Baby 11 weken slaapt slecht en drinkt niet volledig

<p>Beste ouders, Sinds 11 weken ben ik voor het eerst moeder van een kleine wonder. Het is een heerlijk kind die bijna altijd vrolijk is. Ik merk helaas dat ik de afgelopen tijd het niet meer zo zie zitten. Dit heeft te maken met zijn slaap en drink gedrag. Sinds mijn kleine geboren is was hij al een slechte slaper. Hij slaapt erg licht en schrikt overal wakker van. Dit was ook de kraamverzorgen opgevallen. In de eerste weken had hij ook veel darmkrampjes, waardoor slapen moeilijk werd. Met de tijd dacht ik dat we de goede kant op gingen. Overdag duurde de slaapjes netjes rond de 1 a 2 uur en s’nachts kwam hij helaas bijna elk 2 uur voor voeding. Als hij een keer 3 uur sliep kon ik een gat in de lucht springen. De laatste tijd gaat het bergafwaarts. Hij slaapt overdag verschrikkelijk slecht max 15 minuten en wordt dan weer wakker. Wij wiegen hem in slaap (wakker in bed leggen lukt al helemaal niet) en als wij hem op zijn bed leggen wordt hij wakker. Zo kan ik uren doorgaan met wiegen en dan weer in bed en dan weer oppakken etc etc. Als hij bij ons in bed ligt slaapt hij gek genoeg wel goed (gister nacht 4 uur lang!), maar dat wil ik ivm de veiligheid eigenlijk niet meer doen en hem leren in zijn eigen bed te slapen. Op papa’s borst vindt hij het ook heerlijk, maar het is voor ons slopend om hem elke keer op de borst in slaap te houden, want zodra we hem wegleggen wordt hij weer wakker. Daarnaast drinkt hij weinig per keer, waardoor ik op de 12 voedingen zit ipv 6 of 7. Ik ben dus de hele dag bezig met voeden en in slaap wiegen, oppakken, weer wiegen, neerleggen etc. Hij zou volgens de consultatiebureau rond de 120 cc moeten drinken, maar hij drinkt maximaal 90. Wanneer hij borstvoeding krijgt valt hij na 6 a 7 minuten weer in slaap of draait zijn hoofd weg. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Hij wordt bij elke slaap wel ingebakerd.  Daarnaast heb ik geprobeerd de voedingen te rekken tot 3 uur, maar omdat hij elke keer maar half vol zit heeft hij snel honger en krijst hij de boel bij elkaar. Laten huilen werkt helaas ook niet want hij stopt niet mer huilen en mijn hart laat het ook niet toe. Ik hoop dat er ouders zijn die hetzelfde hebben meegemaakt en mij van tips kunnen voorzien of in ieder geval kunnen zeggen dat het weer goed komt, want ik kan het niet meer. Ik voel me ook zo onzeker als moeder.  Groetjes</p>
 
Onze dochter is morgen 11 weken. 's Nachts slaapt ze in haar eigen bedje. Na de ochtendvoeding gaat ze in principe weer terug naar bed en na de voeding daarna ga ik haar wassen, aankleden en dan gaan we wandelen. Vervolgens slaapt ze een paar uur in de kinderwagen. In bed hoef ik dan niet te proberen, want dat pikt ze niet. Ik krijg haar vanaf halverwege/einde van de middag tot de laatste voeding rond 22.00 uur niet meer in haar eigen bed. Wel hazenslaapjes tijdens het wandelen, in mijn armen of in de box. Eerlijk? Als ze maar slaapt. 's Nachts in haar eigen bed vind ik belangrijk. Op de dag neem ik er genoegen mee dat ze in de kinderwagen slaapt of op een andere plek (ja, ik blijf het bedje proberen). Is de kinderwagen voor jou ook een optie?
Is er al eens naar de techniek van je kindje gekeken voor wat betreft het drinken? Is dat wel goed? Ik zou zeker de voedingen niet rekken. Misschien kan hij gewoon niet meer dan 90 cc op ?‍♀️
 
Regelmaat aanbrengen in de dag zal wellicht helpen! Wakker-luier doen-voeden-even knuffelen-spelen in de box-op bed bij eerste signaal van moe.
Mijn dochter is ook 11 weken en inbakeren en regelmaat heeft ons ‘gered’.  Hier zijn we een week of 5 geleden mee begonnen. In het begin had ze nog steeds korte slaapjes, maar inmiddels slaapt ze 2 keer 2-3 uur overdag! En dan nog een kort slaapje aan het einde van de dag.
Daarvoor liepen we er net zo bij als jij beschrijft; oververmoeid, rondsjouwend met onze baby, die ook oververmoeid was.
Het boek ‘baby in een droomritme’ beschrijft heel mooi hoe je dit aan kan pakken. Slapen zonder huilen.
Je baby zal weinig drinken omdat hij moe is, wordt eerder wakker omdat hij honger heeft en zo zit je in een spiraal waar je zonder beter slapen niet uitkomt.
Hopelijk kom je eruit, want het is echt niet leuk en heeel vermoeiend. Wij hebben echt een ander kind. Veel blijer, rustiger en huilt nauwelijks meer!
 
Ik herken jouw problemen heel sterk. Mijn zoontje heeft verborgen reflux en lichte koemelkallergie. 
Hij krijgt nu nutrilon pepti en hij drinkt na een paar dagen goed, voldoende en kan langer tussen voedingen. Daarvoor was het steeds te weinig drinken, slecht slapen en bleef hij heel lang op 8 voedingen per dag.
Ik lees dat jij borstvoeding geeft dus misschien proberen tijdelijk jouw dieet aan te passen? Dus geen zuivel meer etc. Wellicht dat dit helpt.
 
Terug
Bovenaan