Baby 16 weken slaapt ineens niet meer goed ‘s nachts

<p>Hoi iedereen!</p><p>Ik ben op zoek naar inzichten en tips omtrent mijn kleine van onderhand 17 weken oud. Sinds vorige week wilt hij namelijk niet meer goed doorslapen. De slaapjes overdag gaan prima en zijn soms zelfs best flink, maar vanaf de avond is het een en al huilen als hij uberhaupt naar bed moet waardoor we vaak tot half 10 bezig zijn met hem in slaap te krijgen.</p><p>als hij dan eenmaal slaapt ‘moeten’ we hem nog wakker maken voor een late voeding maar dat vind hij natuurlijk echt niet leuk. De reden dat we dit doen is omdat het voorheen wel werkte en daardoor tot ongeveer 6 uur bleef slapen.</p><p>na de late fles valt hij wel weer gauw in slaap maar wordt nu ineens weer wakker om 4 uur en soms ook om half 2. We geven hem dan vaak even een speentje maar begint ineens met brullen waardoor we hem dan toch een flesje geven omdat ie honger schijnt te hebben.</p><p>nu vroeg ik me af of ons schema wel goed werkt nog voor hem. Het is nu ongeveer:</p><p>7:00 180ml daarna slapen - soms wel 2 uur</p><p>11:00 180 ml en daarna weer slaapje van 1 of 2 uur</p><p>15:00 180ml klein slaapje</p><p>18:30 180ml en echt niet in slaap willen komen daarna of na 1 uur wakker</p><p>23:00 180ml</p><p>sinds 2 weken gaat hij naar de opvang dus dan klopt dat schema niet meer overdag ?</p><p>hoop dat iemand inzicht heeft in hoe dit kan en of het allemaal ok is! Dank je wel!</p>

Tsja ik denk dat het normaal is dat een kind van goed slapen toch ineens weer naar slecht slapen kan en andersom. Door sprongen of tanden of ziekte of drukte overdag of gewoon zomaar.. wakker maken voor een late fles hoeft op zich niet meer denk ik. Maar buiten dat.. ik denk dat je er niet zoveel invloed op hebt..

Eens met bovenstaande. Dat kindjes eenmaal doorslapen betekent niet dat ze het altijd blijven doen!! Dat is zo'n verkeerd beeld wat veel mensen hebben...
De meeste kindjes gaan rond de 8 weken 'doorslapen' (zo'n 6 uur aan 1 stuk is al doorslapen, ook als dit van 19.00-1.00 is!)
Maar rond de 4 maanden is dat vaak ineens voorbij..Ik heb 2 dochters en het ging bij allebei net zo. De oudste heeft tot 9 maanden geregeld een nachtvoeding nodig gehad. De jongste is nu 6 maanden en komt ook nog voor een voeding in de nacht. Van 2-4 maanden sliep ze keurig door, daarna dus ineens niet meer.
Dit is heel normaal baby gedrag! Niks aan te doen, gewoon een flesje geven! Ze worden wakker om tal van redenen en een flesje helpt vaak om rustig verder te slapen. Je schema overdag is prima. Maar dat veranderd toch steeds bij baby's, dus pin je daar niet teveel op vast. Als hij s avonds niet wilt slapen , waarom hou je hem niet wat langer wakker dan? Op tijd naar bed komt echt vanzelf als ze ouder worden.  Mij  jongste gaat nu altijd tussen 19.30-20.30 de nacht in, maar ik pin me niet vast op 1 standaard tijd. Als ze niet moe is, werkt het toch niet en heb je alleen maar strijd en stress. Liever hou ik haar dan gezellig wat langer op schoot om te knuffelen.
Wakker maken voor een late voeding heb ik hier niet vaak gedaan. Helpt idd niks, want als ze om 23.00 dronk, kwam ze om 3.00 voor een flesje en sls ze die voeding niet dronk, kwam ze óók om 3.00. Dus dan liever zelf op tijd naar bed en we zien wel hoe de nacht loopt.
Dus mijn advies, probeer er wat relaxter in te zijn. Dit hoort er echt allemaal bij en het lijkt of alle kindjes doorslapen behalve de jouwe maar dat is echt niet zo. Hopelijk wordt het gauw beter, maar verwacht het eerste jaar en langer ook nog wel veel gebroken nachten! Het gaat vaak een paar weken goed en dan ineens weer niet.
Rijstebloem/bambix etc hielp hier trouwens ook niks om door te slapen, dus stel daar ook niet teveel vertrouwen in ;)

Dank jullie wel voor de reacties. Fijn om te lezen. En inderdaad: het lijkt wel of ieders kind doorslaapt behalve die van ons haha.
ik breng hem juist altijd naar bed als hij moe lijkt te zijn en veel gaat gapen of in de oogjes wrijft. Gisteren viel hij na een dag op de opvang bij de fles in slaap, maar eenmaal on de wieg leggen: krijsen! Het lijkt dan wel alsof hij gewoon niet alleen in de kamer wilt liggen of zo. Dus vind het daarom lastig: bang dat hij niet genoeg slaapt.

Welkom bij de 4 maanden slaap regressie! 
kun je helemaal niks aan doen en moet je overleven haha.
Hier begon het ook met 15 weken en duurde tot 20 weken, ze slaapt nu net weer een week door zoals ze altijd deed.
Tot die tijd gewoon je oude schema aanhouden en doen zoals je altijd deed. Want als je gaat rommelen word het nog erger, ik spreek uit ervaring haha!
Gewoon lekker een speen geven als ze wakker word, of eventueel een klein flesje 60 of 90 als ze echt niet wilt slapen.
Sterkte! Het komt goed 

Hi, wij zitten op 7-11-15-18-21. 
Als wij de laatste fles pas om 23 uur geven dan komt ze weer om 04 uur. En als we hem om 21 uur geven, dan slaapt ze van 22 tot 07.
Je kunt het altijd een keer uitproberen? Wie weet werkt het voor jullie ook. 
Succes! 

Nog als aanvulling, van 19.30 tot 20.15 slaapt onze dochter. Daarna is ze wakker en doen we haar in bad (of we wandelen een rondje buiten). Dan krijgt ze om 21 de fles en lezen we een kort verhaaltje voor. Daarna gaat ze naar bed. Meestal ligt ze er rond 21.30-21.45 in.

Wat grappig dat we dit toevallig nu sinds drie dagen ook zijn gaan doen. Ik merkte inderdaad dat die late 23:00 fles niks uithaalde. Nu doen we ervoor zorgen dat hij zijn 5 flesjes voor 22:00 binnen heeft en het lukt best goed!
meetal krijgt hij dan rond 20:30/21:00 zijn laatste fles en gaat dan rond 22:00 slapen. 'S nachts wel nog wakker worden maar met een speentje steeds geveb houd hij het vol tot 7:00.

Terug
Bovenaan