Baby 3 mnd slaapt max 45mins overdag (bv)

<p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px; caret-color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; -webkit-text-size-adjust: 100%;">…ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mijn zoontje is 3 maanden en slaapt al 5 weken overdag max 45 min. In eerste instantie was het lastig om hem zonder huilen in bed te krijgen (wil geen speen) maar door de regelmaat van slapen voeden, spelen erin te brengen en hem optijd in bed te doen gaat hij nu zelf slapen. Alleen zijn deze slaapjes max 45 mins en omdat ze zo kort zijn ligt hij er vaak na 45/60 mins weer in…  Dit betekent dus dat ik hem bijna elke 2uur moet voeden. Hij drinkt altijd wel iets en de ene keer meer dan de andere keer.  </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px; caret-color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; -webkit-text-size-adjust: 100%;">Mijn grootste ‘zorg’ is het slapen, zowel voor zijn als voor mijn rust :). Ik probeer erop te vertrouwen dat hij vanzelf meer gaat slapen overdag en heb al van alles geprobeerd, slaapt in puckababy, laten liggen als hij wakker is (alleen blijft er dan bijna geen wakkertijd over), opnieuw te slapen leggen, bij hem gaan zitten etc. Wat ook nog in mijn hoofd speelt is dat hij nu gewend is aan eten na 45mins slapen ofdat hij onvoldoende melk binnen krijgt om langer op te slapen (alhoewel hij niet na elk slaapje even veel drinkt). Of wat ik nog wil proberen is een voeding overslaan, alhoewel ik ook vaak lees dat je hem vooral moet aanleggen na het slapen</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px; caret-color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; -webkit-text-size-adjust: 100%;">’s nachts slaapt hij trouwens prima, de laatste week zelf van 20/21u tot 6.30. Ook heeft hij nog nooit gehuild ‘s nachts.</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px; caret-color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; -webkit-text-size-adjust: 100%;">Kortom wat denken jullie? Komt vanzelf goed of zijn en dingen die ik over het hoofd zie? Nog kan proberen? Ik zou ook graag voeden op verzoek, alleen dan loopt het ritme weer spaak… pff   ingewikkeld allemaal…</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px; caret-color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; -webkit-text-size-adjust: 100%;"> </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px; caret-color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; -webkit-text-size-adjust: 100%;">alvast dank!</p>
 
Hi mama Eef, lastig he die slaapjes ? Ik heb een zoontje van 3,5 maand en voed op verzoek, maar dan meestal ook wel na ieder slaapje. Zijn slaapjes op de dag zijn erg wisselend, doet er wel ongeveer 2 in de ochtend en 2 in de middag maar varieren in duur van 30 min tot 2/3 uur. Wat ik me bij jouw verhaal afvroeg is of je zoontje helemaal wakker is na 45min of heb je al geprobeert hem weer in slaap te krijgen? Je weet dat hij een slaapcyclus van 45 minuten heeft? Kan de klok er soms ook op gelijk zetten ? Soms lukt het me (of hemzelf ;-) ) bij mijn zoontje om hem na 45 minuten weer een cyclus te laten slapen. We proberen voor zowel de middagslaapjes als het 's avonds naar bed gaan, naast een vaste volgorde, ook een vast ritueel te doen zoals samen gordijnen dicht doen, welterusten naar een beestje etc. De wakkertijd voor een baby van 3 maanden is/kan zijn 90 minuten, dus misschien kan hij na de nachtslaap iets langer wakker blijven (wel bij slaapsignalen in bed leggen?) opdat hij mogelijk daarna iets langer slaapt? Oef het voeden om de 2 uur zal ook vermoeiend voor je zijn, knap hoor! Tsja of hij te weinig heeft gedronken om langer dan een slaapcycli te kunnen slapen weet ik niet, maar mogelijk kan je zoals je aangeeft een voeding proberen "over te slaan" en dan na zijn 2e korte slaapje hopelijk een volledige voeding geven, wakker zijn en dan een hopelijk langer slaapje. Het is het proberen waard allemaal maar er is natuurlijk geen goed en er is geen slecht ?
 
Hoi! Mijn zoontje had hetzelfde toen hij 3 maanden was, steeds slaapjes van precies 45 minuten en daarna redde hij de 90 minuten wakkertijd vaak niet. Ik zocht ook naar oplossingen, maar dat had eigenlijk helemaal geen zin. Toen hij ouder werd ging hij vanzelf 90 minuten achter elkaar slapen. Volgens mij was dat rond 4 of 5 maanden. Mijn advies is dus vooral: relax en heb geduld! Het komt vanzelf goed als hij er aan toe is.

Met de voedingen heb ik het ritme en regelmaat toen een beetje los gelaten, omdat het anders wel veel voedingen waren (net als bij jou nu). Dus soms na het slaapje, soms voor een slaapje, eigenlijk als hij zelf aan gaf dat hij honger had. Voor de rest hield ik het ritme wel aan. 

Succes!
 
Ha niynti, dank voor je reactie. Weet dat de cyclus 45 min is en we hebben idd ook een vast ritueel. Wat goed helpt met inslapen trouwens.  
Hij is idd vaak niet uitgeslapen, maar toch actief wakker. Zie het tegenwoordig aan zijn rode wenkbrauwen. Krijg hem alleen niet meer in slaap daarna, hoe doe jij dat? 1x heb ik hem 10 min eruit gehaald en succesvol weer teruggelegd. 
 
Wat fijn dat hij wel goed inslaapt ? hier een crime, maar wordt ook aan gewerkt ? wat ik doe met nog een cyclus proberen te laten slapen als hij na 45 minuten wakker wordt is er proberen rap bij te zijn (of ik hoor het zelf of soms heb ik babyphone aan, ook niet altijd). Heb weer eens ergens gelezen dat baby's het ook moeten leren meerdere cyclussen aan elkaar te slapen en probeer er dan ook wel snel bij te zijn, zodat hij de 2e zou kunnen pakken voordat hij klaarwakker of overstuur is. Dan leg ik nog even mijn hand op hem en hij wil dan wel zijn speentje en dan doezelt hij wel eens weer weg. Als zijn ogen wijd opengesperd staan, probeer ik het wel eens, maar heeft dan vaak geen zin ? dan maar er uit en na 90 minuten of iets korter er weer in. Als hij ervoor 90min wakker is geweest en drie kwartier (soms korter) heeft geslapen, voed ik hem wel vlak daarna. Komt er soms op neer dat ik hem dan om de 2,5 uur voed, maar bij een langer slaapje zit er dan wel eens weer 3/4 uur tussen. Slaapt jouw zoontje overigens in het donker of licht de overdagslaapjes? Overigens geloof ik ook dat het op een gegeven moment wat vanzelf gaat langer slapen ipv korte verdeeld over meerdere slaapjes, maar mogelijk heeft het ene kindje er meer 'sturing' bij nodig dan het andere ? 
 
Terug
Bovenaan