Baby 11 mnd slaapt overdag te lang? Extreem vroeg wakker

<p>Goeiemorgen! </p><p>Onze kleine jongen Is over een weekje 1 jaar! Nu lees ik veel op internet over een slaapregressie die rond deze leeftijd plaats vindt. Ik merk zelf dat er inderdaad iets veranderd in zijn slaap.</p><p>De afgelopen week lieten we hem in de ochtend zo lang slapen als hij wilde (1,5 uur, voor zijn doen een lang dutje) en begon daarna zijn middagdutje te weigeren, waardoor hij in de avond oververmoeid naar bed ging. Hij werd wel op zijn normale tijd van 6.15 wakker.</p><p>Na veel lezen van artikelen zijn we hem de laatste 2 dagen in de ochtend wakker gaan maken na een uur, en inderdaad, nu slaapt hij weer in de middag (gister ongeveer 1 uur en 15 min), maar wordt hij dus al rond 5.30 wakker en begint gelijk boos te huilen. Meneer is uitgeslapen en wil naar beneden.</p><p>Wat denken jullie? Ik zit namelijk te denken om hem overdag na 45min wakker te maken (zijn "normale" dutlengte), en/of in de avond wat later naar bed te brengen (19.00 ipv 18.30). Ik vermoed dat hij weer wat minder slaap nodig heeft in totaal.... iemand hier ervaring mee? Tips zijn meer dan welkom, van 5.30 moeten we geen gewoonte gaan maken?</p>
 
Ik zou zn slaapjes gewoon even zo laten.
Hier werkte eerder wakker maken echt niet, laat ik hem 1 uur slapen sochtends slaapt hij smiddags alsnog niet!
Als ik slaapcoachss mag geloven werkt later naar bed juist averechts!
gewoon even je ritme zo laten, het is vast een fase
 
Ik zou sowieso niet wakker maken... gewoon zijn ritme volgen. Kinderen zijn nou eenmaal vaak rond 6 uur sochtends wakker, dat is een hele normale tijd voor kinderen om de dag te beginnen. Je kan dit moeilijk sturen is mijn ervaring met 3 kids 
 
Bij ons gaat de kleine (nu 1,5) een stukje later naar bed altijd al gedaan. Rond 19:30/20:00 (ook nog wel eens later als het zo uitkomt).. Zij slaapt inmiddels nog maar 1 keer per dag, na de lunch. Maar dan wel lang! Zeg maar 2 a 2,5 uur. Ze slaapt 's ochtends tot +/- 7:30 en in het weekend gaat ze aan de late kant naar bed en dan redt ze het tot 8:00-8:30.
Rond de 11 maanden had ze nog 2 dutjes, ook allebei lang zeg maar +/- 2 uur. Maar dan ook zeker niet eerder naar bed dan 19:30. Dat kon bij ons ook niet met het avondeten. We zijn vaak pas rond 19:00 klaar. Voor ons wel een ideaal ritme zo. 
 
ik zou proberen te bekijken of je naar 1 slaapje kan gaan. het is een lastige overgang periode maar het kan zijn dat je kleine daaraan toe is.
hoe laat breng je hem nu naar bed in de ochtend?
probeer het eens te rekken naar uurtje of 11 half 12, geef hem daarvoor alvast een broodje (of wat je geeft als lunch?) en leg hem daarna in bed. 
het kan zijn dat je dus al rond 11u aan de lunch zit maar dat is wel te verschuiven als hij gewend is 1 dutje te doen.
mij  kinderen sliepen in het begin zo  3 uur toen ze overgingen naar 1 slaapje! een investering maar de moeite waard?
 
@Gebruiker10095254:1 dutje is hij nog niet aan toe, ook als hij op een normale tijd wakker wordt, rond 6.30, dan is hij tussen 9.30 en 10.00 echt moe en wil hij naar bed. Maar ik merk dus wel een verandering in zijn slaappatroon.
@Evimetbaby: hier werkt het wakker maken de afgelopen dagen wel overdag, als ik zijn ritme volg, slaapt hij in de  ochtend tot ca. 10.45 (bij een bedtijd van 9.15) en daarna niks meer tot 18.30
@Gebruiker10090630: vanaf 6.00 vind ik ook niet zo'n probleem, zeker niet nu het toch vroeg licht is, dan doet het wat minder pijn zegmaar ?. Maar voor 6.00 vind ik wel heel vroeg, gister was het zelfs 5.15
@Sylvestertje: onze kleine man heeft ook nog gewoon 2 dutjes nodig. Hij heeft al vanaf kleins af aan korte dutjes gedaan, meestal 45 min en dat was ook genoeg voor hem. Daarin verschilt ieder kindje, maar nu is hij dus overdag langer gaan slapen en zou dus, bij een normale wakkertijd, langer slapen dan wanneer hij kleiner was. Dus ik denk toch wat langer proberen op te houden inderdaad... Heerlijk dat het bij jullie 7.30 is op zijn vroegst, dat is hier al heeeeeeel lang geleden... misschien komt die tijd voor ons ook ooit weer terug ?
 
Hier 2 dochters (2.5 jaar een 11 maanden) En t is ook altijd vroeg dag hoor. Meestal 6.00. Een enkele keer 6.30, maar vaak genoeg ook 5.30 of eerder (vooral in de zomermaanden heb ik gemerkt)
De jongste sliep tot 2 weken terug ook nog 2x1.5 uur, maar nu ineens is het overdag drama (2x45 minuten na een hoop krijsen en gillen) en s avonds slaapt ze niet eerder dan 20.00/20.30, ook al was ze om14.30 al wakker uit dr middagslaapje.
Ik herken dit nog erg van mn oudste dochter. Op deze leeftijd kunnen ze 1 slaapje idd nog niet aan, want om 9.30 is mn dochter ook écht moe. Maar ze zitten er wel een beetje tussenin. Mijn oudste ging met 14 maanden over naar 1 slaapje.
Ik werk op een kinderdagverblijf en het is heel herkenbaar dat ze rond deze leeftijd gaan rommelen met slaapjes. Hier is het dus overdag en s avonds drama op het moment. Maar het is ook de leeftijd van uitproberen en verlatingsangst. Rond 14 maanden gaan de meeste kinderen over naar 1 slaapje, in ieder geval niet voordat ze 1 jaar zijn hoor. Deze periode is helaas gewoon een beetje overleven, het wordt echt wel weer beter als hij ouder wordt!
 
En helaas hoort dat vroege wakker worden er ook bij in vlagen.. ik neem mn dochter altijd even mee in ons bed als het zo vroeg is en soms valt ze dan nog even in slaap. En anders is het pech, dan is het maar vroeg dag. Mijn ervaring is na 2 kinderen dat daar weinig aan te veranderen is en dat het ook weer over gaat. Er zijn gewoon periodes dat ze vroeg wakker zijn. En 7.30 is behoorlijk luxe hoor, ik ben ervan overtuigd dat je dat niet in de hand hebt. Sommige kinderen zijn gewoon altijd vroege vogels. Het gebeurt hier misschien 1x per 2 maanden dat het 7.00 is, dat is al enorm uitslapen voor mij ;)
 
Terug
Bovenaan