Baby 11w opeens korte dutjes+veel huilen

Mijn dochtertje van 11 weken deed het altijd super. Sliep goed, drinkt goed (alleen veel halve flesjes gedurende dag dus veel bezig met voedingen). Snachts slaapt ze ook al best goed door. Heel af en toe komt ze nog rond 2u, maar meestal pas tussen half 5 en half 6 ergens.
Alleen ik ga over 2 weken weer werken dus proberen er beetje ritme in te krijgen, want dat was er totaal nog niet. Daarnaast probeer ik haar nu ook op haar bedje te leggen zodra ze moe wordt en dus niet meer in de box of op de bank tussen voedingskussen. Maar sinds paar dagen slaapt ze ook opeens maar 35-45 minuten per keer. Gisteren wel 5 dutjes van ongeveer 40 minuten. En sinds een paar dagen is ze ook heel huilerig. Ze moet opeens veel meer bezig worden gehouden met speeltjes of rondlopen omdat ze de boel wilt verkennen. Haar sprongetje heeft ze dus al gehad, want sinds 2 weken verkend ze de wereld opeens veel meer en heeft ze interesse in speeltjes.
Ik word er af en toe beetje moedeloos van. Ik kolf ook nog alles af en dan met die korte dutjes en veel gehuil kom ik nergens meer aan toe! Iemand enig idee wat dit kan zijn en of ik er iets aan kan doen?

Ja lastig he soms? Ik hou me er maar bij dat goed slapen in de nacht het belangrijkste is. Onze baby is nu 9 weken, maar ik ben ook al begonnen omdat ik nog maar 1 week verlof heb. In ieder geval slaapt hij nu 1 à 2 slaapjes goed op zijn eigen kamer. Ik ga er ook iedere dag even uit en dan slaap hij vaak in de wagen. Gisteren zijn we bij oma geweest en daar lukte 1 kort slaapje in haar wiegje. Eigenlijk zit hij nu tussen 3/4 slaapjes in. Het is nog vreselijk onregelmatig daardoor. Ook soms 40 minuten maar vandaag sliep hij ook weer ruim 2 uur in de wagen. Hij sliep daarna nog van 2-3 en toen niet meer Maar door die korte slaapjes is het voor hem lastig vol te houden tot 7 uur bedtijd. Hij was erg huilerig, maar wilde ook niet slapen in de Draagzak of zijn bedje. Hij had toen maar even bij papa op de borst geslapen. Het is nog zo lastig en de kleintjes hebben nog zoveel nabijheid en contact nodig. Als 1 of 2 slaapjes in het bedje lukt is het eigenlijk al super knap! Zo kijk ik er tegen aan. Bij de opvang zien ze liefst een perfecte slaper, maar volgens mij zijn die babies zeldzaam…

Ach, ik werk in de kinderopvang en die 'perfecte slapers' zijn er weinig hoor! En dat is helemaal niet gek of erg. Veel babys komen tussen 10-14 weken binnen bij de opvang en we moeten ze bijna allemaal in slaap helpen en de meesten doen ook altijd dutje van 30-max 60 minuten. Uren achter elkaar slapen is zeldzaam. Dus vaak op de opvang 3 of 4 korte dutjes per dag. Ouders zeggen vaak: thuis proberen we ze dan echt weer terug in slaap te krijgen hoor met het speentje ofzo, maar in de praktijk is dat op de opvang vrijwel onmogelijk. Er slapen meerdere kinderen op 1 kamer, ze horen grote kinderen spelen en gillen. Er is zoveel geluid en prikkels dat doe baby's echt niet meer gaan slapen!

Wat ik probeer te zeggen is dat ze op de opvang heus wel wat gewend zijn. Jouw baby klinkt als een heel normale baby. Die korte dutjes zijn echt normaal, en als er eens een uitschieter tussen zit van 1.5 uur of meer dan heb je gewoon geluk :) Op de opvang zijn we soms hele dagen bezig om baby's in slaap te krijgen en ze slapen ook geregeld in de wagen of in de draagdoek hoor. Alles is prima.

Her echte 'ritme' hoef je nog helemaal niet te verwachten, dat komt vaak pas met een maand of 5/6 als ze echt duidelijk over gaan naar 3 dutjes, en als ze met 8 maanden over gaan naar2 dutjes worden het vaak pas écht dutjes van 2x1.5 a 2 uur! Verwacht niet teveel van je kindje :)

Ja tot een paar dagen geleden sliep ze dus zeker wel 1x per dag 1,5-2,5 uur en nu dus veel korter en veel huilen tussendoor. Dus dacht misschien raakt ze oververmoeid, maar snachts slaapt ze wel gewoon goed dus dan zal het wel meevallen. Savonds sliep ze nooit voor 10u en sochtends wordt ze meestal pas tussen half 10 en half 12 wakker..echt een avondmens. Is sochtends voor mij wel lekker, maar als ik ga werken is het toch wel.lekker als ik na mijn werk niet nog hele avond met haar bezig ben ? Maar heb haar nu beneden in mijn armen in slaap laten vallen en na 50 minuten pas in haar bedje gelegd en ze sliep dus om 9u al en nu bijna 2u later nog steeds! ?? Zal ze vannacht wel eerder komen maarja, wel lekker weer even avondje voor mezelf..

Herken me heel erg in joi verhaal ! Onze baby is 7 weken en idd als ik 1 slaapje haal in bed ben ik al blij.. ik denk iedere x wat doe ik fout. Maargoed niets dus denk ik haha

Zeer herkenbaar!
onze dochter is nu 13 weken en wij hebben exact dezelfde situatie aan de hand. Dacht ook eerst aan een sprongetje, maar duurt hier al langer dan 2 weken. Begin nu al te denken dat ze op tandjes aan het werken is.. Heel huilerig, moeilijk eten, moeilijk slapen (overdag), alles is maar voor 10 minuten leuk en ze lacht ook veel minder. Wat voor ons wel goed helpt is rondwandelen.. in de draagzak of de kinderwagen. Ik snap heel goed dat je er moedeloos van wordt, maar weet dat dit maar tijdelijk is en het heus wel weer goed komt!

Terug
Bovenaan