Kan ik me goed voorstellen dat het extra lastig is met een peuter erbij
Wat mij veel rust gaf is dat ik alle slaap en voedingsschema's los liet. Na een aantal weken gedoe met dat de flessentijd niet bij haar ritme paste en dat ik probeerde haar langer te laten slapen, heb ik het omgegooid. Ik kon geen huilen meer aanhoren en overdag was het redelijk te voorkomen door gewoon haar te volgen. De namiddag/avonden deed ik helaas niks aan.
Hier was ze dus wakker wanneer ze wakker was, kreeg de eerste voeding (ik ben bij 3 maanden op de fles overgegaan, dus toen nog bv). Als ze moe was dan ging ze weer slapen. Dat eerste slaapje was soms wel 1,5 of 2 uur. Maar vaak ook 45 min. Was ze wakker dan gaf ik haar een verschoning en een voeding. Ze lag dan 45 min tot een uur lekker wakker bij me. Soms in een voedingskussen naast me op de bank of in de wandelwagen onder haar mobiel. Een wipstoel, schommelstoel of de box moest ze pas vanaf 3 maanden wat van hebben.
Maar zo ging de dag een beetje, elke keer 45 min slapen, voeden, wakker, slapen. En op dat punt kon het me eerlijk gezegd niet schelen hoe vaak ze aan de borst lag. Ook met de fles heb ik dit heel lang volgehouden. Gewoon vaker kleinere flesjes. Ze kreeg die grote van 150 of meer toch niet weg. En ze wilde gewoon elke keer als ze geslapen had drinken. Dat was haar ritme.
Met 4,5 mnd schoot ze in het 3 slaapjesritme, gewoon vanzelf. 45 min/ 90 min/ 45 min. En ook toen kreeg ze iedere wakkertijd een fles. En een fruithapje rond 9/10 uur en een groentehapje eind van de middag. Ze dronk toen nog steeds een late avondvoeding en een nachtvoeding (hier wel). En zo dronk ze 6 a 7 flessen. Pas toen de nachtvoeding verviel, en de avondvoeding, en ze overging naar 2 slaapjes vervielen een voor een de voedingen. Ze at toen ook veel meer ander voedsel.
Maargoed. Dit is mijn kindje. Hier werkte dit. En daarom geef ik altijd aan bij dit soort verhalen dat je niet vast hoeft te houden aan de schema's uit boekjes. Je mag vaker voeden, meer of minder voeden per keer, en ook met slapen mag je doen wat werkt. Niet elk kind slaapt keurig 2 uur per keer. En na die eerste 2 maanden ook niet meer van voeding tot voeding. Die onrust in de avond hoor ik om me heen heel vaak, en hoe moeilijk dat namiddagslaapje gaat. Het is best normaal. Onder de 4-6 maanden hebben ze ook de hersencapaciteit nog niet om slechte gewoontes aan te leren. Dus kun je ook gewoon alles doen om ze in slaap te krijgen.