Baby 11 maand, weer zwanger

<p>Onze dochter is nu 11 maanden en we zijn er deze week achter gekomen dat ik weer zwanger ben. Niet gepland, wel gewenst. Bij de eerste heeft het een jaar geduurt voordat ik zwanger was en heb ik eerst een miskraam gehad. Ik waardeer deze zwangerschap dus zeker, maar ik merk nu ook andere gevoelens. We hadden in ons hoofd om voor een 2e te gaan als onze dochter ongeveer 2 jaar zou zijn. Ik voel me nu steeds een beetje schuldig tegenover mijn dochter. Tijdens de vorige zwangerschap ben ik heel lang heel misselijk geweest en kon ik weinig doen. Ik ben bang dat ik tijdens de zwangerschap en als de baby er is mijn dochter niet de aandacht kan geven die ik zou willen geven. Hebben jullie hier ervaring mee?   Ook geef ik nu nog borstvoeding en hier wil ik graag nog even mee doorgaan. Hier ervaringen mee? </p>

Hoi, hier een soort gelijk verhaal. Toen m'n dochter 10 maanden was raakte ik weer zwanger. We wilde eigenlijk ook even wachten maar waren er natuurlijk ook heel blij mee. Voordeel nu vind ik dat ze waarschijnlijk niet beter weet dan dat ze een zusje krijgt/heeft en dat ze straks maar ongeveer 19 maanden schelen dus hopelijk erg gezellig. 
Ik geef zelf ook nog borstvoeding (nu 27 weken zwanger) en wil dit ook blijven doen zolang mijn dochter daar behoefte aan heeft. Merk wel dat de productie terug liep, maar m'n dochter vindt het nog steeds fijn/lekker. 
Het stukje schuldgevoel snap ik, maar is denk ik nergens voor nodig. 2e kindjes zouden anders altijd 'zielig' zijn.. Snap her wel heel erg hoor, maar denk uiteindelijk dat je dochter het vooral leuk vindt dat ze een broertje of zusje krijgt. 
&natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! 

Hier ook 10 maanden en toen weer zwanger (wel gepland). Inmiddels is de jongste alweer 5 maanden en zijn ze dol op elkaar! Zodra ze elkaar zien lachen zr alleen maar en grote zus heeft een koosnaampje voor de baby wat ze de hele dag door roept.Schuldgevoel is nergens voor nodig? De baby zal ook opgroeien met nog een grote zus, dat is toch ook niet zielig?Ik kon trouwens vanwege bekkeninstabiliteit al snel weinig.... Dus de oudste wel geleerd de trap op te klimmen en dat soort dingen. Dat kon ze eerder dan los lopen bijv.Ik was wel al gestopt met borstvoeding dus daar kan ik niks over zeggen... baby krijgt wel ook bv. 

Mijn dochter was 13 maanden toen ik weer zwanger was. Wel gepland, we wilden graag 2 kindjes binnen 2 jaar.
Nu is ze ruim 2 jaar en mijn andere dochter is 4 maanden. Het gaat supergoed. Het is enorm aanpoten af en toe, maar je moet je echt niet schuldig voelen hoor. Belangrijk is dat je je dochter nog genoeg aandacht blijft geven als de baby geboren is en niet alle aandacht naar de baby gaat. Dat voelen ze haarfijn aan. Dus juist als de baby slaapt, aandacht geven aan de oudste. En soms de baby maar even laten huilen omdat grote zus voor gaat.
Met 2 kindjes kun je nog steeds veel doen, ik sleep de baby overal mee naartoe. Het enige wat ik mis, zijn de ochtendjes babyzwemmen met de kinderen want in mn eentje met 2 kindjes naar het zwembad kan gewoon niet.
Je gaat echt leren om je aandacht te verdelen. Het leven bestaat nu wel echt alleen maar uit kinderen, dat wel.. ik heb nog weinig tijd voor mezelf en sta elke ochtend om 6.30 op zodat ik mezelf kan aankleden enzo voordat de kinderen wakker worden. Anders kom ik er soms de hele dag niet meer aan toe.
Je dochter weet straks niet beter dan dat ze een broertje/zusje heeft! De periode dat ze nog enigst kind was, kan ze zich niet meer herinneren. Ik vind dat heel fijn, mijn dochter accepteerde haar zusje meteen en ze hoort er helemaal bij. Als je kindje ouder wordt, is dat accepteren veel moeilijker! 
Borstvoeding geef ik niet, dus daar heb ik geen ervaring mee hoe je dat moet doen.
De zwangerschap van mijn tweede kindje vond ik wel een stuk zwaarder omdar je gewoon weinig rust kunt pakken. Voordeel is wel dat je kindje nog 1-2x per dag slaapt en dan kun je zelf ook ff relaxen! Als je kindje ouder is en geen middagdutjes meer doet, lijkt het me helemaal pittig om zwanger te zijn. Dan heb je echt geen rust op de dag.
Maak je er niet te druk om! Het komt zoals het komt en naarmate de maanden voorbij gaan, valt alles op zn plek. Ik vind het superleuk om 2 meiden zo dicht op elkaar te hebben, ook al is het soms écht druk als ik alleen thuis ben en ze huilen allebei.. pff!! 
Maar je zal zien dat je oudste kindje de komende maanden echt groot wordt en veel gaat snappen en over een paar maanden een hele trotse grote zus is! Geniet ervan!

Onze dochter was 7 maanden toen ik gepland weer zwanger was. Nu 34 weken zwanger en vind het goed te doen, al moet ik toegeven  dat ui niet misselijk ben geweest ofzo. Merk nu wel dat tillen lastig wordt en ze loopt nog niet dus dat doet mijn vriend zoveel mogelijk. 
Ik denk dat je altijd wel iets bedenkt voor die aandacht. Zo ga ik bijvoorbeeld vaak bij haar op de grond zitten, dan kan ze lekker komen knuffelen zonder dat ik hoef te tillen.
En gefeliciteerd met de zwangerschap natuurlijk! 

Ik had vooral het laatste trimester dat ik lichamelijk best veel beperkingen kreeg, naar bed doen, trap op/af was gewoon niet meer te doen vanwege m’n bekken & vermoeidheid. Ik sliep overdag ook anders redde ik het niet. Voor onze zoon hebben we oppas geregeld en/of papa was vaker thuis.
Gek genoeg was ik na de bevalling snel weer de oude en heb ik enorm genoten van de kraamtijd en onze andere kinderen. 

Terug
Bovenaan