Baby 4,5 maand drinkt fles niet leeg

<p>Vanaf de geboorte van onze dochter loopt de voeding moeizaam. Ze had in de baarmoeder te weinig voeding en dronk na de geboorte echt constant aan de borst. Haar gewicht haalde ze mooi in, maar de borstvoeding verliep moeilijke. Ze was zo onrustig aan de borst dat ik bang werd dat ze niet voldoende kreeg. Ze had veel last van krampjes dus geven we vanaf 8 weken Total comfort flesvoeding. Intussen zijn de krampjes verdwenen maar het moeizaam drinken blijft. Ze drinkt enkel haar flesje s nachts relatief vlot (half slapend), de andere flesjes moet ik echt aandringen en lang proberen. Soms doe ik wel een uur voor 1 fles van 150 ml. Het eerste deel (60ml) drinkt ze meestal nog vlot, maar vanaf dan is het echt moeilijk. Ze draait haar hoofd steeds weg na enkele slokjes, duwt de speen met haar tong weg.. Ze slaapt overdag ook telkens kort, dus misschien is ze gewoon te moe.  Even dronk ze 2x 120 en 3x 150 maar sinds ze goed fruitpap eet, drinkt ze nog minder met moeite aan 500ml, maar eet wel 150 gram fruitpap.  Nu volgen we dit schema:</p><p>-4u flesje (nachtvoeding waar ze om  vraagt) 150ml volledig</p><p>-7u flesje (uur waarop ze in september zou moeten eten, maar ze drinkt met moeite 60ml van de 150</p><p>-11u flesje (soms 60, soms 100ml) </p><p>-15u fruitpapje 150gram, wil geen melk erbij</p><p>-17u30 flesje (opnieuw 50-100ml van de 150ml)</p><p>-19u30 flesje 120ml van de 150</p><p>Is dit wel genoeg, als ik zie wat andere kindjes eten... Nu komt ze net genoeg bij, maar ik ben echt uren met die flessen in de weer en kom er echt gek van.</p><p>Nu vraag ik me af of het misschien beter is een flesje te schrappen en dat ze dan misschien beter eet (met meer tijd tussen en dus meer honger)? </p><p>Of even op vraag voeden om te zien hoeveel ze dan eet en hoelang ertussen, zonder zelf aan te dringen om zoveel mogelijk te drinken.</p><p>Ik ben alleen bang dat ze dan niet genoeg zal drinken... Help!!</p><p> </p>
 
Wij geven op verzoek maar hij komt eigenlijk altijd zelfde tijden. Ons zoontje is 5 maanden.
8 uur fles 180
10uur groente of fruit.
12 uur fles 180
14 uur groente of fruit of sinds gisteren een liga
15:30 fles 180
19 uur fles 180
Hij slaapt tussen door soms 1 uurtje soms 2 . Dus de hapjes schuiven nog weleens tussen de flessen.
Misschien eens kijken hoe het zonder wakker maken en vaste tijdstippen kijken wanneer ie zelf komt.
 
 
Mijn dochter drinkt al vanaf dag 1 flessen slecht. Grote hoeveelheden kreeg ik er nooit in. Nu is ze ruim 9 mnd en drinkt ze 4 flessen van 120, met veel fruit en brood en avondeten erbij. Ik zou me niet te druk maken, als ze honger hebben merk je het wel toch? Evt tussendoor even laten wegen bij het cb voor je geruststelling. Tuurlijk is het fijn als een fles in 1x wordt weggeklokt, maar na 30 min gooi ik restanten (en die heb ik vaak) lekker door de gootsteen. Je kan proberen er meer tijd tussen te laten om te kijken hoe dat gaat, maar zou vooral relaxt blijven :) goodluck!
 
Onze zoon is van begin af aan ook een slechte drinker geweest. Ik heb me er zorgen om gemaakt maar daarna heb ik het losgelaten en geaccepteerd dat het zo is. Hij groeid goed dus hij heeft waarschijnlijk minder nodig dan hij mag. Nu hij vaste voeding krijgt gaat het beter. In principe krijgt hij om de 4 uur fles en na ongeveer twee uur fruit/ groente  anders ,of het te dicht op elkaar en fles is tor 6 mnd het belangrijkste. Zijn schema is als volgt 
700 fles 150cc
930 fruithapje 
1130 fles 150cc
1500/1530 fles 150 cc
1730 groente 
1930 fles 150cc
2230 fles 150 cc 
En hij slaapt s'nachts nu door. Eerst kwam hij ook n9g voor een voeding, maar dat wordt ook een gewoonte dus een paar nachten was het doorzetten maar nu komt hij noet meer.
 
Onze zoon is van begin af aan ook een slechte drinker geweest. Ik heb me er zorgen om gemaakt maar daarna heb ik het losgelaten en geaccepteerd dat het zo is. Hij groeid goed dus hij heeft waarschijnlijk minder nodig dan hij mag. Nu hij vaste voeding krijgt gaat het beter. In principe krijgt hij om de 4 uur fles en na ongeveer twee uur fruit/ groente  anders ,of het te dicht op elkaar en fles is tor 6 mnd het belangrijkste. Zijn schema is als volgt 
700 fles 150cc
930 fruithapje 
1130 fles 150cc
1500/1530 fles 150 cc
1730 groente 
1930 fles 150cc
2230 fles 150 cc 
En hij slaapt s'nachts nu door. Eerst kwam hij ook n9g voor een voeding, maar dat wordt ook een gewoonte dus een paar nachten was het doorzetten maar nu komt hij noet meer.
 
Niet helemaal hetzelfde hier, maar op punten vergelijkbaar. Mijn dochtertje dronk prima aan de borst, maar flessen heeft ze nooit volledig geaccepteerd. Toen ik werkte  dronk ze soms 30 ml op een dag uit de fles. Ik had als back-up nog de borstvoeding, maar ze zal vaak niet aan haar volledige behoefte zijn gekomen als je de richtlijnen nakijkt. Mijn dochtertje kwam wel s nachts nog om te drinken en had daardoor 1 of 2 extra voedingsmomenten. In vergelijking met leeftijdsgenoten.
Wat wij zijn gaan doen is de flesvoeding met bambix via een lepel gaan geven. Dat wilde ze wel graag. Dus 2 a 3 x per dag een bordje pap. Verder extra groente ivm vocht. Melk door de groenten wilde ze ook niet. Oh en pap wilde ze alleen met koude melk. Nog steeds trouwens.
We zijn verder haar vanaf 5.5 a 6 maanden gaan leren drinken uit een bekertje. Met 6.5 a 7 maanden zijn we volledig gestopt met het aanbieden van de fles. Het was alleen maar huilen en voor niemand leuk. 
Ik heb haar tot 1 jaar borstvoeding kunnen geven, maar de laatste periode was dat nog maar een paar slokjes en stelde weinog voor. 
Ze ontwikkelt zich prima, groeit goed. Maar wat ik vooral merk is dat ze ontzettend goed het gewone eten eet. Drinken doet ze nu prima,voornamelijk uit een 360 beker en een rietjesbeker, ook gewone melk! Vanavond moest ik nog lachen omdat ze heerlijk van haar pokebowl zat te eten net als haar broer en wijzelf. Ik denk dat ze gewoon een voorliefde had voor gewoon eten. 
Lang verhaal, maar wel een met een goed einde ondanks de flessenstrijd. Ik hun jullie dat ook!
 
Onze zoon is 4 maanden en we voeden op verzoek. Hij komt zelf op vaste tijden, sinds een aantal weken. Ik zou in jou geval idd proberen om een flesje weg te laten en op verzoek te voeden (mocht je dat niet doen).
Schema van onze zoon is:
6.30/7.00: 180cc
10.30/11.00: 180cc
14.30/15.00: 180cc en daarna een oefen hapje groente (3-4 lepeltjes)
18.30/19.00: 210cc
Hij slaapt overdag vaak 45 minuten per keer, maar heeft geen vaste tijden. Alleen zijn avondbedtijd en tijd waarop we hem 's ochtends weer uit bed halen houden we al vanaf de eerste week heel strikt vast. 
Maar ieder kindje is natuurlijk anders. Zolang je dochter goed groeit en niet kort na de fles weer honger heeft, hoef je je denk ik niet al te veel zorgen te maken :) 
 
Hier ook een slechte drinker, met name sochtends. Voor het slapen gaan kan ze zo 250ml wegdrinken en ze wordt ook nog om 4u wakker om te drinken, maar in de ochtend ook net 50 of 60ml. Verschilt per dag. Hier nog geen fruithapjes oid, maar wel een stevige baby. Als je je zorgen maakt zou ik het consultatiebureau even om advies vragen. Maar als ze goed groeit zal ze wel gewoon niet zo'n honger hebben. Dan kun je gewoon wat meer tijd tussen de voedingen laten. 
 
Terug
Bovenaan