijk zijn... bij mij begon het weigerwn met 8 maanden ongv
 
Vreemd dat ze op het cb zeggen dat ze het niet herkennen. Alleen maar baby's die alles volgens het boekje doen daar zeker? Geloof er niks van ;) 
Hier een dochter die tot ze 18mnd was alle vaste voeding (gepureerd, stukjes en alles daar tussenin) weigerde. Ze groeide prima op de melk tot die tijd hoor. Daarna ging ze mondjesmaat wat meer eten, maar nooit een alles-eter geworden. 
Inmiddels is ze toch echt gewoon een 13 jaar oude puber die zich probleemloos heeft ontwikkeld, ondanks dat ze toen niet wilde eten, en ze eet als een bootwerker (maar, nog altijd wel ontzettend kieskeurig)!
Mijn andere 2 tieners waren als baby ook geen fantatische eters, vonden ook veel gewoon niet lekker. En dat hoor ik ook heel veel om me heen. Ik ben eigenlijk juist steeds verbaasd als ik zie hoe heerlijk mijn jongste werkelijk alles wat je haar aanbied opeet, volgens mij is dat eerder de uitzondering hoor. 
Maak je geen zorgen, het komt wel goed. Rustig blijven aanbieden, maar niet opdringen. 
 
Terug
Bovenaan