Baby (2 weken) met slechte drinktechniek in ziekenhuis

Hallo allemaal, ik hoop hier wat ervaringsdeskundigen te treffen. Onze zoon is 25 november geboren en al snel bleek dat zijn drinktechniek dusdanig slecht is, dat we moesten worden opgenomen in het ziekenhuis. Hij reguleert zijn zuig/slik/ademhaling slecht, waardoor hij (volgens het ziekenhuis) zo vermoeid raakt dat hij zijn flessen niet op krijgt. Met behulp van een sonde kreeg hij zijn flessen aangevuld, maar nu hij boven zijn geboortegewicht zit, voeden we op basis van minimale intake. Hij mag een deel van zijn flessen laten staan, maar als hij onder een bepaalde hoeveelheid per dag komt, krijgt hij aangevuld met de sonde.

We krijgen hulp van logopedie en fysiotherapie, maar ik vind dat onze kleine man nauwelijks vooruitgaat. Hij is wel verbeterd met drinken, maar lijkt sinds gister weer achteruit te gaan. Drinktechniek is weer super slordig en hij drinkt ongeveer 30ml per fles. Hij krijgt wel honger, maar drinkt vervolgens alsnog niet meer/beter (vaak slechter als hij gefrustreerd is). Ik begin wanhopig te worden en het vertrouwen in de aanpak te verliezen.

Zijn hier toevallig ervaringsdeskundigen? Ik overweeg inmiddels om voor een second opinion naar een ander ziekenhuis te gaan, maar welk ziekenhuis is echt heel goed met deze problematiek?
 
Heb je al geprobeerd om hem te voeden als hij op zijn zij ligt? Dat hielp ons dochtertje erg en was een tip van een lactatiekundige die nu als verpleegster in het ziekenhuis werkt. Ze kunnen dan makkelijker even ademhalen tussen het drinken door omdat de melk even in hun wang kan blijven. Ons dochtertje heeft ook twee weken een sonde gehad, maar ging na die tip genoeg vooruit. 
 
Hoe voed je hem nu?

Sowieso: ik ben geen arts/ervaringsdeskundige, dus luister vooral naar gekwalificeerde mensen. 

Dochter 1 kwam te vroeg en miste zuigreflex. Die hebben we met een pipet en rietje gevoed tot het zuigen wel lukte. Geen sonde. 
Dochter 2 had een probleem met coordinatie van ademhalen en zuigen/spugen. We waren na een paar heel enge incidenten na 2 dagen alweer op de couveuse afdeling

Ze liep blauw aan tijdens het drinken en stikte vrij letterlijk als ze ging kokhalzen. Haar saturatie zakte dan plotseling enorm. Ik weet niet of je dit herkent?
We hebben haar als volgt moeten leren drinken. 
-Liggend op haar zij, zodat de melk niet te snel naar binnen stroomt en weg kan lekken in haar wang.
-hand onder haar hoofdje zodat je controle hebt over houding en pauzes. 
-schuin omhoog, bijvoorbeeld benen op een krukje, of been over de knie.
- flesje erin, zuigen, en elke paar slokken speen in de mondhoek duwen zodat ze wel los moest laten en adem haalde. Dit volhouden tot ze rustiger dronk en de saturatie niet meer zo heftig zakte.
- vaak kleine beetjes voeden. 

Zij pikte het na een paar dagen goed op. De techniek met voeden hebben we nog tot ze 3 maanden oud was toe moeten passen bij de eerste 5 minuten drinken. Maar het ene kindje is het andere kindje niet. Ik heb me daar laten vertellen dat dit vaak gebeurt bij te vroeg geboren kindjes, maar mijn jongste kwam met 38 weken. 

Is het lip en tongriempje goed? Als een logopedist betrokken is zal dit vast gecontroleerd zijn. 
 
Mag je trouwens met hem samen liggen? Buidelen en huid op huid, goed slapen? Dat is in het ziekenhuis soms lastig als ze aan allerlei apparatuur liggen, maar kan wel enorm helpen met energie op doen. 

En je kan ook altijd een gecertificeerd lactatiedeskundige mee laten kijken. Die helpen ook met aanhappen en drinktechnieken met flessenkindjes. 
 
Terug
Bovenaan