Baby 2 nachten p/w bij opa en oma?

<p>Hi lieve moeders, vaders, lotgenoten,</p><p>Ik ben begin november bevallen. 1 februari moet ik weer aan het werk, maar ik heb geen kinderopvang kunnen vinden (ondanks dat ik mij in april (!) al op 3 creches heb ingeschreven). Bizar die wachtlijsten hier in amsterdam! Maar dat even ter zijde. </p><p>Ik heb gelukkig een hele lieve moeder die net met pensioen is en wel op maandag en dinsdag wil oppassen. Ze woont echter wel aan de andere kant van het land. Nu heeft ze voorgesteld dat ze mijn zoontje op zondagavond komt ophalen, en dinsdagavond terug brengt. Dat is helemaal fantastisch natuurlijk.</p><p>- Hiermee is ons opvangprobleem grotendeels opgelost.</p><p>- ons zoontje wordt super veilig en liefdevol opgevangen.</p><p>- Mijn moeder kan gewoon lekker thuis haar ding blijven doen en</p><p>- mijn vriend en ik krijgen 2 avonden/ nachten aaneengesloten voor onszelf. </p><p>Maar wat ik me afvraag: zijn er ook zwaarwegende nadelen aan deze regeling waar ik rekening mee moet houden? Is het bijvoorbeeld slecht voor de binding om je kind 2 dagen/nachten per week niet bij je te hebben (hij is dan nog maar 3 maanden oud)? En hoe erg is het dat hij 2 dagen in een andere omgeving doorbrengt? (Dit nog los van de vraag of ik hem wel 2 nachten kan missen, dat moeten we nog uitproberen). </p><p>Ik ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop en misschien ervaring hiermee!? Alvast bedankt voor jullie adviezen!</p>

Hey! Ik denk dat het voor je band met je kindje geen kwaad kan hoor, maar vraag je wel af of je het zelf echt ziet zitten! Mijn partner en ik hebben toevallig vorige week besproken dat we vanaf dit voorjaar onze zoon wel een nacht per week naar mijn ouders willen gaan brengen. Dit lijkt ons wel mooi, om één avond per week echt samen te zijn (net als wat jij zegt) en ook goed voor mijn zoon z'n band met zijn opa en oma. Daarbij is 1 nacht niet nog steeds 6 nachten wel, dus prima.
Maar mijn zoontje is inmiddels bijna 6 maanden en zal dan bijna 9 maanden zijn. Ik vond hem met 3 maanden nog zo klein! Ik had het toen echt nog niet gekund, ook omdat er nog zoveel verandert en ik ook graag even rustig wilde wennen aan werk/baby/relatie balans (wel af en toe logeren, maar niet een vaste avond per week). Stel jezelf de eerlijke vraag of je het écht ziet zitten en als je het gevoel hebt te twijfelen, wacht er dan nog even mee. Is het bijvoorbeeld een idee dat jouw moeder bij jou komt logeren, of is daar geen plek voor (wij wonen ook in Amsterdam dus ken de grootte van de gemiddelde woning hier ;))?
Ik denk verder niet dat het veel kwaad kan. Hij gaat zich dan naast aan jullie ook veel aan jouw moeder hechten en die omgeving is hem snel genoeg vertrouwd (mijn zoontje herkende het kdv ook al snel). Misschien zou ik wel de eerste keer het iets korter doen en even rustig opbouwen.
Wat bizar dat er geen plek is bij creches in de buurt zeg! Wij wonen ook in Amsterdam en idd moesten ons al heel vroeg aanmelden, maar ongeveer op het moment dat ik weer moest werken was er precies plek (een week langer verlof heb ik moeten nemen). Is er ook geen zicht op een plekje? Bij ons was er bijv eerst 2 dagen plek en nu gaat hij inmiddels 3 dagen sinds deze maand.

Persoonlijk zou het mijn voorkeur niet hebben, ik vind 2 nachten best veel. Maar ik snap dat je weinig andere opties hebt en dat dit wel een hele fijne oplossing is! 
Nood breekt wet denk ik... dus ik zou het misschien maar doen. Wat moet je anders? Lief dat je ouders dit aanbieden. En zodra er plek is op een kinderdagverblijf , kun je er weer mee stoppen denk ik?
Als ik een dag werk, vind ik het heerlijk om even weg te zijn bij mijn 2 dochters, maar na een dag rij ik heel snel terug naar huis omdat ik ze toch zo gemist heb! 2 Nachten en 2 dagen lijkt me erg lang, elke week! 
Denk er goed over na hoe je ouders omgaan met zijn ritme, in 2 dagen kunnen ze een hoop in de war gooien.. praat hier goed over. En hoe ver is het rijden? Mijn ouders wonen bijna 2 uur bij mij vandaan, maar 2 uur met een baby in de auto is soms nogal een uitdaging. De ene keer slaapt ze 2 uur, de volgende keer is het een drama reis. Denk goed na over hoe je dat voor je ziet, want elke week heen en weer is een flinke rit voor je kleintje. En als hij ouder wordt en minder gaat slapen wordt het alleen maar moeilijker is mijn ervaring!
Over hechting zou ik me niet zoveel zorgen maken, als je kindje nog 5 volle dagen gewoon bij jou thuis is. Grote kans dat hij een goede band krijgt met opa en oma, maar dat is toch super fijn? 
Succes met je keuze en hopelijk is er gauw een plekje op een kdv vrij!

Heej, 
doordat ik sochtends om 7:00 begin slaapt onze dochter ook de avond van te voren bij mij ouders. Scheelt sochtends een hoop stress en dochterlief kan gewoon uitslapen. Dit is bij ons ook altijd 2 dagen in de week zo. 
ik voelde mezelf in het begin ook schuldig maar nu zijn we ruim een jaar verder en iedereen geniet ervan en het werkt heel fijn. 
onze dochter is ook nog nooit eenkennig geweest en slaapt overal prima, ik denk dat dat hier ook zeker mee te maken heeft 

Tja heb je een andere keus?
Denk dat het voor de hechting wel meevalt hoor! Volgens mij hecht een kindje zich echt goed aan drie personen en het is een tijdelijke oplossing totdat er plek is op kdv toch? 
Ideaal zou ik het niet vinden maar dat ligt meer dat ik Mn kindje zo zou missen. Of je zou misschien onbetaald verlof kunnen nemen. Succes!

Super bedankt voor al jullie reacties! Ik ben een beetje gerustgesteld (wat betreft het bindings-vraagstuk). Dit weekend gaan mijn vriend en ik een weekendje weg en slaapt de kleine man voor het eerst alleen bij mijn ouders. Ben heel benieuwd hoe hij (en vooral ik) dat ga vinden. Fingers crossed dat het niet te erg is;) haha 

Terug
Bovenaan