Baby 11 maanden eten?

<p>Wat geven jullie te eten aan je baby. Het lijkt me zo saai voor der aan wat ze nu krijgt naast der flesjes en boterhammen. Maischips krijgt ze al en mini rijstewafel. En ook het avond eten? Zou haar zo graag willen laten mee eten met wat wij eten. Ze kijkt ons echt het eten uit de handen!?</p><p>Alle tips mogelijkheden zijn welkom</p><p> </p><p> </p>

Hier met 11 maanden vooral veel fruit, druiven, mandarijnen, zolang ze het maar lekker zelf kan pakken. Cracottes, soepstengels en verder zo heel af en toe eens een bio baby koekje.
Avondeten gaat bij ons grotendeels al met de pot mee, waar we wel letten op zout etc.

Met 11 maanden at die van mij al lang mee met onze maaltijden. Ochtend lunch en avondeten. Incl kruiden (voorzichtig met zout natuurlijk). We pasten ons koken gewoon een beetje aan. Ze at ook al een tijdje havermoutpap als wij dat ook aten. 
Ontbijt een boterham of havermoutpap
Een stuk fruit
2 boterhammen lunch en evt nog een ei of wat groenten of fruit indien honger. Soms maak ik french toast of pancakes of wafels ofzo. 
Tussendoortje: vaak rozijntjes, of een fruit/notenreepje van de kleine keuken, ook wel hun kikkererwt tomaat crackertjes. Wat groenten of fruit soms ook wel. Of zelfgebakken volkoren bananenbrood, die was voor de opvang populair want dan is ze zo hongerig. Met een rijstwafel vulden we hier de holle kies. 
Avondeten met ons mee. Vaak veganistisch en soms vegetarisch. Maar wel gewoon alles dat wij weten. Iets aangepast in dat er geen echt gevaarlijke dingen in zitten. 
Ze at sinds 6 maanden alles in stukjes, veilig formaat gesneden zoals Rapley of Baby Led Weaning. Maar die methoden volgden we niet op de letter ofzo. Heb er wel veel waardevolle tips uit gehaald. 
Avondeten werd hier vanaf 10 maanden wel de moeilijkste. Ze heeft een aantal sterke favorieten, maar ook zat avonden dat ze alleen speelde met haar eten. Allemaal prima blootstelling. We geven nog steeds altijd iets erbij dat ze wel lust om een lege maag te voorkomen. Bijvoorbeeld een halve maiskolf of een bietenburger. Sinds een maand of 3 eet ze wel steeds beter weer. Nu 19 mnd.

Oh en ze eet hier zelf. Wij geven haar wat wij eten, in haar stoel aan tafel, als we zelf ook eten. En bemoeien ons niet met hoeveel ze er dan van eet. De honden ruimen het strooigoed wel weer op haha! Maar onze dochter heeft een flinke aversie tegen gevoerd worden. Dus daarom volgen we die methode. 

Ons zoontje wordt volgende week 1 jaar en zijn dag ziet er ongeveer zo uit:

Smorgens een boterham (wissel vaak wat erop gaat, jam, smeerkaas 20+, babystroop, komkommersalade, zuivelspread) en een rietjesbeker met halfvolle melk.

Voordat hij gaat slapen een fruithapje, soms een potje, soms stukjes banaan of mango.

Smiddags weer een boterhammetje met ranja, melk of water.

Tussendoor een yoghurtje + een koekje.

Rond 17:00/17:30 eten wij meestal en hij eet bijna alles mee van de pot, vaker in de week gekookte aardappelen met groente, maar ook pasta, rijst, vissticks, gebakken ei heeft hij ook gegeten. Tot nu toe eet hij gelukkig nog alles!

Alleen savonds geef ik nog een gewone fles voor het slapen gaan. (We maken de voeding op en dan geven we savonds ook een flesje met gewone melk).

Gewoon kijken hoe je kindje zelf is, onze zoon keek al snel het eten uit onze mond en eet ook echt veel, en wilt graag alles proberen en eten, sommige kindjes zijn daar nog niet aan toe. Alles op z'n tijd toch :)

Dat dat avond eten dan wel het grooste probleem is 
Wij eten : aardappel vlees groenten, kip tondorie, macaroni, wok groenten met rijst of noedels, oven schotels, borritos, tacos, chili con carne, wraps.
Kwa vlees veel kip en gehakt mager
Zou ze dat dus allemaal al mee kunnen eten als ze het lust? 
Kwa vlees wat zou ik nog eventeul kunnen geven? Shnitzel, worstje, file lapje, hamburger,tartaar?

Als je geen kant en klare kruidenmixen en sausjes gebruikt. Want daar zit te veel zout in. 
En ook met vlees opletten dat je geen dingen als worstjes, slavinken, gekruide hamburgers enzo geeft. Daar wordt ook veel zout aan toegevoegd. 
Wat ik zei, het kost wat aanpassing in hoe je kookt en sommige dingen die wij zelf erg lekker vonden komen gewoon voorlopig even niet op tafel. Maar je vindt wel weer andere gerechten om te maken. Ik maak veel saus zelf en kruid mn eten ook zelf. Dat kost soms even een recept opzoeken voor je boodschappen doet of koken. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat onze dochter met ons mee kan eten en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Want op die leeftijd hebben ze dat wel steeds meer nodig.

Die van ons eet ook gewoon met de pot mee met alles zolang het niet te gekruid of taai is.

Sommige soorten vlees zijn wat taaier en moeilijker te kauwen. Wij doen veel saucijsjes, kip en rund, kipschnitzel/burger, pangasiusfilet , gehaktballen en dergelijke.

De oudste is een kieskeurige eter, dus wij eten vrij vaak aardappels, groente, vlees.

Terug
Bovenaan