baby 14 maanden eten met afleiding

<p><span style="color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif;">heeft iemand hier tips ? mijn dochter van  bijna 14 maand is op dit moment heel lastig met eten, ik moet elke keer veel speel goed of tablet met filmpje aan haar geven tijdens eten, anders drukt ze gewoon het lepel weg. zelf laten eten duurt echt heel lang en gooit ze het eten alleen maar op de grond. stukjes fruit of koekje gaat ze wel eten. melk ook hier lastig. ik gebruik nog opvolgmelk 2 van Hero nutrasense, want gewone melk wil ze echt niet drinken. haar schema nu :</span></p><p>06.30 fles 150/5</p><p>07.30 havermout pap 20gr met 100 kokosmelk (dit moet ik ook altijd in een pan koken, anders wil ze niet eten)</p><p>09.00 stukjes fruit</p><p>11.30 brood (wil ze maar 1 boterham ook met moeite)</p><p>13.00 fles 120/4 ( als ze brood wil niet eten geef ik fles, maar meestal weigert ze dit fles)</p><p>5.00 tussendoor (koekje of fruit)</p><p>17.00 warm eten ong 170gr (ook moet met moiete)</p><p>19.00 fles 120/4 laatste tijd ook maar rond 80cc gedronken.</p><p> </p><p>denken jullie dat ik te veel eten geven ? of juist te weinig?</p>
 
Ik vind het vrij veel. Vooral fles om 6.30 en om 7.30 havermoutpap is 2x ontbijt!! 
Mijn dochter is 13 maanden. Ze drinkt ook nog 2 flessen, omdat ze daar echt om vraagt en ik het nog wel een fijn begin en eind van de dag vindt.
Warm eten gaat ook moeizaam en ze eet maar 100 gram, met veel afleiding maar dat hoort ook bij de leeftijd! Ze mag van mij wat speelgoed of kartonnen boekjes aan tafel, maar de tablet gaat tijdens het eten niet aan.
Haar schema: 
7.00 150cc opvolgmelk en een halve boterham
10.00 fruitsap
12.00 1 boterham en gewone melk
15.00 koekje o f rozijntjes ofzo
17.30 groente 100 gram en yoghurt 
19.30 150cc opvolgmelk.
Als brood eten zo moeizaam gaat, zou ik die havermoutpap als lunch geven. En gewoon nog maar 2 flessen, alleen om 7.00 en 19.00. Als ze die niet leeg drinkt is het niet erg, flessen zijn na 12 maanden geen must meer en je kindje geeft zelf aan wanneer ze ze niet meer wilt (wat ze blijkbaar nu ook al doet) 
Ze hebben na hun eerste verjaardag veel minder nodig en dat zal je de komende maanden wel merken. Ze eten zich het eerste jaar heel vol en het tweede jaar is de behoefte aan eten veel minder, ze hebben echt veel minder nodig en worden kieskeurig. Heel normaal gedrag voor je mini-dreumes, maar idd soms wel frustrerend ;)
 
Best vewl krijf ze die van mij7 maanden krijft
Ochtend 6 of half 7 fles 150 cc plus 3 scheppen
Daarna 8 uur brood
10 uur fruit
1230 brood
Tusswndoor kowkjw soepstenngel  fles 150 2 scheppen 
Avond wten 4 grote eetlepwls heel bakje vol meet niet af eet helemaal op soms niet
En avond fles met pap 350 cc
Flwssen ochtend middag gaan niet op is voor vocht  ook
En water 
Daarnaast dit heeft sie van mij nodig zeker laatste fles ivm kruipen met 5 maanden en al staan en half proberen t elopen
 
Mijn dochter is 14 maanden en geen briljante eter, maar wel heel tevreden, dus de hoeveelheid maak ik me niet druk om. Hier is zelf eten echt de oplossing voor al het gedoe aan tafel. En nee, dat is niet praktisch en zeker niet snel, dus vaak maak ik haar ‘normale’ eten (groente + koolhydraat + vlees/ei/vis) en daarnaast nog droog aardappel/pasta. De droge dingen eet ze zelf, tussendoor schep ik haar echte eten naar binnen. Zij blij, wij blij. Meestal bedenkt ze halverwege dat het met saus (groente) lekkerder is en gaat ze vol overgave de stukjes aardappel of pasta een voor een in het andere bakje scheppen met een lepel en zoals je kunt bedenken duurt dat heeeeel lang, wat mij de tijd geeft om tussendoor het eten naar binnen te schuiven. 
Liefst beperken we speelgoed aan tafel en een tablet of telefoon doen we al helemaal niet, omdat we haar willen aanleren dat je aan tafel aan het eten bent en met elkaar bent. 
 
Hier is ook zelf doen de oplossing voor gedoe aan tafel. Wij gebruiken hiervoor t munchkin bestek(vork en lepel), in het begin gewoon leeg bordje/bakje. Nu is hij  14 maand en prikt stukjes zelf aan z’n vork en stopt ze in z’n mond. De rest van z’n eten geven we dan gewoon tussendoor. 
schema hier is:
7-8 papfles
10 fruit
12 1-2 boterhammen + beker melk
15 koekje
17-18 avond eten met ons mee + bakje yoghurt
 
tussendoor elke keer drinken water en soms wat diksap, soepstengel
 
Hier is zelf doen ook vanaf het begin een succesformule geweest. Duurt lang en wordt een grote puinzooi, gooit inderdaad alles op de grond en speelt er veel mee, maar eten zal hier nooit een strijd worden. Dat werkt alleen maar averechts. Eten moet vooral leuk en gezellig blijven toch?
Ik zou haar lekker zelf laten aanmodderen en niet te druk over maken :) 
 
M. is 15 maanden en ik herken wel veel.
Ik probeer (amai, en dat is niet makkelijk) me niet te veel op te jagen in de hoeveelheid. Wij beslissen wat en wanneer hij eet, M. beslist hoeveel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we hem niet kunnen stimuleren of aanmoedigen. 
Wat bij ons het beste werkt: zelf ook eten, en liefst nog hetzelfde als hem. Monkey see, monkey do! Het is natuurlijk het handigst om eerst zelf te eten, of hem eerst eten te geven, maar het is gewoon het gezelligst als we allen samen rond de tafel zitten. En dan wil hij liefst ook gewoon proeven van wat wij eten... en dat vind ik eigenlijk wel heel leuk.
Los hiervan: oja... knoeien... leuk!! (voor M. :D)
 
 
Terug
Bovenaan