Baby 14 weken komt overdag moeilijk in slaap

Goedenavond,

Ik heb al veel meegelezen op het forum, maar merk dat ik nu toch zelf met een vraag/herkenning zit. Wij hebben een zoontje van nu 14 weken oud en een zoontje van 3,5 jaar oud. Ons jongste zoontje heeft veel nabijheid nodig, wat natuurlijk begrijpelijk is bij zo’n klein mannetje. Onze oudste zoon heeft dit ook gehad toen hij zo klein was. Beiden heb ik ze veel gedragen in de draagzak. Onze oudste zoon kon ik daarnaast echter ook in de kinderwagen of liggend op ons laten slapen, in zijn eigen bedje heeft zeker tot 3/4 maanden geduurd. Dit gedaan door elke dag het ochtendslaapje in zijn bed te proberen wat uiteindelijk kon worden uitgebreid.

Onze jongste zoon vecht overdag echt tegen zijn slaap en komt dan ook moeilijk in slaap. Dit lukt eigenlijk alleen in de draagzak en ook dan moet hij soms voordien nog een poosje huilen voordat hij zich overgeeft. Het lukt verder niet om hem ergens anders te laten slapen. Gezien hij nu bijna 7 kg weegt begint dit vrij zwaar te worden en ik maak me er vooral zorgen over hoe dit moet als ik weer moet gaan werken. Mijn moeder komt dan oppassen maar ik kan van haar niet verwachten dat zij hem de hele dag in de draagzak draagt.

Ik heb op zich verder een redelijk ritme met borstvoeding en slaapjes in de draagzak (voor zover dit gaat met 3 maanden) en probeer me ook aan de wakkertijden te houden. Daarbij probeer ik het ochtendslaapje eerst altijd in zijn wiegje te doen op onze slaapkamer, maar dit is nog nooit gelukt. Hij begint eigenlijk al direct te huilen als ik zijn slaapzakje aan doe en de gordijnen dicht doe.. ik krijg hem in zijn bedje niet rustig.
In de kinderwagen slapen lukt ook niet, want dit mondt ook altijd uit in huilen, dit is ook het geval in de maxi cosi in de auto. Ik vraag me dan ook af of er meer ouders zijn die dit herkennen en of jullie nog tips hebben.

Bij ons werkte het ochtend slaapje dan meestal net wel. Maar misschien pakt hij bij jullie een ander slaapje dan wel goed mee? Of helemaal niets?

Het vechten tegen het slaapje is zeer herkenbaar. Bij ons had een slaapritueel in eerste instantie niet het gewenste effect. Want zodra ze begreep dat het slaapje eraan kwam was het verzet.
Hier is het na ongeveer 6 maanden opeens goedgekomen.

Bij ons werd in de auto ook het gekrijs alleen maar heftiger, dat werkte hier ook niet.
De kinderwagen werkte alleen overdag. (Hoe harder rijden en laveren hoe beter vreemd genoeg.) De lantarenpalen stoorde 's avonds te veel.

Van welke kant van de familie heeft de baby het? Vraag vooral je moeder of juist schoonmoeder even om tips, grote kans dat 1 van hen, voor hetzelfde probleem stond toen jullie nog klein waren.

Terug
Bovenaan