Baby 10 mnd eet heel slecht

A

Anoniem

Guest
<p>Hi! </p><p>Mijn dochter van 10 maanden eet al (sinds 4 mnd) heel erg slecht. Melk drinken gaat nu gelukkig wel goed. Ze drinkt ongeveer 600 ml per dag (3 flessen van 200 ml). Om 10.00 uur krijgt ze fruit (dan eet ze meestal 3-5 grote hapjes en daarna word ze heel erg boos als ik blijf aanbieden). Om 13.00 uur krijgt ze een broodje (ze eet dan gemiddeld 4 blokjes ter grootte van een dobbelsteen). Om 15.00 krijgt ze een koekje, meestal eet ze daarvan een halve liga koek. En met avondeten krijgt ze 9/10 keer nog geen 1 hapje binnen. Yoghurt daarna gaat wel goed. Het aan tafel gaan (in de kinderstoel zitten) begint nu steeds meer een drama te worden. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil. </p><p>Hebben jullie hier ervaring mee? Moet ik het gewoon los laten? Als ze niet wil dan niet? Ze heeft nooit groente/vlees/aardappels gegeten. Het hoogst haalbare is bruine bonen (daar heeft ze toen een keer 5 lepeltjes van gegeten). Ik begin me er toch zorgen om te maken. Ze weegt nu 7.3 kg, dus zit wel flink onder de norm. </p>

Hoi, wat vervelend dat je dochter zo slecht eet. Heb je al weleens de rapley  methode geprobeerd? Dus gewoon stukken fruit/groente voor haar neerleggen en dan spelend laten eten? Mijn dochter moest niks hebben van geprakt eten, maar wilde alles in stukken zelf eten. Nu mijn 2e dochter (5,5m) precies hetzelfde. Gepureerde wil ze niet, maar stukjes zachte groente of fruit vindt ze heerlijk! 
Succes! 

Hier ook een meisje van 12 maanden die slecht eet. Ze krijgt:
6.30 150cc opvolgmelk
7.30 brood. Weigert ze. Maakt niks uit hoe ik het aanbied of welk beleg er op zit. Ook een krentenbol ofzo wilt ze niet. Als ik eerst brood geef en dan pas de fles eet ze ook niks dus dat maakt niks uit.
9.30 fruithap  gaat wel goed, 100-150 gram.
12.00 brood en gewone melk. Weigert ze weer. Ook pap ofzo wilt ze niet. Soms wel een cracker. Ze luncht eigenlijk niet dus.
15.00 koekje of rozijntjes, eet ze ook amper
17.00 groente onder dwang. Ik hou echt haar hoofd vast bij de eerste hapjes. Daarna eet ze op zich wel wat (100 gram, dus ook niet veel hoor, en helemaal fijn gepureerd) Daarna yoghurt, eet ze wel heel goed. Soms een maiscracker erbij.
19.00 180cc opvolgmelk
Het enige wat hier dus ECHT goed gaat zijn de 2 flessen en fruit en yoghurt. Toch groeit ze prima. Ze is 11 kilo. Ze lijkt er genoeg aan te hebben. 
Maar zelf vind ik het wel heel frustrerend dat ze geen brood eet. Ze heeft het een periode wel gedaan (van 8-11 maanden) dus ze lust het wel. T is gewoon dwarsigheid nu. Want als ik haar een stuk brood of een korstje geef in de auto of op de fiets eet ze het wél. Draak.
Groente dwing ik haar dus echt  toe. Ik snap dat dat minder lekker is, maar het hoort er gewoon bij vind ik. Want als je daarna een bak yoghurt kan leeg eten, kun je ook een paar happen groente eten is mijn motto! Haha.
Rond de 1 jaar gaan veel kindjes wel slechter eten en dat blijft waarschijnlijk voorlopig ook nog wel zo. Mijn oudste dochter is bijna 3 jaar en leeft ook van de lucht, ze eet ook heel slecht maar ziet er prima uit. T is heel normaal dat ze minder gaan eten rond de 1 jaar, maar wel frustrerend af en toe ja. Dat vind ik ook.
Ik geef dus nog maar 2 flessen, had gehoopt dat ze beter ging eten als ik de middagfles liet vallen maar dat maakt dus niks uit. Ik merk vaak wel rond 16.30 dat ze écht honger heeft, dan wordt ze enorm mopperig. Na de groente en yoghurt is ze weer vrolijk.
Succes, ik heb niet de tip voor je, alles al geprobeerd hier! ;) Ik probeer het maar een beetje los te laten.

Misschien even contact opnemen met de huisarts of consultatiebureau, vooral als ze achterloopt met de groei? Zodat ze kunnen onderzoeken of er misschien een reden voor is waarim ze niet wil eten. 
Bij ons zoontje is het een tijd ook niet goed gegaan met eten, hij kreeg bijvoorbeeld rond 15/16u nog een fles melk en toen we daarmee zijn gestopt, at hij s avonds ook veel beter. Simpelweg omdat hij anders geen honger had. 
Daarnaast heeft het bij ons enorm geholpen om hem een bordje eten voor hem neer te zetten op de momenten dat wij zelf ook gingen eten, en hem zelf te laten prutsen. Ja het wordt een rotzootje, vooral in het begin, maar zo is het geen strijd. De ene dag eet hij super goed, de andere dag minder, maar het fijne is vooral dat het op deze manier gezellig is aan tafel. 

Hey, 
Groeit je kindje wel goed? Onze meid is ook geen stilzitter, dus geduldig hapjes eten zit er bij ons ook niet bij. 
Wat wel hier goed helpt is samen aan tafel eten en ZELF eten. Vaak combineer ik het een beetje. En geef ik haar hapjes van mijn eigen eten (dat is het lekkerst ;) ). Vaak 'klikt' het opeens en gaan ze dan meer eten. 
Oh ja en heel belangrijk, melkflessen afbouwen! Kinderen die vol zitten met melk eten ook niet ;) bij 10 maand kun je uit met 2 op een dag.

Oké hartelijk dank voor jullie tips! Ik ga denk de 'lunch' fles afbouwen en in plaats daarvan een broodje aanbieden. Ik ga eens kijken of de raply-methode een optie is. Gezamelijk eten doen we meestal al. Als dat niet werkt nemen we contact op met de huisarts :)

Mijn dochtertje van 9 maanden was ook altijd een matige eter. Toen kregen we de tip van cb om de hoeveelheid flesjes die we geven te verminderen. Volgens cb heeft een kind voldoende aan een 500 ml op een dag. Door het afbouwen is idd haar honger aangewakkerd en sindsdien eet ze een stuk meer gelukkig!
Verder wil ze ook graag zelf eten. Stukje banaan enzo. Door haar fruithap zo te timen dat haar laatste fles een tijd geleden heeft eet ze wat meer. Daarnaat helpt het ook wanneer wij en haar broer ook mee eten. Vind ze toch wel interssant.
Je kindje kan wel goed slikken? Daar vroeg onze cb ook naar. Zo niet, zou een pro logopedist ook wellicht kunne helpen

Ik lees dat je de lunchfles af wilt bouwen. Dat zou ik niet zo snel doen, tenzij ze nu supergoed groeit. Ze weegt 'onder de norm' zeg je, maar volgt ze wel een van de standaard voorgedrukte lijntjes? Alleen als ze echt stijgt op de groeicurve zou ik die fles afbouwen. Met 10 maanden groeien ze nog vooral van melk. Kinderen die slecht vast voedsel eten gaan over het algemeen niet beter eten en groeien als je de fles afbouwt. Je kunt er wel voor kiezen om eerst vast voedsel aan te bieden en dan pas de fles zodat ze niet te vol zit van de fles. Of vaker een klein flesje geven, maar dat is na 10 maanden misschien niet makkelijk meer.

Geef haar de tijd, ze is pas 10 maanden en heeft nog heel veel tijd om vast voedsel te eten. Het is niet ongewoon dat kindjes pas na een jaar goed vast voedsel gaan eten.  

Terug
Bovenaan