Baby (11 weken) weigert fles en af en toe ook de borst

<p>Lieve mede-ouders,</p><p>Ik plaats eigenlijk nooit een berichtje op het forum, maar nu zit ik wel met de handen in het haar. Onze dochter van 11 weken oud weigert sinds een paar weken de fles (gekolfde melk). We zijn begonnen met af en toe een flesje vanaf dat ze 4 weken was. Het ging een paar weken redelijk oke, maar sinds ongeveer 3 weken geleden wordt ze hysterisch als we de fles proberen te geven. We hebben meerdere flessen en spenen geprobeerd, ik heb de fles gegeven, mijn man, mijn moeder en de begeleidsters op het kdv (we hebben nu 2 wen-ochtenden gehad). Niets werkt so far.. </p><p>Ik maak me extra zorgen omdat ze na het oefenen met de fles steeds vaker de borst weigert. Soms een uur, soms wel een halve dag. En dat terwijl ze sowieso al wat achter blijft in haar groei. </p><p>Vanaf volgende week begin ik weer met werken en gaat onze dochter drie dagen naar de opvang. </p><p>Ik kan één week halve dagen werken of heen en weer fietsen om te voeden, maar daarna wordt dat heel erg lastig. </p><p>Hebben jullie misschien tips over hoe dit aan te pakken? </p><p>Bij voorbaat heel veel dank! :) </p>
 
Ik snap precies hoe je je voelt. Mijn dochtertje was ook een flessenweigeraar. Ook vanalles geprobeerd, maar niet aan de fles te krijgen. 
Toen ik ging werken werd ik regelmatig gebeld dat ze er niet meer inkregen dan 30 ml op een hele dag. Mijn dochtertje dronk gewoon haar ergste dorst weg en wilde verder niets weten van de fles. Ik voelde me ontzettend rot en de leidster ook omdat ze liters borstvoeding door de gootsteen hebben gespoeld. Op een gegeven moment heb ik gevraagd om me hiervoor niet meer te bellen, ik kon me niet meer concentreren op mijn werk wetende dat mijn dochtertje weinig had gedronken. Verder was mijn dochtertje de vrolijkheid zelve. Alsof ze wist dat zeuren om eten niet hielp.
Ook ben ik een paar keer naar het dagverblijf toegegaan om haar te voeden. Maar het stomme was, dan weigerde ze mij ook. Ze beet me gewoon zo klein als ze was. 
Ik bedacht me naar dat ze het later op de avond en in de nacht wel zou inhalen. Niet leuk natuurlijk, maar het was niet anders. Daar stelde ik me maar op in. 
De grote verandering kwam toen ze oud genoeg was voor pap. Eten van een lepeltje vond ze fantastisch!!! Dus borden pap zijn er vanaf toen ingegaan. Koud, dat wel, want anders wilde ze het niet en werd de pap te dun door de borstvoeding. 
Met 6 a 7 maanden hebben we besloten de flessen definitief de prullenbak in te gooien. 
Ook zijn we haar gaan leren drinken uit een bekertje (eerst Difrax oefenbeker, later de munchkin 360). 
Ik heb dus geen echte oplossing, maar wil je wel een beetje geruststellen. Het komt goed, hoe dan ook, hetzij met wat kopzorgen, ze redden het wel. Mijn dochtertje is nu een heel gezonde dreumes met een sterke eigen wil (nog steeds) en ik heb geen flessen hoeven afleren (ieder nadeel heb zijn voordeel). 
Het moeilijke was wel dat ik dus nergens langere tijd heen kon, ze was in de nacht afhankelijk van mij. 
Het komt goed, echt
 
Beste gebruiker11771, dank voor je uitgebreide en tegelijkertijd vervelende als opbeurende boodschap haha. Fijn om te weten dat er meer mensen met dit probleem struggel(d)en en dat het bij jullie uiteindelijk helemaal goed kwam. 
Ik blijf ondertussen hopen dat onze dochter de fles uiteindelijk wel zal accepteren en ben inderdaad ook heel benieuwd hoe haar eigen willetje zich de komende maanden/jaren zal ontwikkelen xD 
 
 
Meld je op facebook bij het borstvoedingsforum.. Daar zitten allemaal mama's die BV geven en ook een hoop met flesweigerraars. 
 
Misschien heb je het al geprobeerd, maar bij ons hielp het om te spelen met de temperatuur. Mevrouw werd opeens erg kritisch, het moest perse warme melk zijn en zeker niet lauw. Op een gegeven moment zelfs halverwege het voeden de fles weer op moeten warmen. Begon ze ook te doen bij 11 week, dus misschien het proberen waard.
 
Terug
Bovenaan