Baby 4 maanden dagschema

Hallo,

Hoe ziet jullie dagschema met een baby van 4 maanden eruit? Mijn dochtertje is net een paar dagen 4 maanden en ik krijg al helemaal stress van de eerste hapjes. Zal ik pureren of juist prakken? Wat doe ik als ze begint met kokhalzen? Hoe moet ik haar vasthouden tijdens de hapjes. Iemand tips?

Voor nu ga ik gewoon mee met haar ritme qua melk en slapen. Ik zou daar toch wel een routine in willen krijgen. Daarnaast vaste hapjes momenten. Hoe sneller ik begin met de hapjes hoe minder eng ik het vind hoop ik.
Ik heb ook een zoontje van bijna 2 jaar die ontzettend veel aandacht nodig heeft. De baby voeden was al een probleem maar dan nu ook eerste hapjes met grote dosis mama stress is ook niet prettig.

Alvast bedankt.
 
Wat maakt dat je je er zoveel zorgen om maakt? Ik ben er van overtuigd dat baby's en kinderen stress feilloos feilloos aanvoelen, misschien eerst zelf je eigen stress aanpakken voordat je gaat beginnen?
 
Hier een baby van 4.5 maanden en ik bekijk het nu rustig per dag. De ene dag een oefenhapje en soms ook nog niks door een drukke dag of een hangerig meisje..  Het is nog lang geen vervanging voor de fles/borst he, dat duurt nog wel even. Go with the flow en geen stress hoor! Dat voelen ze alleen maar aan.? Richtlijnen van voedingscentrum zijn voor ons leidend maar zoals je leest ben ik niet te beroerd om daar geregeld van af te wijken,haha.
 
Ach, bij 4 maanden zit er nog geen ritme in de hapjes. Het is bedoeld om te wennen aan smaken en structuren ; mondmotoriek te oefenen. Het ene kind heeft dat sneller door dan de andere. 
Wij gaven het gewoon in de wipper. Advies is om het glad te pureren (prakken vanaf 7 maand mits je geen rapley methode gebruikt). Paar theelepels per keer. Mijn tweede ging gewoon mee in het ritme van de peuter. Dus als nr 1 fruit kreeg, kreeg nr 2 wat hapjes. 
En even wachten is niet erg als het je zo veel stress geeft... 
 
Hier ook een 2 jarige en 4 maanden. 
Toevallig ook gestart met eerste hapjes. Helemaal fijn gepureerd met de staafmixer. En ja qua ritme.. wanneer t me uitkomt ;) en wanneer ik eraan denk een mini portie (heb zon ijsblokjes ding gevuld met pastinaak) uit de diepvries te pakken. 
Relax, er zitten geen regels aan. Je oudste is t ook bij gelukt toch? Slaapt die smiddags? Anders is dan een moment om t oefenhaoje te doen? Of oudste op de bank met een snack zodat jij de baby kan voeden? Hier ook in de wipper inderdaad. You got this. 
 
Bedankt voor de tips! Ik maak het te moeilijk denk ik. Ik vind dat kokhalzen zo eng. Dan denk ik gelijk dat ze stikt ofzo. Bij mijn zoontje was het ook een drama. Vandaar dat ik nu wat op m'n hoede ben omdat mijn zoontje echt een slechte eter is. Maar elke kind is anders. En toch dacht ik om alles niet te doen zoals bij mijn zoontje. Glad pureren bijvoorbeeld. Mijn zoontje at daardoor pas super laat stukjes en zijn fruit moet nog steeds gepureerd. 
 
Terug
Bovenaan