Baby 10 mnd neemt veel risico

<p>Hoi onze zoon is nu 10 maanden en gaat nu ineens heel snel, van op zijn knietjes zitten bij een bak met speelgoed naar zich overal aan optrekken om te gaan staan. Heel goed natuurlijk dat hij zich zo ontwikkelt, alleen is hij nog niet heel behendig in wat hij doet en valt daardoor steeds. Hij trekt zich bijvoorbeeld op aan de spijlen in de box en klettert vervolgens achterover met z'n hoofdje op een speeltje. Of hij klimt tegen de lage tafel en valt met z'n hoofdje op de harde grond (au!) </p><p>Hoe pakken andere moeders van ondernemende baby's dit aan? Ik kan moeilijk de hele tijd bij hem blijven om hem te beschermen.</p><p> </p><p>Nu zou ik het liefst een helmpje op z'n hoofd zetten :)</p>

Haha succes met het helmpje ?
 Mijn zoon heeft van het moment dat ie kruipt bijna een permanente blauwe plek op z'n voorhoofd ?
Je doet er niks tegen. Hij is nu bijna 2 en we zijn al 2x bij de huisartsenpost geweest. Want bank springen is nu favoriet en dan land je nog weleens er naast en dan tegen de tafelrand ?. 
Je kan ze niet de hele tijd in de gaten houden. Mijn zoon doet het vooral als we net even de andere kant op kijken of als we op de wc zitten. 
Tip zorg ervoor dat je je EHBO spullen klaar hebt liggen en blijf rustig als ie valt. 
Geniet vooral nu van hem want zo te lezen word het een snelle ?

Zo heb ik een keer bij de huisartsenpost in het ziekenhuis gezeten om de lip/wang van mijn zoontje te laten plakken. Hij was in een onbewaakt moment met zijn snufferd op de verwarming gevallen toen ie op zijn knieen het huis doorwandelde, met een scheur tot gevolg. Je houdt het niet tegen. 
Nu leert hij fietsen. Hij is bijna 4 en we fietsen allebei op onze eigen fiets door het verkeer, zonder zijwieltjes. Ik schijt 7 kleuren, maar hij doet het goed, wel met een helmpje :)
Loslaten heet dat... En soms bewust even niet kijken en diep adem halen.

Hier kun je niet veel aan doen. Het is hun ontdekkingsfase en dat ze er au bij doen hoort er bij. Het enigste wat je kunt doen is de echte gevaarlijk situaties proberen op te lossen. We hebben bijvoorbeeld ook een traphekje voor de keuken. De salontafel verzetten we elke ochtend, zodat de jongste niet bij de tv en elektra kan. 
Misschien kun je ook al leren hoe hij het beste van de bank af kan. Als ze staan ontdekken ze snel dat ze ook op de bank kunnen. 

Toen me zoon kon kruipen en lopen was het ook 1 groot gevaar. Hij is ook heel ondernemend en wil overal aan zitten en trekken. Ik heb de huis voor zover dat het kan babyproof gemaakt. Toen hij net zijn eerste stapjes had gezet is hij een keer keihard tegen de salontafel aan gekomen en toen had ik de salontafel weggehaald. Hij was toen niet meer te stoppen en begon ook op een gegeven moment door het huis te rennen. 
Mijn zoon kan geen een minuut stilzetten waardoor hij ook regelmatig valt. Hij is een paal keer met zijn mond op de grond gevallen met als gevolg een bloedlip. Met hem hou ik echt me hart vast want hij rent en springt ook op de bank. Hij js nu 19 maanden en alles is leuk en interessant voor hem, en ze snappen natuurlijk niet dat veel dingen gevaarlijk zijn. Ik verlies hem ook geen moment uit het oog. Hij speelt met alles behalve speelgoed?

Mijn dochter is net 16 maandjes. Trok zich omhoog vanaf 9 maanden en 2 maand later liep ze langs alles heen. Loopt nu net pas zelfstandig. Ziet ook geen gevaar maar ik haal ook niet veel weg. Ze moet hier leren mee om te gaan. Je kunt ook veel speelgoed uit de box halen en een paar dingen aanbieden. In de box speelt mijn dochter heerlijk maar op de grond zoekt ze de bak speelgoed nooit op. Ze is graag buiten. Sinds het weer weer af en toe mee werkt is ze veel buiten. Binnen is de bank ook favoriete maar mag er niet op spelen. Het is een waaghals en neemt als het aan haar ligt zo een duikeling er overheen . Je bent er wel ontzettend druk mee pff maar ik zie wel dat het zijn  vruchten afwerpt want ze gaat nu al best handig met dingen om.  Mijn advies is probeer het niet allemaal uit de weg te gaan. Ik heb nooit wat van tafel gehaald bijvoorbeeld . Ze mag hier gewoon niet aanzitten . En herhaling leert ze veel. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn! 

Mijn zoontje was 8 maandan toen stond hij opeens in de box. Een week later ging hij al van de ene kant naar de andere kant.. maar hij kon zich ook zomaar los laten en zich achter over laten vallen.. het zijn allemaal leermomentjes voor die kleintjes.. met 11 maanden begon hij te lopen en viel hij ook vaak.. ik heb me er nooit zo druk over gemaakt.. we zijn allemaal groot geworden 

Mijn dochter trok zich op met 8 á 9 maanden. Ze wist dan niet hoe ze weer terug kwam, dus liet zich gewoon vallen. Ik vond het ook niks en legde zo snel mogelijk kussens achter haar om de val te breken. Vaak ook te laat helaas ;) Maar na veel oefenen kon ze binnen 2 weken weer behendig zelf terug naar de grond. Kwestie van oefenen dus.

Terug
Bovenaan