Baby 3,5 maand starten met oefenhapjes?

<p>Onze dochter is geboren als dysmatuur baby (te laag geboorte gewicht) en drinkt al sinds het begin minder dan gemiddeld. Dit is niet per definitie een probleem, maar de laatste tijd komt ze ook onvoldoende aan. Meer drinken lukt haar niet, dit is te merken aan de speen eruit drukken met de tong, hard gaan huilen als we tóch proberen meer melk aan te bieden en spugen. De jeugdarts op het consultatiebureau heeft ons als advies gegeven om met 3,5 maand te gaan starten met oefenhapjes (nu over 2 weken). Naar mijn idee is dit nog te vroeg. Ik lees op internet veel dat het maag-darmstelsel daar nog niet klaar voor is etc. Mijn vraag is, hoe denken jullie hierover? Aan de ene kant denk ik; een arts zal het wel weten. Maar aan de andere kant ben ik bang dat het te gehaast is allemaal. Alvast bedankt!</p>

Naast dat de darmen er nog niet klaar voor,zijn. Bedenk je eens wat mensen die willen afvallen gaan eten. Je kan dus beter zorgen dat dat ee calorierijke en voedzame melk in de maag zit ipv groente/fruit. 

Vaker een klein flesje al geprobeerd? Misschien werkt dat beter dan grotere flessen 'moeten' leegdrinken? 

Collega van mij had hetzelfde ongeveer. Hun dochter wilde gewoon geen melk. Zowel bv als kv ging er nauwelijks in. Was ook een heel klein poppetje. Ook vroeg gestart met hapjes, en dat ging vanaf t eerste moment als een malle! Daar gaat het dus goed. Maar ja, wat bij de een werkt hoeft bij een ander niet zo te zijn. Volg je gevoel!

Wij zijn iets eerder begonnen met oefenhapjes maar dat kwam juist omdat ons zoontje heel erg hongerig was. Ik kon nauwelijks 3 uur tussen 180ml flessen laten. Wij mochten van het CB daarom ook wat eerder begonnen maar ons zoontje gaf zelf al echt signalen af dat hij wat meer wilde (eten uit onze mond staren, grijpen naar eten etc.). Als ze de fles niet hoeft dan zit ze misschien echt vol. Wellicht een keer een papfles proberen als laatste les? Dat vult goed en daar komt ze vast wat meer van aan.

Nee ik zou het echt nog niet doen. Wacht nog een paar weken of een maand. Volg je eigen gevoel, wat denk je, wat zegt je moederhart als je naar je baby kijkt? Dan doe je het nooit fout. 

Oefenhapjes (het woord zegt het al) is om aan smaak en structuur van iets nieuws te wennen. Of je nou begint rond de 4 maanden of later, het is in het begin slechts een paar lepels. Soms niet eens dus een fles zal het niet vervangen. Veel zal ze dan ook niet aankomen.
Wat vervelend van het huilen en spugen. Je voelt je dan zo machteloos eh? 

@Mama J: Ja dat hebben we ook geprobeerd. We voeden al meestal om de 2/2,5 uur. Dat geeft ze zelf ook aan. Alleen 's nachts laten we haar doorslapen. Ze komt niet zelf, wat ook aangeeft dat ze geen honger heeft. 
@Ananasss: Fijn om te horen dat we in ieder geval niet de enige zijn. En fijn dat dit bij haar zo goed werkte. 
@MariekeSep: We hebben inderdaad ook al een papfles geprobeerd alleen dan zit ze nóg sneller vol dus dan krijgt ze alsnog niet voldoende melk binnen. 
@Sneeuwwitje: Nee het is ook niet bedoeld om de fles te vervangen, maar het cb zei dat de hapjes wat steviger in de maag liggen waardoor de melk beter blijft zitten. Mijn moederhart zegt eerst de flessen goed leeg kunnen drinken en dan eventueel wanneer ze voldoende aankomt en er klaar voor is beginnen met de hapjes. Ik ben zelf namelijk van mening dat doordat de hapjes steviger in de maag liggen ze juist sneller vol zit waardoor ze alsnog minder gaat drinken. En inderdaad zit in de melk veel meer energie. 

Bedankt voor jullie reacties, ik kan er wel wat mee! 

[quote quote=10283448] @Sneeuwwitje: Nee het is ook niet bedoeld om de fles te vervangen, maar het cb zei dat de hapjes wat steviger in de maag liggen waardoor de melk beter blijft zitten. Mijn moederhart zegt eerst de flessen goed leeg kunnen drinken en dan eventueel wanneer ze voldoende aankomt en er klaar voor is beginnen met de hapjes. Ik ben zelf namelijk van mening dat doordat de hapjes steviger in de maag liggen ze juist sneller vol zit waardoor ze alsnog minder gaat drinken. En inderdaad zit in de melk veel meer energie. Bedankt voor jullie reacties, ik kan er wel wat mee![/quote]
Luister naar je moederhart! Het advies om te starten met hapjes of voeding in te dikken is achterhaald, baby's hebben hier alleen maar meer last van. Dus je gevoel om eerst te zoeken naar een manier dat ze de fles lekker leeg drinkt zou ik gewoon volgen. Voor de darmrijping wordt geadviseerd om tot 6 maanden te wachten, wellicht vind je dit nog een interessant artikel om daarover te lezen. Tot ze 1 jaar zijn halen kinderen de belangrijkste voedingsstoffen nog uit de melkvoeding en is vast voedsel bijvoeding. Aankomen doet ze dus van de fles en niet van hapjes.

Mijn dochtertje is 7 weken te vroeg geboren prematuur. Ben gewoon gestart met 4 maanden hapjes en dan gecorrigeerd zou ze 2 maanden zijn. Dat is natuurlijk in overleg gegaan en zij is inmiddels 6 maanden en eet bijna alles!

Terug
Bovenaan