Baby 2 weken bijna hele dag aan borst

Vanaf het begin duurt een voeding al erg lang, vaak 1 tot 2 uur, soms met een kwartier ertussen. Vooral de ochtend en de avond ligt hij bijna de hele tijd aan de borst. Hij groeit goed en heeft genoeg plas en poep luiers. Hij is nu bijna 2 weken. Ik kom verder bijna nergens aan toe en heb ook nog een peuter rondlopen die ook aandacht ed nodig heeft. Wie heeft voor mij een tip? Ik overweeg om over te gaan op flesvoeding. Voor een lactatiekundige ben ik helaas niet verzekerd.
 
Hoi,
Kan het zuigbehoefte zijn? Dan wil hij eigenlijk niet echt drinken maar alleen zuigen. Dan helpt een speentje misschien. 
Via onze verloskundige praktijk kan ik gratis van hun lactatiekundige gebruik maken. Misschien kun je nog navragen of dat bij jullie ook is.
sterkte! 
 
Dat klinkt herkenbaar! Hiermee worstelde ik ook de eerste weken. De oplossing was de Avent speen van Philips voor de enorme zuigbehoefte. Nu heeft hij een voorkeur voor de Bibi speen. Na een tijd zag ik het verschil tussen honger en zuigbehoefte. Bij echt honger maakt hij smakgeluidjes, tongetje uitsteken en veel trappelen en daarna ontroostbaar huilen. De signalen van zuigbehoefte zijn zoeken naar een tepel en onrust. Daarnaast wilde mijn baby de eerste weken gewoon heel vaak drinken. Soms wel 15x keer op een dag. Nu is hij 8 weken en vraagt hij ongeveer 8x om voeding per dag. Het is ook mogelijk dat de kaken nog niet sterk genoeg zijn om in korte tijd alles te drinken. De eerste weken dronk m'n baby ook heel erg lang en ook langzaam. Nu drinkt hij een stuk sneller. Het wordt beter!! Borstvoeding is het beste voor een baby. Mijn advies is om nog eventjes door te zetten. Voor een baby is het ook even wennen om drinken te vragen ipv voedsel te krijgen via de placenta. 
 
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Dat klinkt pittig zeg, voedingen die zo lang duren. Je schrijft dat je baby goed groeit en voldoende plas- en poepluiers heeft, dat is in ieder geval een goed teken :)
Hoe je verder de voedingsduur kunt beïnvloeden, heeft vooral te maken met wat je waarneemt. Zeker als het gaat om een hele jonge baby, is het altijd zinvol om nog eens kritisch te kijken naar het aanleggen. Als dat net niet helemaal gaat zoals het zou moeten, lukt het je baby niet goed om effectief aan de borst te drinken en heeft hij daarom misschien meer tijd nodig om alsnog genoeg melk binnen te krijgen. De drinktechniek van je baby is dus voor een groot deel bepalend voor de duur van de voedingen en ook de melkinname. Een baby moet niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mond hebben. De tepel komt dan helemaal achterin zijn mond te liggen, tegen het zachte gehemelte aan. De mondhoeken van de baby maken een wijde hoek en zijn lippen zijn naar buiten gekruld. Zo kan hij de borst goed 'leegmelken'. Meer informatie over aanleggen vind je op de website van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: Je baby aanleggen en Hoe weet je of je baby goed heeft aangehapt. Als je tijdens het voeden een tepelhoed gebruikt, is zorgvuldig aanleggen extra belangrijk. En hier kun je lezen hoe je kunt zien of je baby inderdaad genoeg melk binnenkrijgt.
Mocht blijken dat je baby eigenlijk een grotere hap borst zou moeten nemen, dan kun je hem daar op meerdere manieren bij helpen. Je kunt bijvoorbeeld je hand gebruiken om de borst te sturen, zodat je baby over de tepel en tepelhof heen kan aanhappen. In dit filmpje doet een moeder dit voor met haar wat oudere kindje. Of je kunt je borst met je volle hand ver achter de tepelhof wat 'platter' maken (zoals je met een broodje hamburger zou doen ;-)), zodat je baby gemakkelijker kan aanhappen.
Soms is er een oorzaak waardoor het een baby gewoonweg niet lukt om goed aan te happen, bijvoorbeeld vanwege een te korte tongriem. Een baby moet zijn tong goed kunnen gebruiken (zowel opwaarts als naar buiten toe) bij het drinken aan de borst. Als dit niet lukt, zijn problemen met het aanleggen, de duur van de voedingen en de melkinname vaak het gevolg. Een te strak lipbandje kan ook problemen geven bij het drinken aan de borst. Meer hierover kun je lezen in dit artikel.
Als je kunt concluderen dat het helemaal goed zit met het aanleggen en de melkinname, dan kun je eens kijken naar wat je baby doet aan de borst. Waar je heen wilt, is dat hij de eerste borst goed leegdrinkt, zodat hij ook genoeg van de laatste, vette melk binnenkrijgt en op die manier al aardig verzadigd raakt. Vervolgens kan hij aan de tweede borst drinken tot hij helemaal voldaan is. Meestal laat een baby de borst dan uit zichzelf los.
Een borst is goed leeg als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Het is ook te merken aan het drinkgedrag van je baby; eerst maakt hij korte zuigbewegingen om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, gaat hij ritmisch met flinke teugen drinken (zuigen-slikken-ademhalen, met af en toe een pauze). Wanneer de borst aardig leeg raakt, maakt hij meerdere zuigbewegingen om daarna nog eens een slokje melk door te slikken.
Je baby moet dus echt een tijdje actief doordrinken. Als je merkt dat hij daarin terugvalt terwijl hij de borst nog niet goed leeg heeft gedronken, kun je hem aanmoedigen door borstcompressie toe te passen. In deze video kun je zien hoe dat in z'n werk gaat.
Wanneer je kunt vaststellen dat je baby de borst al wel goed heeft leeggedronken, maar hij blijft nog 'tutten' (en valt uiteindelijk misschien zelfs in slaap), dan kun je er ook voor kiezen om hem op dat moment zelf rustig van de borst te halen; misschien is dit eerder dan je tot nu toe dacht en duren de voedingen op deze manier direct al korter? Dit kun je doen door je pink voorzichtig in zijn mondhoek te leggen om het vacuüm te verbreken. Hou hem even rechtop tegen je aan om hem te laten boeren of verschoon zijn luier, zodat hij weer wat alerter wordt. Waarschijnlijk begint hij dan met hernieuwde interesse aan de tweede borst.
Hopelijk helpt deze informatie je wat meer op weg en verloopt het voeden snel beter. Mocht je toch nog twijfelen, neem dan gerust eens contact op met een vrijwilliger van de VBN. Succes!
 
Terug
Bovenaan