Baby 12 weken drinkt nooit fles leeg.

Hallo.

Mijn dochtertje is op deze moment 2,5 maanden oud.
Tot voor kort heeft ze uitsluitend borstvoeding gekregen en dit sinds een aantal weken uit een flesje.
Sinds vorige week zijn we overgestapt op kunstvoeding. Omdat er een vermoeden is van verborgen reflux werd ons een AR melk voorgesteld. Op deze moment gebruiken we nutrilon AR 1. Dit leek goed te gaan maar sinds een aantal dagen heeft onze dochter veel meer last van krampen.

Daarnaast moet ze van de dokter ook meer melk per keer drinken en mogen we nog maar max 6 voedingen per dag geven. Echter drinkt onze dochter nooit haar fles van 120ml (met 4 scheppen) uit. Drinkt vaak maar rond de 80ml en soms zelfs wat minder.
We laten max 4u tussen. Echter geeft ze heel slecht aan om dan honger te hebben. De eerste minuten drinkt ze goed door aan de fles. Maar dan stopt ze. Of ze valt in slaap of ze weent omdat ze krampen heeft of ze duwt gewoon met haar hand de fles weg of draait met haar hoofdje. Hierdoor krijgt ze volgens ons ook veel te weinig melk binnen.

Haar gewichtstoename is altijd al zeer gestaag gegaan. Waardoor dit toch een puntje van stress is voor mezelf omdat ze zo traag bij komt.

Is dit herkenbaar? Hebben jullie eventueel tips?
 
Onze dochter dronk ook zelden haar fles leeg. Heeft vrijwel geen babyvet. Zijn er een jaar lang mee bij de kinderarts geweest. Na diverse testen uiteindelijk de conclusie dat het vermoedelijk gewoon genetisch is.
Zou eerder juist vaker een voeding aanbieden als ze maar zo weinig per keer wil. Maar als ze echt genoeg heeft werkt dat ook niet natuurlijk.
Als zo overduidelijk wegdraaid, is dit een heel duidelijk signaal. Niet forceren. Kan zijn omdat ze genoeg heeft, maar kan ook betekenen dat melk verkeerd valt.
Als ze niet genoeg heeft merk je dat heel snel. Hongerhuil klinkt als startmotor. Anders heeft ze gewoon genoeg.
 
Ik zou vaker kleine beetjes aanbieden. Wij hebben achteraf waarschijnlijk door alle adviezen ook een huilbaby gehad door honger en wij ons maar overal aan houden qua adviezen.... voel me er jaren later nog schuldig over!
 
Hi, hebben wij ook gehad. Drinkt ze wel goed qua techniek? Ondanks dat mijn dochtertje volledig flesvoeding kreeg heb ik wel een lactatiekundige mee laten kijken omdat ze niet netjes dronk. Op advies van haar de Lansinoh fles aangeschaft en hier dronk ze veel beter mee. Qua hoeveelheid, je baby kan zelf heel goed aangeven wanneer het genoeg is al kan dit als ouder mega frustrerend zijn! Je kunt met deelvoedingen werken waarbij je eerst een deel geeft en een uur later de rest. Bijv start dag 07u volledige voeding, 10.00 u deelvoeding, 11.00 u restant deelvoeding, 14.30 volledige voeding, 17.00 deelvoeding, 18.00 u restant deelvoeding. Soms drinken baby'tjes dan in totaliteit wat meer. 
 
Volg je dochter in wat lukt. Houdt daarbij het advies van de arts in je achterhoofd, maar wat niet gaat, dat gaat niet. Sommige kindjes drinken nu eenmaal vaker kleine beetjes en andere kinderen drinken minder vaak, maar grotere hoeveelheden. 
Bij flesvoeding zie je wat een kindje drinkt, dat maakt dat je vaak meer controle wil uitoefenen. Nog een beetje meer melk, want het flesje is nog maar half leeg. Bij borstvoeding zie je dat niet en dat maakt sommige ouders onzeker, maar andere geeft dat juist rust. 
Mijn kinderen zijn al ouder (zoon van 7 en dochter van 4), maar het zijn andere eters. Zoon heeft genoeg aan 3 flinke maaltijden per dag, dochter wil het liefst 6 x een beetje. Ze zit nu eenmaal sneller vol. Ook bij de flessen merkten wij verschil. Zoon dronk met gemak flessen van meer dan 250 ml. Dochter dronk met veel pijn en moeite max 80 ml. Zij kreeg tot bijna een jaar nog 2 nachtvoedingen. Zoon had dat al niet meer nodig toen hij 4 weken was. Zoon dronk ook gulzig aan de borst en wel 40 minuten lang  dochter was na 7 minuten max wel klaar met de borst. Ieder kind is anders en je kan het wellicht wat sturen of ergens naartoe werken, maar niet forceren. Dat geeft alleen maar een gefrustreerde ouder en een gefrustreerde baby. 
 
Terug
Bovenaan