Baby 3+ maanden om de 2/3u wakker s nachts

Hi mama’s,

Mijn zoontje van 14 weken is sinds een tijdje s nachts veel wakker. Geen idee waar t aan ligt.
Hij krijgt s avonds een grote fles met johannes broodpitmeel ivm niet snel verzadigd bij een hoog geboortegewicht. Wanneer hij in zijn eigen bedje ligt op zijn eigen kamer wordt hij vaker wakker, sommige nachten echt om 2u. Vandaar geprobeerd hem naast mij in n eigen bedje te leggen. Kwam nog wel maar aanzienlijk minder. Na een aantal nachten toch weer wat vroeger in de nacht onrustig (man dacht dat t aan zijn gesnurk lag dus hup weer terug naar zn eigen kamertje) sinds die switch is t een soort van bal. Ik wil hem vanaf aankomende nacht weer naast me hebben om te kijken of dit t is maar wil hem niet verwarren met wéér een switch van kamer naar kamer.

Iemand tips/advies wat ik evt nog kan doen?
Het ging vtv echt zo goed, kwam 1x per nacht en dacht yes we hebben een soort van ritme te pakken na 3 maanden, maar dat lijkt nu ver weg.

Ik hoor graag jullie gedachten :)

Groetjes Joyce
 
Het slaapritme van baby's is heel veranderlijk. Zeker als ze zo jong zijn. Ik heb mijn jongste tot een half jaar bij mij in bed gehad. Zo sliep iedereen nog enigszins. Op een gegeven moment was ik hier klaar mee. Ik hoefde mezelf maar om te draaien en hij werd weer wakker. Toen besloten om hem in zijn eigen te leggen en te houden. Elke keer als hij wakker werd, troostte ik hem in zijn bedje, ik zei en deed constant hetzelfde, gaf hem zijn knuffeltje, aai over zijn bolletje en ging de kamer weer uit. Totdat hij sliep. Dit ging opmerkelijk snel goed. Sindsdien een kind wat goed door slaapt.
Omdat mijn jongste veel huilde en ik de eerste 5 maanden heel slecht in mijn vel zat ben ik hier met 6 maanden mee begonnen. Mijn oudste kon ik met een week of 10 zo al laten slapen in zijn eigen bedje. Die had het snel door. Belangrijk is dat je baby weet waar hij aan toe is. Dat maakt de situatie voor je baby voorspelbaar. Daarmee creëer je een veilige omgeving waarin hij ervaart dat het oke is om te slapen. 
Even een paar nachten investeren maar waarschijnlijk kost het je weinig kruim. Iedereen weer uitgerust ?
 
Yes, dat is wat (de meeste) baby's doen. Zit je er net lekker in, dan gooien ze de boel weer om. Frustrerend, zeker als het in de nacht zo lekker ging met maar 1x wakker worden! "Helaas" wel echt heel normaal babygedrag. De meeste baby's zijn vaker wakker 's nachts én het liefst dichtbij mama en papa. 
Als je daarvoor openstaat zou ik hem dus inderdaad weer fijn bij jullie op de kamer nemen. Ook qua flessen gaat het af en aan. Soms hebben ze echt ineens weer een voeding extra nodig. 
Over hoeveelheden enzo kan ik niks zeggen want ik gaf bv en sliep met mijn dochter in 1 bed. Maar hier was het ook zo dat we leken te gaan naar een mooie nacht (blokken van 5 a 6 uur) en dat sloeg toen compleet om. Van elk uur wakker bouwde dat weer langzaam uit. Inmiddels is ze 16 maanden en slaapt ze bijna elke nacht door in haar eigen bedje op haar eigen kamer. Daar heb ik overigens niks extra voor hoeven doen, dat ontstond gewoon :) 
 
 
Het zijn vaak fases die vanzelf weer veranderen. Soms duurt dat wel een tijdje. Met 4 maanden komt er ook nog een slaapregressie aan. 
Mijn dochter heeft lang meerdere nachtvoedingen gedronken. Pas rond 5 maanden verviel de een na de ander langzaam en met 8 maanden waren we "nachtvoedingvrij". Aanhalingstekens, want tot 1,5 jaar heeft ze wel op verzoek ongeveer de helft van de nachten een klein flesje gekregen. En nu is ze 20 maanden en hebben we nog steeds nachten dat ze vaak wakker is. Maar ook nachten doorslapen. Alleen nu kunnen we geen flesje meer geven, want dat is niet waar zij op zat te wachten. Dat is eigenlijk pittiger dan een fles kunnen geven waarna ze weer verder sliep. Er zitten hele slechte weken tussen en hele goede weken. Al vanaf het begin. 
Dat is een beetje hoe het normaal gaat met babies en slapen. 
Ik zou inderdaad niet steeds van kamertje wisselen. Voor nu voor de komende maanden even een keuze maken welke kamer het wordt. Want babies houden wel van regelmaat. Verder gewoon uitzitten en accepteren, een fles of bv geven wanneer nodig. 
 
Terug
Bovenaan